شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
سیری در حاکمیت(1): حقوق طبیعی قراردادگرایی و حاکمیت

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

خاستگاه حق حاکمیت اعتباری از دید قرآن 

پیش از ورود به این بحث، به انواع گوناگون اصطلاحات حاکمیت اشاره می‌کنیم:
حاکمیت، یک بار به حاکمیت اعتباری و حاکمیت حقیقی و بار دیگر، حاکمیت اعتباری، به حاکمیت ذاتی و حاکمیت عرضی یا تفویضی تقسیم می‌شود.
همچنین به حاکمیت حقوقی، سیاسی، تقنینی، اجرایی، قضایی و نظایر آنها تقسیم می‌گردد که هر یک، آثار اجتماعی خاص خود را دارند.
آنچه در اینجا نیازمند توضیح است اینکه اولاً: حاکمیت اعتباری چیست؟ ثانیاً: از دید قرآن کریم، هر حاکمیت اعتباری، در نهایت باید بر حاکمیت حقیقی و تکوینی مبتنی باشد؛ چنان که هر حاکمیت عرضی باید به حاکمیت ذاتی بینجامد. در اینجا به بعضی آیات قرآنی در این باره اشاره می‌کنیم:
در توضیح حاکمیت اعتباری، باید بگویم اعتباریات، بخشی از ادراکات ما را تشکیل می‌دهند که مدرکات آنها‌، وجود خارجی ندارد، بلکه قراردادی و در تأمین مصالح زندگی انسان، مؤثر است.
در حقیقت، قوانین اجتماعی، کلاً اعتباری است و وجود عینی ندارد، ولی با واقعیت زندگی انسان بی‌ارتباط نیست و بقای زندگی انسان، خواه ناخواه با این ادراکات درآمیخته و با آنها امکان‌پذیر خواهد بود.

صفحات 65 و 66/ سیری در حاکمیت(1): حقوق طبیعی قراردادگرایی و حاکمیت/ محمدحسین اسکندری/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ـ انتشارات سمت/ چاپ اول/ سال 1391/ 272 صفحه/ 4200 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها