به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، براتیپور در حاشیه مراسم افتتاحیه هفتمین جشنواره بینالمللی شعر فجر، درباره تاثیر این جشنواره بر شعر امروز ایران گفت: من در تمام جشنوارههای شعر فجر حضور داشتم و بر اساس این حضور میگویم که جشنواره شعر فجر و شاید دیگر جشنوارهها و کنگرههای مشابه، جنبه نمادین دارند.
وی افزود: یعنی زمانیکه جشنوارههای تئاتر، سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی، فجر پس از انقلاب همه ساله برگزار شدهاند، حال شعر هم که یک هنر است باید جشنواره ویژه خود را به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.
این شاعر گفت: به نظر من متاسفانه در این دورههای برگزار شده، جشنواره شعر فجر آن تاثیر مطلوبي كه ميتوانست در بهبود شعر امروز ایران داشته باشد نگذاشته است . توصیهام به جوانترها این است که به جای صرف زمان انرژی برای شرکت در کنگرهها و جشنوارهها، بيشتر به مطالعه و نقد بیشتر بپردازند یا در جلسات شب شعر و یا نقد شعر شرکت کنند.
براتیپور در ادامه با بیان این نکته که شعر امروز بیشتر لفاظی است، گفت: جوانترها باید دیوانهای شعر کلاسیک و قدیمی ایران را مدام مطالعه کنند، تا درک و دریافت و ساحت تخیل مستقلِ مخصوص به خود داشته باشند. جالب است که شعرها، تخیل و اندیشه شاعران امروز، بسیار شبیه هم شده است. این مساله به این دلیل است که بیشتر مطالعههای شعری امروز، مطالعه سایتها و وبلاگهاست، چرا که اینترنت امکان آن را بسیار راحت و ارزان در اختیار میگذارد و میراث پرمایه و غنی شعر کلاسیک دارد کم کم به یک امر مهجور تبدیل میشود.
شاعر مجموعه «بهت نگاه» در ادامه با اشاره به این مساله که آیندگان بسیار بهتر درباره شعر امروز ما قضاوت خواهند کرد، گفت: امروز کتابهای مجموعه شعر به تعداد بسیاری منتشر میشوند، اما متاسفانه بیشتر آنها در انبارهای ناشران باقی میماند. این جریان آفت بزرگی است، چرا که شعر باید در جامعه باشد.
وی افزود: به حکم پیشکسوتی، بسیاری از شاعران کتابهای شعر منتشر شده خود را برای من میفرستند. من با مطالعه این شعرها به ویژه شاعران جوان، متوجه شدم که بسیاری هنوز حتی وزن شعر و عروض و قافیه را هم نمیشناسند و یا درست یاد نگرفتهاند. من نمیدانم چرا مجموعه شعری که اشکال وزنی دارد منتشر میشود؟
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که «اساسیتین مشکل شاعران جوان امروز چیست؟» گفت: مشکل در مطالعه نكردن است. نسل ما به مطالعه اهمیت بسیاری میدادند. همینطور هدف ما از شرکت در جلسات مختلف شعری، آموختن و بر سطح دانشمان افزودن بود، اما امروزه هیچکس در جلسات شعرخوانی به دنبال یاد گرفتن نیست.
براتیپور در پایان در پاسخ به این سوال که «چه راهکارهایی برای بهبود کیفیت جشنواره شعر فجر پیشنهاد میکند؟» گفت: من در دورههای قبل هم توصیههای بسیاری برای بهبود برگزاری این جشنواره به مسوولان برگزاریاش ارایه کردم. جشنواره شعر «سکهای» برای جوانان مخرب است. جوایز باید در حد متعارف باشد. به عنوان مثال شاعر جوانی که امسال چند سکه گرفت انتظار دارد، در دورههای بعدی چیز بیشتری گیرش بیاید و چون به هدف و انتظار خود نمیرسد، مایوس میشود.
براتیپور شاعر، منتقد، مدرس و مدیر جلسات نقد و بررسی شعر حوزه هنری از سال 1368 تاکنون است.
«بهت نگاه»، «وعده دیدار»، «کتیبه شکیب»، «سینای سبز عشق»، «در ساحل علقمه»، «زیتون و زخم»، «ماه در فرات»، «سوار مشرقی»، «با شقایقها برادر»، «دل و دریا»، «عطش عشق» و سه مجموعه شعر «چشم بيمار»، «غم دلدار» و «بر تربت خورشيد» گردآوری شده درباره رحلت امام راحل، نام برخی از مجموعه شعرهای منتشر شده، براتیپور است.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
نظر شما