ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
چشمهای کودکی را ببندید. اکنون او اجازه میدهد تا نفر دیگری دستش را بگیرد و او را به جای مشخصی (مثلاً آشپزخانه) هدایت کند. اگر این کودک بدون مشکل و ناراحتی به محل موردنظر رسید، آن وقت هر دو کودک جایزه کوچکی میگیرند. کار زمانی دشوارتر میشود که به جای گرفتن دست کودک، او را به صورت کلامی هدایت کنند. اگر به جای گفتن جمله از عبارت «به چپ»، «به راست»، «مستقیم»، «ایست» و یا اصوات مختلف و نواختن آلات موسیقی متفاوت استفاده شود، برای بچهها خیلی بامزهتر و مهیجتر خواهد شد. برای این منظور هر کودک میتواند با ابزار موسیقی خود مسئول نواختنِ یکی از جهات جغرافیایی مثلاً «چپ»، «راست» و غیره شود. در این صورت دیگر کسی اجازه حرف زدن ندارد. با این روش علاوه بر تقویت اعتماد میتوان از کار گروهی نیز حمایت کرد.
صفحه 56/ روشهای برخورد با خشونت در کودکان/ توماس کایزر/ ترجمه لیلا لفظی/ انتشارات کتابهای قاصدک/ چاپ اول/ سال 1391/ 144 صفحه/ 4500 تومان
نظر شما