وحيده كاشينهنجي درباره موضوع اصلي اين اثر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: موضوع اصلي اين كتاب را از پاياننامهام الهام گرفتهام. در ابتدا مباحث كلي كتاب درباره سواد اطلاعاتي دانش آموزان بود اما محتوای كتاب به گونهاي پيش رفت كه بيشتر بر سواد اطلاعاتي در مدارس كار كردم.
وي مفاهيم اساسي سواد اطلاعاتي و انواع سواد اطلاعاتي را از مباحث اثرش یاد کرد و افزود: اطلاعات جديدي كه برگرفته از تحقيقات پيمايشيام در اين حوزه بود نیز با رویکرد تجزيه و تحليلی در این اثر آوردهام.
كارشناس ارشد كتابداري درباره مفهوم سواد اطلاعاتي توضيح داد: سواد اطلاعاتي بدان معني است كه اگر فرد پرسشي داشت بتواند نياز اطلاعاتي خود را تشخيص دهد و آن را پيگيري كند. همچنين بتواند منابع لازم را انتخاب و آنها را ارزيابي كند و دانش و علم به دست آمده از آن را به ديگران منتقل كند.
وي تاكيد كرد: اگر دانشآموزي بتواند نياز اطلاعاتي خود را تشخيص دهد و منابع مورد نظر خود را انتخاب و در نهايت دانش خود را به ديگران منتقل كند، داراي سواد اطلاعاتي است.
اين كارشناس كتابداري گفت: با هدف سنجش سواد اطلاعاتي دانش آموزان ايراني پرسشنامهاي طرح كردم و نتايج آن را در اين كتاب انعكاس دادم.
به گفته وي، در هر يك از فصول كتاب سعي شده تا موضوع سواد اطلاعاتي از ابعاد مختلف بررسي شوند.
كاشينهنجي با بيان اينكه مخاطبان اصلي كتاب معلماناند، اضافه كرد: با استفاده از اين كتاب معلمان در مدارس ميتوانند با مفهوم سواد اطلاعاتي دانشآموزان آشنا شوند.
وي ادامه داد: در اين كتاب پيشنهاد اضافه شدن درس روش تحقيق در مدارس براي درك بهتر دانشآموزان از سواد اطلاعاتي ارایه شده است. با توجه به اينكه دانشجويان كتابداري نيز ميتوانند مخاطب اثر باشند، كتاب حاضر ميتواند به عنوان يك منبع دانشگاهي نيز به شمار آيد.
اين كارشناس ارشد كتابداري در بررسی انتقادی اثرش گفت: طرح مباحث در اين كتاب به گونهاي بايد صورت ميگرفت تا خود دانشآموزان نيز مفهوم سواد اطلاعاتي را فراگیرند و در واقع در اين كتاب آنها نيز مخاطب باشند.
كتاب «سواد اطلاعاتي در مدارس» را نشر كتابدار با شمارگان هزار و 650 نسخه و بهاي چهار هزار تومان روانه بازار نشر كرده است.
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵
نظر شما