دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
شهیدان جاوید

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

امامت منصوصی

نصوص و دلایل امامت: نص و تعیین الهی، به اعتقاد شیعه از جمله شروط اساسی و ضروری برای اثبات امامت هر امامی است. این نص درباره امام حسین(ع) نیز به طرق مختلف وارد شده است. از آن جمله: حدیث مشهور پیامبر اکرم (ص) که بر امامت آن حضرت دلالت دارد. افزون بر این، احادیثی از پیامبر اکرم (ص) رسیده است که در آنها به تعداد امامان و امامت امیرالمومنین علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و نه تن از فرزندان امام حسین (ع) تصریح شده است. برای مثال: خداوند عزوجلّ با زبان پیامبر به آفریدگانش راجع به امامت علی بن ابی‌طالب (ع)، امام حسن و امام حسین (ع) و برگزیدگان فرزندان حسین (ع) که نخستین آن علی بن الحسین (ع) و آخرین ایشان حضرت مهدی (عج) است و سپس درباره امامانی که در میانه این دو قرار دارند، سفارش فرمود.
دلیل دیگر، وصیت امام حسن (ع) درباره جانشینی امام حسین (ع) پس از وی و سفارش به محمدبن حنفیه به پیروی از آن حضرت است. او فرمود: ای محمد! پس از من مقام امامت ویژه حسین است. این خلعت مقدس را خدا بر اندامش پوشانیده و آنچنان که پیامبر اکرم (ص)، پدرم علی را برگزید و ایشان نیز مرا، من نیز مأمورم که حسین را به عنوان وصی خود برگزینم. شیخ مفید بر آن است که با توجه به ادله مذکور، امامت امام حسین(ع) ثابت و قطعی است. اگرچه آن حضرت به سبب تقیه و التزام به صلح و ترک مخاصمه، آشکارا به امامت خود دعوت نکرد، اما پس از مرگ معاویه و اتمام دوره ترک مخاصمه، امامت را علنی کرد.

صفحات 217 و 218/ شهیدان جاوید/ دکتر مرضیه محمدزاده/ انتشارات بصیرت/ چاپ اول/ سال 1391/ 567 صفحه/ 22000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها