یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۷
رسولی: جشنواره ارزيابی كتاب‌های رسانه و ارتباطات راه‌اندازی شود

استاديار گروه علوم ارتباطات اجتماعي دانشگاه آزاد اسلامي معتقد است با وجود فراواني عناوين كتاب‌هاي حوزه رسانه و ارتباطات، كيفيت اين آثار پايين است. وي مي‌گويد بايد جشنواره‌اي ويژه ارزيابي اين كتاب‌ها براي تشويق بيشتر محققان به وجود بيايد.-

محمدرضا رسولي در ارزيابي خود از فضاي نشر كتاب‌هاي حوزه رسانه و ارتباطات به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: يكي از نقاط قوت اين فضا، فراواني كمي كتاب‌هاست. در دهه اخير كتاب‌هاي زيادي در حوزه رسانه و ارتباطات منتشر شده كه تغيير و تحولات خوبی را در اين رشته به دنبال داشته است. 

وي ادامه داد: با وجود اين به لحاظ كيفي بسياري از كتاب‌ها دم دستي و كم‌مايه‌اند و اين موضوع نيز چند دليل دارد.
 
استاد ارتباطات در همين باره توضيح داد: رشد شتابان برخي از گرايش‌هاي رشته ارتباطات مانند روابط عمومي در دانشگاه‌هاي مختلف موجب شده نياز به توليد منابع جديد و به‌روز بيشتر شود و به همين دليل مدرسان و استادان به توليد محتوا پرداخته‌اند.
 
وي افزود: اما اين توليدات پشتوانه‌هاي علمي و تحقيقاتي ندارد و برخي از كتاب‌ها صرفاً رونويسي بوده و يا به اصطلاح كتاب - جزوه است. 

اين دكتراي ارتباطات تاكيد كرد: اين موضوع موجب شده بسياري آثار غناي لازم را نداشته باشند و نتوانند پاسخ‌گوي موضوعات مهم و تخصصي حوزه ارتباطات و رسانه باشند. 

وي در پاسخ به اين‌سوال كه چرا در حوزه رسانه و ارتباطات نظريه‌پردازي نداريم، اظهار كرد: به غير از علوم اجتماعي و جامعه‌شناسي كه بيشتر داراي آثار تاليفي است در حوزه ارتباطات دچار ضعف ادبيات نظري هستيم. 

رسولي يادآور شد: نو بودن رشته موجب شده تا منابع آن نيز به‌روز باشند، از اين رو بيشتر بر ترجمه تكيه د‌اشته و تلاش كرديم از پشتوانه تحقيقاتي ديگر كشورها استفاده كنيم.
 
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي با انتقاد از ضعف پژوهشي در حوزه رسانه و ارتباطات عنوان كرد: ما براي اين‌كه بتوانيم كتاب‌هايي مبتني بر مختصات جامعه خودمان تاليف كنيم بايد در تحقيقات توسعه و تسري داشته باشيم، اين در حالي است كه تحقيقات در حوزه رسانه و ارتباطات ضعيف است.
 
وي گفت: كتاب‌ها و منابع درسي دانشگاهي نيز به صورت طبيعي از اين تحقيقات بيرون مي‌آيد و زماني كه تحقيقاتي وجود ندارد كتابي نيز توليد نمي‌شود. 

اين استاد دانشگاه در ارزيابي خود از كاربردي بودن كتاب‌هاي رسانه و ارتباطات گفت: به هر حال هر كتاب و اثري يك دانش و فهمي را عرضه مي‌كند اما انطباق آن با مسايل روز جامعه بسته به خواننده و مخاطب دارد كه تا چه حد آن را در كار خود استفاده كند. 

عضو هيات مديره انجمن متخصصان روابط‌عمومي ايران ادامه داد: برخي از محتواهاي ترجمه‌اي در اين حوزه از آثار تاليفي كارايي بيشتري دارند و مي‌توان از آن‌ها بهره گرفت. 

رسولي با تاكيد بر نياز جامعه رسانه‌اي ايران به آثار بومي اضافه كرد: دانشگاه‌ها، فعالان رسانه‌اي، كارگزاران رسانه و ... نيازمند متن‌هايي مبتني بر مختصات نظام ارتباطي در جامعه ايران هستند بنابراين بايد به سوی تاليف بيشتر گام برداریم. 

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا كتاب‌هاي رسانه مي‌توانند مورد استفاده افراد غيردانشگاهي اين حوزه قرار گيرند، گفت: به هر حال اكنون در بسياري از رسانه‌ها فعالاني كه مشغول به كارند تحصيلات دانشگاهي ندارند و معتقدم نياز اين افراد به اين كتاب‌‌ها بيشتر است چراكه بايد آگاهي و مهارت‌هاي لازم خود را افزايش دهند تا فهم درستي از رسانه داشته باشند. 

این استاد دانشگاه براي افزايش سطح كيفي و كمي كتاب‌هاي اين حوزه پيشنهاد كرد جشنواره‌اي ويژه ارزيابي اين كتاب‌ها به وجود بيايد.
 
اين مدرس دانشگاه همچنين گفت: در اين جشنواره مي‌توان به ويژه از كتاب‌هاي تاليفي اين حوزه تجليل كرد و به صورت ويژه آن‌ها را مورد توجه قرار داد تا انگيزه و رغبت بيشتري در محققان و استادان ارتباطات و رسانه ايجاد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها