نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاریها امروز(7 آبان) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد. وی در این مراسم ضمن ابراز ارادت به اصحاب قلم که برای ارتقای سطح آگاهی و بینش مردم تلاش میکنند، گفت: در جهاد اقتصادی بهیقین قلم توانای اهالی قلم میتواند موثر باشد. همچنین وزیر ارشاد به همراه مدیران و مسوولان کشوری و جمعی از معاونان این وزارتخانه از تمبر نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاریها رونمایی کرد._
حسینی عنوان کرد: امیدوارم مهمانانی که از سراسر کشور در این نمایشگاه حضور دارند، واقعیتهای ایران را ببینند و پیام ایران را به جهانیان برسانند.
وی با اشاره به رشد کمی غرفههای دایر شده در این دوره از نمایشگاه گفت: سال گذشته 570 غرفه در نمایشگاه مطبوعات دایر شد در حالی که امسال این آمار به 830 غرفه ارتقا یافته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها از هر استان 50 نشریه در معرض دید عموم قرار گرفتهاند. این نشریهها شامل نشریههای قدیمی و جدید است.
حسینی عنوان کرد: وجود نشریهها و مطبوعات مختلف در نمایشگاه، زمینه انتقال تجربههای این نشریهها را با یکدیگر فراهم میکند. همچنین در این نمایشگاه، میان نشریهها و مطبوعات برای بهترشدن،فضای رقابتی سالم ایجاد میشود.
وی اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها بیش از 5 میلیارد ریال بن برای خرید نشریهها و مجلههای تخصصی، ماهنامهها، فصلنامهها توزیع میشود. این امر به اقتصاد رسانهها کمک بسیاری میکند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شعار نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاری ها (رسانه: کلام صادقانه، نگاه منصفانه) مصداق همان کلمه طیبه است. اعتماد مردم بالاترین سرمایه محسوب میشود. اگر اعتماد مردم جلب شود بهیقین توجه آنها به نشریهها و مطبوعات نیز بیشتر خواهد شد.
حسینی بیان کرد: در قرآن کریم آیات متعددی مبنی بر این موضوع که «به اقامه قسط بپردازید ولو به ضرر شما باشد» وجود دارد. بنابراین، اگر این سعهصدر در جامعه مطبوعات وجود داشته باشد، میتوان به اشاعه آن در مسوولان، مدیران و حتی عموم مردم امیدوار بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: از مسوولان و دستاندرکاران برگزاری این دوره از هفته کتاب انتظار داریم تا بهتر از قبل به معرفی کتابهای برگزیده بپردازند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع مشکلاتی که در حوزه کاغذ و یارانهها به وجود آمده است، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها را نقطه عزیمت برای درک متقابل جامعه و رسانه از یکدیگر دانست.
وی اظهار کرد: در عصر ارتباطات نقش رسانهها در اطلاعرسانی بر کسی پوشیده نیست. مطبوعات با بازتاب اخبار و رویدادها حافظ ارزشهای دینی، علمی و انسانیاند.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت ارشاد عنوان کرد: جایگاه مطبوعات ایران اسلامی در عصر فرصتها و تهدیدهای نظام سلطه جایگاه چشمگیر در تقویت بنیههای فرهنگ ایرانی و اسلامی و مواجهه با فرهنگهای بیگانه است. در عصری که بنگاههای دروغپراکنی برآنند که ملتها را از هویت خویش دور کنند، وظیفه ماست که زمینههای رشد رسانهها را فراهم کنیم.
محمدزاده افزود: اگر چه شمارگان مطبوعات متناسب با جمعیت و نیاز کشور نیست اما باید تلاش کرد تا بیش از پیش راههای توسعه فکری مطبوعات را برای کسب اعتبار و نفوذ بیشتر در هر دو عرصه داخلی و بینالمللی بگشاییم.
وی اظهار کرد: در دو سال گذشته جهتگیری برنامههای مطبوعاتی وزارت ارشاد بر اساس سیاست کیفیسازی مطبوعات و خبرگزاریها بنیان نهاده شد، بهگونهای که زمینه ارتقای فرهنگ عمومی فراهم شده است.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت ارشاد توضیح داد: تشکیل اتحادیه مطبوعات جهان اسلام از جمله اقدامهای بینالمللی یا هدف کیفیسازی مطبوعات بود که در صورت تحقق اهداف، همدلی و همنوایی رسانهها رقم خواهد خورد.
محمدزاده در ادامه سخنانش گفت: برای توسعه کیفی رسانههای داخلی در مرحله نخست برنامه هدفمندی یارانه مطبوعات و اصلاح نظام یارانه تدوین شد. با همین نگاه سامانه اینترنتی اشتراک مطبوعات تاسیس شد تا با اعطای تخفیف تا 50 درصد بهای نشریه به مشترکان ماهنامهها و فصلنامهها از محل 10 درصد اعتبار یارانه مطبوعات راه جدیدی در حمایت از رسانه مکتوب گشوده شود.
وی ادامه داد: برای ارتقای توانمندیهای حرفهای اصحاب رسانه، سرای روزنامهنگاران ایران و شعبههای استانی آن بنیان نهاده شد که در این سرا زمینههای ارتباط و تعامل خانواده بزرگ رسانه بهویژه تشکلها با یکدیگر فراهم شد.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت ارشاد افزود: همچنین دغدغه اشاعه سبک زندگی ایرانی و اسلامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها از سر دوراندیشی بر آن تاکید کردهاند، ما را بر آن داشت تا نمایشگاهی با عنوان «نمایشگاه مطبوعات خانوادگی» برپا کنیم تا از این ظرفیت برای رشد دانش و فرهنگ عمومی جامعه بهره جوییم.
محمدزاده عنوان کرد: برای تعریف حرفه خبرنگاری آییننامه کار حرفهای خبرنگاران تدوین شد که در آن مشاغل حوزه خبر تعریف شدهاند. همچنین از طریق امضای تفاهمنامه با نهاد کتابخانههای عمومی با هدف خرید مطبوعات تخصصی برای کتابخانههای عمومی و دانشگاهی به شکل غیرمستقیم از ناشران این نشریهها حمایت کرده و زمینههای توسعه خدمات رسانهای برای اعضای کتابخانههای عمومی و دانشگاهی به طور عام و خبرنگاران به طور خاص فراهم شده است.
وی در این مراسم از انتشار بیش از 50 عنوان کتاب در حوزه دانش ارتباطات و روزنامهنگاری و برگزاری 4 دوره تربیت مدرس به روزنامهنگاری برای روزنامهنگاران شاخص استانهای سراسر کشور خبر داد و گفت: علاوه بر این، انتشار سلسله کتابهای مطبوعات ایران گامی دیگر برای شناخت آثار روزنامهنگاران کشور بود که امیدواریم به توسعه کیفی و افزایش تولیدات اختصاصی در مطبوعات و نیز تقویت بنیه قلمی روزنامهنگاران جوان کمک کند.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت ارشاد عنوان کرد: در حوزه اقدامات حمایتی با توجه به نوسانات بهای کاغذ و چالشهای ناشی از آن علاوه بر افزایش نوبتهای پرداخت یارانه نقدی با عنوان یارانه «میاننوبهای» طرح توزیع کاغذ یارانهای در میان روزنامهها به بهای 20 درصد ارزانتر از قیمت بازار به اجرا درآمد که امیدواریم این روند برای تنظیم و ثبات بازار کاغذ تداوم یابد.
محمدزاده افزود: در این دوره از نمایشگاه، کتاب جامع «مطبوعات، کارنمای مطبوعات»، جلد دوم کتاب «تیتر یک»، راهنمای مطبوعات کودک و نیز سه اثر تازه از سلسله کتابهای مطبوعات ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است. همچنین عرضه بن خرید مطبوعات با اعتبار 500 میلیون تومان در نمایشگاه امسال پیشبینی شده است.
وی بیان کرد: از نوآوریهای نمایشگاه نوزدهم میتوان به برپایی غرفه ستاد پیامبر اکرم(ص)، نمایشگاه عکس و گرافیک با عنوان «نگارستان مطبوعات»، کلینیک چاپ، موزه مطبوعات، ساخت کره جغرافیایی و اطلسهای مطبوعات داخلی و خارجی اشاره کرد.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت ارشاد گفت: ما امروز به رسانهای میاندیشیم که به دور از سیاستزدگی در آگاهیبخشی به ملتهای آزاده جهان بکوشد.
محمدزاده در پایان گفت: با ظهور رسانههای الکترونیکی و توسعه فضای مجازی رسانه در دنیای امروز ترکیبی پیچیده از فناوری روز و علوم انسانی وجود دارد. یکی از لوازم توسعه کیفی آن است که اصحاب رسانه، رسانههای خود را تا مرزهای نهایی دانش روز پیش ببرند، مجموعه علوم انسانی را با نگاه بومی و اصیل پی بگیرند و به ابتکار، نوآوری و خلاقیت روزافزون بیندیشند.
نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاریها تا سیزدهم آبانماه در مصلای امام خمینی(ره) برپا خواهد بود.
نظر شما