ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
هرمنوتیک به طور مشخص به مطالعه فهم به عنوان یک موضوع پرداخته و از معرفتهای درجه دوم به شمار میرود. تاریخمندی فهم نیز از موضوعات مربوط به فهم است که در حوزه مطالعاتی هرمنوتیک قرار میگیرد. تاریخچه موضوع هرمنوتیک در دو قرن اخیر پس از استحاله فلسفه از وجود شناسی به جامانده از مدرسه اسکولاستیک به ذهنشناسی کانت، بیش از پیش محور توجهات و تأملات فیلسوفان و متألهان در حوزههای مختلف: فلسفه، الهیات، زبانشناسی و ... بوده است. در واقع، معرفتشناسی کانت را میتوان سرآغاز پیدایش دانش هرمنوتیک دانست؛ زیرا تا پیش از این دوره، دانش تفسیر متون در گفتمانی دستوری در انحصار الهیات مسیحی جهت توضیح گزارههای کتاب مقدس بوده و در نتیجه از حوزه مطالعات فلسفی بیرون افتاده بود.
شلایرماخر در دوره اوج فلسفه رمانتیک (فلسفه بازمانده از معرفتشناسی کانت) و در دامن مکاتب نقد ادبی، تحت تأثیر نهضت اصلاح دینی به تدوین نخستین نظریه علمی در باب فهم و تفسیر متون پرداخت. البته او با دغدغه تمام، بیشتر در پی یافتن شیوهای مطمئن و قابل اعتماد در فهم و تفسیر کتاب مقدس و کشف نوعی خطایاب ذهنی برای بستن راه هرگونه خطا و سوء فهم بود، اما راهی که وی باز نمود پس از او در این مسیر محصور نگشته و دامنههای متعدد دیگری یافت.
صفحات 152 و 153/ مباحثی در کلام جدید/ دکتر علی شیروانی و همکاران/ انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/ چاپ اول/ سال 1391/ 596 صفحه/ 12800 تومان
نظر شما