به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ورود به حوزه نشر کتابهای الکترونیک، اجرای طرح «اهدای كتاب به جای سررسید» در آستانه سال نو، ثابت نگه داشتن تعداد عناوین کتابها با وجود گرانی کاغذ، ورود بیشتر به حوزه صنعت و تعامل با سازمانهای مختلف بخشی از نتیجه فعالیتهای انتشارات «سازمان مدیریت صنعتی» در سال 1391 بوده است.
علی فرقانی، کارشناس این انتشارات، درباره مهمترین فعالیتهای انتشارات مدیریت صنعتی در سال 1391 گفت: در این سال انتشارات مدیریت صنعتی وارد حوزه جدیدی شد و کوشیدیم بسترها و زیرساختهای لازم را برای عرضه كتاب در قالبهای جدید از جمله کتابهای الکترونیک قابل خواندن در رایانههای شخصی و تلفنهای همراه فراهم آوریم.
وی شناسایی كتابهای مرجع دانشگاهی در همه مقاطع و انتشار آنها را نیز از دیگر برنامههای این انتشارات دانست و افزود: همچنین در این سال به جای چاپ سررسید به عنوان هدیه نوروزی، بستههای تخصصی كتاب را برای شركتها و سازمانهای دولتی و خصوصی در نظر گرفتیم تا بیشتر در راستای فعالیتهای سازمان مدیریت صنعتی به پیش برویم.
فرقانی با بیان اینکه در سال گذشته، 37 عنوان کتاب چاپ نخست و 25 عنوان کتاب بازچاپی از سوی انتشارات مدیریت صنعتی روانه کتابفروشیها شده است، درباره دیگر فعالیتهای این انتشارات اظهار کرد: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی تعاملی پویا با سازمانها و شركتهای خصوصی و دولتی داشته است. این انتشارات در این سال موفق شده حمایت چند سازمان و نهاد دولتی و خصوصی را برای كتابهایش اخذ كند. همچنین این انتشارات موفق شد فرهنگ «كتاب به جای سررسید» را برای هدیههای نوروزی اچرایی كند.
تعامل این انتشارات با دانشگاهها در قالب شناسایی مراجع درسی و امتحانی در رشتههای مدیریت و مهندسی صنایع از فعالیتهای دیگر این ناشر دانشگاهی و صنعتی بود که فرقانی به آن اشاره کرد و گفت: هرچند بیشتر ناشران فعال در حوزه مدیریت كشور، به دلیل افزایش هزینههای تولید و نیز تقاضا در بازار كتاب، در سال جاری با افت عناوین و شمارگان کتابها مواجه بودهاند، اما انتشارات سازمان مدیریت صنعتی به پشتوانه نوآوریهای صورتگرفته در فروش و تلاش برای عرضه آثار قابل قبول، با افت تعداد عناوین کتابها مواجه نشد. گرچه بالا رفتن شدید هزینههای تولید و انبارداری در این سال سبب شده كاهش شمارگان كتابها بهعنوان یک راهكار مد نظر قرار بگیرد.
وی درباره برنامههای پیش روی این انتشارات در سال 1392 گفت: امسال مجموعا بیش از 100 عنوان كتاب از سوی انتشارات مدیریت صنعتی منتشر خواهد شد كه از این تعداد، حدود 30 عنوان در نمایشگاه كتاب در دسترس علاقهمندان قرار میگیرد.
به گفته فرقانی، در سال 1391 كتاب «چگونه كاركنانی باانگیزه و عاشق كار و سازمان داشته باشیم؟» تالیف دكتر بهزاد ابوالعلایی پرفروشترین کتاب این ناشر بود كه در فاصله كمتر از هفت ماه، دو هزار و 200 نسخه از آن به فروش رسید. کتاب دیگر این انتشارات نیز مجموعه 30 جلدی «راهنمای جیبی مدیران» بود كه 15 عنوان از این مجموعه تاكنون چاپ شده و از این 15 عنوان، 11 عنوان آن در كمتر از 3 ماه به چاپ سوم رسید.
وی افزود: از میان كتابهای بازچاپی انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، میتوان به كتاب «سازمان استراتژیمحور» اشاره كرد كه در سال 1391 سه بار با شمارگان دو و سه هزار نسخه منتشر شد و اكنون به چاپ پانزدهم رسیده است. دیگر كتاب پرفروش این انتشارات، «اصول و فنون مذاكره» بود كه سهبار و هر بار با شمارگان بالای دو هزار نسخه به چاپ رسید.
فرقانی به مشکلات صنعت نشر در سال 91 اشاره کرد و گفت: متاسفانه افزایش شدید قیمت كاغذ و به دنبال آن، دیگر نهادههای تولید كتاب، تهدیدی جدی برای صنعت نشر در كشور به حساب میآید. البته آنچه حتی بیش از افزایش قیمت كاغذ برای ناشران آزاردهنده است، این است که نوسانات شدید قیمت كاغذ، امكان تصمیمگیریهای بلندمدت و تحلیل بازار را از ناشران میگیرد.
وی افزود: هرچند دولت بارها اعلام كرده با واردات كاغذ جلو افزایش و نوسان قیمت را میگیرد، اما این سیاست نتوانسته است اعتماد را به بازار نشر تزریق كند و ناشران همچنان در سردرگمی و در فضای پیشبینیناپذیری بهسر میبرند.
در عرصه نشر کتاب، سازمان مدیریت صنعتی با حدود 50 سال فعالیت حرفهای با هدف ترجمه و تالیف کتاب در حوزههای مدیریت، اقتصاد، علوم اجتماعی، استراتژی کسبوکار همواره تلاش کرده گامهایی را در جهت توسعه فرهنگ مدیریت علمی کشور بردارد و بخشی از نیازهای مطالعاتی اندیشمندان مدیریت، به ویژه در سطوح مشاوران، مدیران، استادان دانشگاه و دانشجویان تامین کند.
پنجشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
نظر شما