جدیدترین شماره سهماهانه «مهر و ناهید» با رویکرد پژوهشهای ایرانشناسی و با موضوعهایی مانند تاثیر ادبیات باستان بر ادبیات دوران اسلامی، مولانا و حلاج، سرگذشت سینما در ایران، مالکیت جزایر ایرانی در خلیج فارس، اسطورهشناسی ایرانی و جشن سده در شاهنامه منتشر شد._
مقاله نخست این شماره با نام «تاثیر ادبیات ایران باستان در ادبیات دوران اسلامی» بهقلم اسماعیل حاکمی والا، بر پایه متون باستانی پیش از اسلام مانند کتاب اوستا و گاتهای زرتشت، کتاب «درخت آسوریک و ایازکار زریران» به زبان پهلوی اشکانی و «جاماسبنامه» که به پهلوی ساسانی نوشته شدهاند، همچنین ادبیات پس از اسلام به بررسی تاثیر ادبیات دوران باستان بر ادبیات پس از اسلام پرداخته است.
«پدافند غیرعامل در ایران باستان» بههمت فاروق صفیزاده به سکونتگاههای انسانی بهعنوان نخستین پدافندهای غیرعامل باستانی اشاره میکند. وی در این مقاله مینویسد: «پیریزی ستاد، سوارنظام، شترسواران، ارابهها، گردونههای جنگی، تربیتبدنی، پیک و مخابره با آتش، آموزشهای تاکتیکی و دولت زر از اصول پدافند غیرعامل است که در ایران باستان رواج داشته است.»
پرویز عباسیداکانی در مقاله «عروج حلاج و مولانا» به اشارههای مولانا در شعرهایش درباره حلاج است. «از نظرگاه مولانا حداقل دو تفسیر از راز انا الحق میتوان بهدست داد: تفسیر اول، تفسیر وجودشناختی است و تفسیر دوم، تفسیر معرفتشناختی.»
مقاله بعدی این شماره از سهماهانه «مهر و ناهید» به نسخه خطی «دبستان المذاهب» که در هندوستان بهدست آمده میپردازد که «به اثبات میرساند میرابوالفضل ذوالفقار، آذر ساسانی نویسنده دبستان المذاهب است.» در مقاله «نسخه خطی دیوان موبد کلید پیدایی نویسنده دبستان المذهب و پیدایی مزار آذرکیوان» از مسعودرضا مدرسی چهاردهی به این مساله پرداخته شده است.
ایرج افشارسیستانی در مقاله «نگاهی تاریخی و حقوقی بر جزایر تنب و ابوموسی» به بررسی مالکیت ایران بر جزیرههای تنب و ابوموسا از دیدگاه تاریخی و بینالمللی میپردازد و ادعاهای نادرست حاکمان امارات عربی متحده را رد میکند.
«مازندران و طبرستان از قدیمیترین ایام تا امروز» بهقلم محمدجواد مشکور به «سرزمینی که بین دو ولایت گرگان و گیلان در کنار دریای مازندران قرار دارد، پرداخته و وجه تسمیه نامها و حکومتهای این منطقه را بررسی کرده است. وی معتقد است که این سرزمین در تاریخ باستانی به نامهای مازندران و طبرستان و احیانا رویان خوانده شده است.
علی ایزدی در مقاله «سرگذشت سینما در ایران اولین فیلم، اولین سینما و اولین سازندگان فیلم و ...» به آغاز کار سینما در ایران و ادامه فعالیتهای این حوزه تا دوران انقلاب اسلامی میپردازد. در بخشی از مقاله آمده است: «دختر لر با کوشش عبدالحسین سپنتا و اردشیر ایرانی در بمبئی هندوستان فراهم شد و در سال 1313ش./ 1934م. برای اولینبار در سینما مایاک و سینما سپه تهران بهنمایش عمومی گذاشته شد.»
مقاله «جلوههای انتظار در اشعار دکتر طاهره صفارزاده» بهکوشش ایوب هاشمی و لیلا سلطانینسب به جستوجوی مفاهیمی مانند هویت معنوی، ارزشی و فرهنگی در آثار صفارزاده پرداخته است.
امید عطاییفرد در مقاله «اسطورهشناسی ایرانی» با تقسیمبندی اسطورهها به سه دسته اسطورههای بومی، روزمره و جهانی، دو اسطوره فردوس و مرغ دوسر را مطالعه و پیشینه آنها را بررسی کرده است.
«جشن سده در شاهنامه» بهقلم منصور نیکپناه و مهدیه موسوی به سیر جشن سده در شاهنامه و دیگر مراسمی که در این جشن باستانی ایرانی برگزار میشود، پرداخته است. وی مینویسد: «جشن سده در ده بهمن یعنی صد روز پس از آغاز زمستان پنج ماهه ایران باستان گرفته میشد که در واقع بعد از نوروز، دومین جشن بزرگ ایرانیان محسوب میشود.»
شماره 15 سهماهانه پژوهشهای ایرانشناسی «مهر و ناهید»، پاییز و زمستان 1391، در 190 صفحه و بهای چهارهزار تومان راهی بازار کتابهای ایرانشناسی شده است.
نظر شما