به گزارش خبرگزاری کتاب ایران به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، کارگاه آموزشی «پژوهشی در محیط وب» یکشنبه (15 اردیبهشت) از ساعت 10 و 30 دقیقه تا 12 در سرای اهل قلم سالن کارنامه نشر بیست و ششمین نماشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
طاهری در این کارگاه که با حضور جمعی از دانشجویان رشته کتابداری همراه بود، اظهار کرد: این تحولات با وجود اینکه به تسریع روند تولید علوم مختلف منجر شد اما باعث به وجودآمدن چالشهایی نیز برای واسطههای اطلاعاتی و کاربران نهایی اطلاعات و دادهها شده است.
وی افزود: این محیط تنها مکانی است که ابزارهای کاوش با قابلیتهای ویژه، روشها و راهبردهای دسترسی به اطلاعات منتشر شده در رسانهها را تغییر داده و شکلی جدید به آن بخشیده است.
طاهری در بخش دیگر سخنان خود به قابلیتهای محیط وب اشاره کرد و یادآور شد: محیط وب این قابلیت را دارد که فراپیوند است و موجب گسترش دانش میشود، همچنین چند رسانهای است و امکان ترکیب تصویر و صدا را به صورت همزمان دارد. از سوی دیگر دسترسی به حجم گسترده اطلاعات به راحتی امکانپذیر است.
وی با اشاره به کاربردهای محیط وب در پژوهشها، عنوان کرد: تنوع ابزارها، موتورهای جستوجو و راهنمای موضوعی، همچنین هوشمند بودن این سیستم امکان اشتراک دانش در سطح گسترده را در کارگاهها و شبکههای اجتماعی فراهم میکند.
این پژوهشگر همچنین درباره ابزارهای ارتباطی در محیط وب، توضیح داد: در این محیط میتوان با استفاده از امکاناتی مانند پست الکترونیک، محیط گفتوگو
(chat) و در محیطی تعاملی با امکان نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات و وبلاگها به راحتی فعالیت داشت.
طاهری درباره ابزارهای استفاده از محیطهای وب، یادآور شد: استفاده از موتورهای کاوش وب و جستوجوگر امکان تحقیق و پژوهش را به راحتی برای پژوهشگران فراهم میسازد.
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگر سخنان خود به هفت گام پژوهش در محیط وب اشاره کرد و گفت: یافتن زمینه و موضوع مناسب برای پژوهش (مسالهیابی) موجب اتحاد راهبردهای در دست جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی و موتورهای کاوش میشود.
به گفته طاهری، گام دوم مطالعه و مرور پیشینههای نظری است، در این گام شناسایی بازیابی و ارزیابی منابع اصلی مرتبط با موضوع هستند.
وی ادامه داد: شناسایی و بازیابی متون نشاندهنده شیوه صحیح مرور پیشینه، پژوهش و ساماندهی اطلاعات برگرفته شده از یک الگوی مناسب است.
طاهری از تدوین پرسشنامهها یا فرضیههای پژوهشی به عنوان سومین گام پژوهش نام برد و یادآور شد: در این گام شناسایی و بازیابی معتبرترین روش تحقیق و گزارشهای پژوهشی مد نظر است، برقراری ارتباط میان نتایج پژوهشهای دیگر و فرضیهها با پژوهش خود از دیگر نتایج آن است.
وی با اشاره به گام چهارم پژوهشها، گفت: تعیین روش پژوهش با ابزارها و روشهای آماری (روششناسی)، شناسایی و بازیابی معتبرترین منابع مربوط به ابزارهای گردآوری دادهها و متون مرتبط به آزمون برای پایایی آنها در این گام گنجانده شده است.
طاهری یادآور شد: در این گام شناسایی و بازیابی پژوهشهایی که از ابزارهای گردآوری دادهها و آزمونهای مشابه استفاده کردهاند، مد نظر است.
به گفته وی، پنجمین گام این پژوهش اجرای پژوهشها و گردآوری داده است، در این بخش نیز اطلاعات پایاننامهها، درسنامهها و منابع اینترنتی باید بازیابی شوند. شناسایی و بازیابی منابع از سایتهایی که به رفع مشکلات اجرایی کمک میکنند در این بخش ضروری است.
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به گام ششم پژوهش در محیط وب، عنوان کرد: تجزیه و تحلیل دادهها و ارایه یافتهها، هفتمین گام این پژوهش است که با هدف شناسایی و بازیابی منابع مربوط به شیوه طراحی جدولها و نمودارهای آماری انجام میشود.
وی یادآور شد: این روش برای بازیابی معتبرترین کتابها و درسنامهها برای درس و تحقیق به ویژه متونی که به کاربرد آمار در پژوهشها پرداختهاند کاربرد دارد.
طاهری درباره دیگر مزیت گام ششم توضیح داد: شناسایی و بازیابی کتاب و مقالاتی که شیوه تفکر و خلاقیت را آموزش میدهند نیز در این بخش قرار دارند.
وی همچنین درباره هفتمین گام پژوهش در محیط وب عنوان کرد: بحث، نتیجهگیری و تهیه گزارش پژوهش عنوان این گام است که شامل شناسایی و بازیابی درسنامههای مربوط به روشهای تدوین است.
بیست و ششمین نماشگاه بینالمللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.
یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۷
نظر شما