نمایشگاه جدیدي در فرانسه به بررسی نقش صنعت کتاب های مصور و تبلیغات این کشور در فاصله سال های 1939 تا 1945 می پردازد.-
یک کتاب مصور 29 صفحه ای یکی از کتاب هایی است که در این نمایشگاه عرضه شده و متعلق به تابستان سال 1944 است. این کتاب با عنوان «دیو مرده است» ارایه کننده تصویر جنگ در میان حیوانات است که به صورت سمبلیک بازیگران اصلی جنگ جهانی دوم را نمایش می دهند. هیتلر در این کتاب به شکل یک گرگ بزرگ بد تصویر شده، موسولینی یک کفتار است و نقش ژاپن را هم یک میمون زرد بازی می کند.
در دوره مورد نظر این نمایشگاه که دوره جنگ جهانی دوم است، صنعت کتاب مصور کودکان و نوجوانان فرانسوی را در معرض تاثیرپذیری از داستان و واقعیت قرار داد و تصاویری تبلیغی از شرایط حاکم بر جهان را برابر دیدشان گذاشت. آلمانی ها، حکومت ویشی ، متفقین، جنبش زیرزمینی مقاومت همه از موضوع هایی هستند که در این کتاب های مصور به اشکال مختلف تصویر شده اند.
این نمایشگاه در حقیقت بر کتاب هایی تکیه کرده که موضوع پیام برای مخاطبان جوان در مرکز توجه شان است و از قالبی هنری برای ایجاد ارتباطات اجتماعی بهره می گیرند.
کتاب مصور به عنون یک رسانه در دوره پس از جنگ هم کاربرد وسیعی داشت و در خدمت تشویق جامعه برای حمایت از ایدئولوژی سیاسی بود.
این نمایشگاه تا 15 مارس (25 اسفند) دایر خواهد بود.
نظر شما