به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست رونمایی از سایت اطلاعرسانی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و فروشگاه اینترنتی کتاب این انتشارات ساعت 8 صبح امروز، 17 بهمن ماه، با حضور محمد سُلگی، رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و علیرضا زجاجی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
سُلگی توجه ناشران به فناوریهای نوین را لازمه فعالیت تمامی نهادهای فرهنگی در دنیای امروز دانست و افزود: پایگاه اطلاعرسانی قبلی انتشارات جهاد دانشگاهی که سالها پیش طراحی شده بود دیگر توان پاسخگویی مطلوب به نیازهای مشتریان این انتشارات را نداشت و همین امر سبب شد تغییراتی در این حوزه ایجاد کنیم.
دکتر سُلگی درباره تغییرات اصلی ایجاد شده در این سایت توضیح داد: این سایت در پی پاسخگویی به دو نیاز عمده است تا سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی بتواند با دنیای جدید و فناوریهای نوین به پیش برود. امکان ثبتنام اینترنتی جشنواره کتاب دانشجویی و پایاننامه دانشجویی در سایت جدید به وجود آمده که از این راه بسیاری از مشکلات مانند رفتوآمد حذف میشود و فرایند کار، روند سریعتر و آسانتری مییابد.
دومین ویژگی اشاره شده برای این سایت، حمایت از واحدهای جهاد دانشگاهی بود. سُلگی با بیان این مطلب اظهار کرد: با راهاندازی این سایت، واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی میتوانند به طور مستقل فعالیت کنند و صفحهای مخصوص به خود داشته باشند تا اطلاعات مربوط به فعالیتهایشان را در این سایت معرفی کنند.
وی با بیان این نکته که توزیع کتاب از حالت سنتی خارج شده، افزود: با استفاده از فروشگاه اینترنتی کتاب مخاطبان در سراسر کشور میتوانند کتاب مورد نظر خود را تهیه کنند. علاوه بر این، انتشارات جهاد دانشگاهی در 25 واحد مستقل دارای شعبه است و هزار کتاب در گردش دارد که سایت جدید میتواند اطلاعرسانی مناسبی داشته باشد.
علیرضا زُجاجی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، نیز سخنران دیگر این مراسم بود که در صحبتهایش کتاب و فعالیتهای انتشاراتی را یکی از ارکان اصلی کار فرهنگی دانست و گفت: انتشار کتاب، به هر نحو و در قالب کتاب درسی یا غیردرسی، فعالیتی فرهنگی محسوب میشود و برای موفق شدن در کار فرهنگی باید به دانش و فناوری روز مجهز شد.
وی تسهیل فرایند فروش و همچنین داوری جشنواره را برخی از امکاناتی دانست که سایت جدید انتشارات جهاد دانشگاهی در اختیار مخاطبان قرار میدهد و اظهار کرد: چنین فعالیتهایی ادامه حیات یک سازمان را تا حدودی تضمین میکند زیرا دید گستردهتری به مسوولان انتشارات میدهد که طبق آن میتوان موجودی فروشگاه و گزارشهای مربوط به فروش و مسایل اقتصادی را به راحتی پیگیری کرد. بر اساس همین گزارشها و با زیر نظر داشتن فروش کتاب در یک فروشگاه مشخص میشود که کتاب چگونه در بهترین حالت فروش قرار میگیرد.
امکان فعالیتهای گسترده در فضای مجازی موضوع دیگری بود که زجاجی به آن اشاره کرد و افزود: در دنیای امروز شرط زمان و مکان در فروش کتاب باید از بین برود و شرط بقا در این بازار، با وجود مشکلات اقتصادی به وجود آمده، این است که با فکر، اندیشه و برنامهریزی شرایطی فراهم شود که سازمان بتواند خود را در بازار زنده و پویا نگه دارد.
در ادامه برنامه، از سایت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و فروشگاه اینترنتی رونمایی شد و هامون شریفی، معاون پژوهش و برنامهریزی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، توضیحاتی درباره بخشهای مختلف فروشگاه اینترنتی کتاب ارایه داد. وی با معرفی بخشهای مختلف این فروشگاه اظهار کرد: علاقهمندان میتوانند به نشانی www.jdbookfair.com مراجعه کنند. هم اکنون سه هزار کتاب در سایت وجود دارد و البته این آمار باید به 10 هزار عنوان برسد.
شریفی فروشگاه اینترنتی انتشارات جهاد دانشگاهی را یکی از کاملترین سایتهای فروش کتابهای دانشگاهی در کشور معرفی و اظهار کرد: معرفی تازههای نشر و کتابهای زیر چاپ در این سایت، اختصاص صفحهای مجزا به شعبههای مختلف جهاد دانشگاهی، ارایه مشخصات کامل کتابها و خرید اینترنتی از کاربردهای این سایت هستند. کاربران برای خرید کتاب میتوانند در این سایت ثبتنام کنند و بعد از ثبتنام، در صورت تمایل، خبرنامه مربوط به انتشارات نیز برای آنها ارسال میشود.
مریم مبینی، مدير اطلاعرسانی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، صحبتهایش را با بیان دلایل و ضرورتهای تغییر و طراحی مجدد پایگاه اطلاعرسانی آغاز کرد و توضیحاتی درباره بخشهای مختلف این پایگاه ارایه داد. وی گفت: این پایگاه در همان نشانی قبل، www.isba.ir قابل دسترسی است و اطلاعات کتابهای منتشر شده از سال 1359 در آن گنجانده شده است.
ایجاد امکان الکترونیکی کردن پیشنهاد کتاب و ارایه کد رهگیری کتابها، اطلاعات کامل مربوط به جشنواره کتاب و جشنواره پایاننامه دانشجویی و ویژگیهای فنی این سایت، موضوعات دیگری بود که مبینی از آنها سخن گفت.
سهشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳
نظر شما