جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
نخجوانی و تفسیر الفواتح الإهیة

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

نهایت سلوک 

اما شیخ علوان در این که سلوک در دنیا پایانی دارد یا خیر، معتقد است سلوک هرگز منقطع نمی‌گردد، چرا که انسان هر اندازه هم که صاحب فضایل و خصایص پسندیده باشد، باز هم به طور مطلق از لوازم بشری منسلخ نمی‌گردد، تا متصف به اوصاف ربوبی و الوهی شود. همواره عبد است و رب همواره رب. افراد بشر در تجرید از لوازم بشریت متفاوتند. هر آن کس مجردتر باشد، به خدا نزدیک‌تر، به فنا مایل‌تر و به بقا مشتاق‌تر است. اما سلوک چنین افرادی نیز پایان‌پذیرفتنی نیست. به عنوان نمونه حضرت عیسی علیه‌السلام که از جنس بشر بود و در عین حال قدر و منزلتش نزد خداوند آن قدر بالا بود که به یاری خداوند توانست کارهایی انجام دهد که سایر انبیا قادر به انجام آن نبودند. از نظر نخجوانی، و براساس سخنی از رسول اکرم(ص) بوستان غیب و محل نزول فتوحات غیبی که همانا بالاترین مراتب ارباب توحید است، همان فردوس یا میانه‌ی بهشت است که سیر و سلوک به آن جا منتهی می‌شود و پس از آن سلوک در آن است، نه به سمت آن.

صفحات 67 و 68/ نخجوانی و تفسیر الفواتح الإهیة/ زهرا شفاعی/ انتشارات خانه کتاب/ چاپ اول/ سال 1391/ 132 صفحه/ 3500 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها