سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۷
عطاالله کوپال: تعالی تئاتر  ایران در گرو پیشرفت نمایشنامه‌نویسی است

عطالله کوپال، دبیر ششمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی در نشست رسانه‌ای این دوره گفت: در این دوره آثار منتشر شده در همه حوزه‌های ادبیات نمایشی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت و این نشان می‌دهد که برخی ناشران با وجود دشواری عرصه چاپ کتاب، نسبت به انتشار نمایشنامه رغبت فراوانی دارند. این مساله به پیشرفت تئاتر کمک می‌کند؛ چراکه پیشرفت اين هنر در ایران در گرو ارتقاء نمایشنامه‌نویسی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست رسانه‌ای ششمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی صبح امروز، سه‌شنبه، 2 آبان، با حضور عطاءالله کوپال دبیر دوره و بهزاد صدیقی، دبیر اجرایی در سالن اجتماعات خانه تئاتر برگزار شد. 

کوپال در این نشست گفت: نکته قابل توجه در برگزاری این دوره کمیت قابل ملاحظه‌ای است که در آثار دیده می‌شود. این مساله با وجود گله‌مندی‌ها و سختی‌های بسیار در حوزه چاپ و نشر کتاب، اتفاق بسیار خجسته‌ای است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از ناشری که هنوز نمایشنامه منتشر می‌کند، تشکر کند و او را محترم بشمارد. 

وی افزود: تعداد بسیار نمایشنامه‌های چاپ شده در ایران را باید به فال نیک گرفت، چرا که وجود ناشرانی که علاقه‌مند به انتشار نمایشنامه هستند به رونق تئاتر در ایران کمک شایانی خواهد کرد. پیشرفت تئاتر در ایران در گرو پیشرفت نمایشنامه‌نویسی است و هرگونه سرمایه‌گذاری بر تئاتر بدون در نظر گرفتن نمایشنامه و پژوهش، سرمایه‌گذاری لغو و بیهوده‌ای خواهد بود. 

دبیر ششمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی در ادامه با اشاره به این نکته که نمایشنامه چراغ صحنه را روشن می‌کند، گفت: در این دوره من شاهد بودم که در آثار عرضه شده نام‌های جدیدی در عرصه نمایشنامه‌نویسی، ترجمه و پژوهش‌های تئاتری دیده می‌شود. این مساله نشان می‌دهد که تئاتر طرفداران گسترده‌تری پیدا کرده است و نمایشنامه‌نویسی دیگر  یک شاخه مهجور در ادبیات فارسی نیست، بلکه به شاخه اصلی ادبیات فارسی تبدیل شده و ضمن خدمت به تئاتر در حال خدمت به ادبیات معاصر ایران نیز هست. 

کوپال در ادامه به ویژگی اصلی این دوره از انتخاب آثار اشاره کرد و گفت: ویژگی اصلی این دوره در این است که نمایشنامه‌نویسان حرفه‌ای تئاتر، استادان و دانشجویان آن‌‌ها با یکدیگر و در یک راستا رقابت کرده‌اند و چه بسا شاگردانی که گام‌های بلندتری از استادانشان برداشته‌اند. لازم است بیان کنم که در مرحله داوری‌ها و انتخاب آثار هیچگونه ملاحظات سیاسی یا اداری وجود نداشته است و هیات داوران در برگزیدن یک نام و یا حذف یک اثر کاملا آزادانه عمل کرده است. 

کوپال گفت: بنا به پیشنهاد مدیریت خانه تئاتر، تصمیم گرفته شد تا پس از برگزاری مراسم اختتامیه، جلسات و نشست‌هایی با داوران و استادان درباره آثار برگزیده و روند داوری‌ها برگزار شود. همچنین شاید بتوان برای کسانی که برای بار نخست نمایشنامه‌ نوشته‌اند و اثرشان برگزیده شده، کلاس‌ها آموزشی پیشرفته نمایشنامه‌نویسی برگزار کرد. 

کوپال در پایان اشاره کرد: هرچه نمایشنامه‌نویسی و ترجمه رشد کرده از رونق پژوهش در عرصه ادبیات نمایشی کم شده است و خانه تئاتر باید برای رونق پژوهش، جلسات آموزشی و تخصصی پژوهش در عرصه نمایش برگزار کند. 

همچنین صدیقی دبیر اجرایی ششمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی در این نشست گفت: در ششمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی، به نسبت دوره‌های پیشین آثار بیشتری به دبیرخانه رسید و این نشان از رشد کتاب‌های منتشر شده در این حوزه دارد. 

وی افزود: در این دوره هم مانند سه دوره پیشین، صرفا آثار به چاپ رسیده بررسی شدند. ما از سه دوره قبل تصمیم گرفتیم که مانند مطرح‌ترین جشنواره جهانی مشابه، فقط آثار منتشر شده، انتخاب شوند، چرا که این آثار در معرض قضاوت عموم مخاطبان قرار دارند. همچنین امکانات کم و بودجه اندک ما مجال پی‌گیری آثار منتشر نشده را نمی‌دهد. 

صدیقی گفت: در این دوره ما نسبت به قبل با پیشنهاد شورای سیاستگذاری این جشنواره، بخش جدیدی و متفاوتی مطرح کردیم و آن انتخاب نمایشنامه‌های نوقلم‌هاست. این بخش برای تشویق ناشران به انتشار این قبیل نمایشنامه‌ها اختصاص یافته است. 

دبیر اجرایی ششمین انتخاب آثار برتر نمایشی ضمن اشاره به کیفیت و اهمیت این جشنواره از ناشرانی که بیشترین همکاری با دبیرخانه داشتند، نام برد و گفت: این جشنواره تنها مسابقه حرفه‌ای نمایشنامه‌نویسی در ایران است. داوری‌های این دوره نیز مانند دوره‌های قبل مستقل است. 38 ناشر در این دوره  حضور داشتند که تعدادی از آن‌ها مانند، افزار، نمایش، نیلا، قطره، نیستان و بیدگل هر سال نمایشنامه منتشر کرده‌اند و نمایشنامه‌نویسان خوبی به ما معرفی می‌کنند. 

صدیقی در پایان فهرستی را از فعالان ششمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران به شرح ذیل اعلام کرد:
 
در بخش فعال‌ترین نمایشنامه‌نویس، عبدالرضافریدزاده با 22 نمایشنامه در یک مجلد، صادق عاشورپور با 16 نمایشنامه در دو مجلد، آذردخت بهرامی با 9 نمایشنامه در یک مجلد و سیروس شاملو با 6 نمایشنامه در 6 مجلد. 

همچنین صدیقی فعال‌ترین مترجمان را هم به این شرح اعلام کرد: سارا شهسوارحقیقی با هفت نمایشنامه در یک مجلد، عبدالله کوثری با هفت نمایشنامه در یک مجلد، عاطفه پاکبازنیا با چهار نمایشنامه در یک مجلد، پویان غفاری با چهار نمایشنامه در یک مجلد، جمشید کاویانی با سه نمایشنامه در یک مجلد و قاسم غریفی با سه نمایشنامه در یک مجلد. 

مراسم اختتامیه ششمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی شنبه، 6 آبان ساعت 18 در تالار هنر برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها