رحمتالله فتاحي در ارزيابي خود از تغييرنام رشته كتابداري و اطلاعرساني به «علم اطلاعات و دانششناسي» به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: اين موضوع پيشينهاي نسبتاً طولاني دارد اما به شكل عملي در طول يك سال گذشته در كميته برنامهريزي گروه كتابداري وزارت علوم بحث تغييرنام رشته به صورت جدي مورد توجه قرار گرفت و پژوهشها و بحثهاي فراواني در اين باره انجام شد.
وي ادامه داد: من نيز تحقيقي را با دو استاد ديگر درباره اين موضوع انجام دادم و دكتر محمدحسنزاده نيز با كمك يكي ديگر از استادان تحقيق ديگري را انجام دادند.
وي افزود: در ميزگردهاي مختلف درباره اين موضوع بحث و تبادل نظر صورت گرفت و در گردهمايي مديران گروههاي كتابداري و اطلاعرساني سراسر كشور نامهاي پيشنهادي مطرح شد.
فتاحي اضافه كرد: البته اعضا مخالفتهايي هم داشتند اما تعداد مخالفتها بسيار كمتر بود و اين تغييرنام خواسته عموم جامعه كتابداري بود چراكه با تحولات جديد در عرصه اطلاعات نيازمند يك نام جديد بوديم تا بتوانيم قابليتهاي خود را نشان دهیم.
اين استاد كتابداري با اشاره به اينكه امروز بحث تاسيس و ايجاد كتابخانهها مانند گذشته مطرح نيست، اظهار كرد: گسترش فناوري اطلاعات در رشته كتابداري امروز موجب شده تا ما به دنبال بازاركارهاي جديد باشيم چراكه ديگر تنها كتابخانه محل فعاليت كتابداران نخواهد بود.
اين مدرس دانشگاه در پاسخ به اين سوال كه عدهاي از مخالفان معتقدند با اين تغييرنام، جايگاه كتابداري و كتابخانه به خطر افتاده است، گفت: موضوع كتاب، كتابداري و كتابخانه در اذهان عموم جامعه حالت ايستايي دارد و مردم فكر ميكنند كه كتابخانه مكاني براي نگهداري كتاب و كتابدار نيز امانتدار كتاب است در حاليكه اين گونه نيست و امروز كتابداران با دانش سر و كار دارند.
وي تاكيد كرد: ما با دانش سر و كار داريم و بايد دانش را سازماندهي کنیم و گسترش دهيم و براي اينكه بتوانيم اين كار را انجام دهيم نيز بايد آموزشهاي لازم وجود داشته باشد.
فتاحي همچنين گفت: نبايد در يك نقطه متوقف شد و بايد به راه خود ادامه داد. ما نميتوانيم اذهان مردم را نسبت به كلمه كتابداري تغيير بدهيم چون امروزه عموم جامعه از سازمانها و آموزش عالي جلوترند. مخاطبان ما ديگر مانند گذشته براي دسترسي به اطلاعات به كتابخانهها مراجعه نميكنند چون به وبسايتها دسترسي دارند، بنابراين از كتابخانهها تنها به عنوان سالن مطالعه استفاده ميشود.
اين مدرس كتابداري در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه آيا محتواي دروس رشته نيز تغيير پيدا ميكند، گفت: در دوره كارشناسي از سال 86 بازنگريهايي انجام شده و دروس جديد در دانشگاه تدريس ميشوند اما به صورت طبيعي بعد از پنج سال نيز دوباره اين دروس مورد بازنگري قرار ميگیرند تا محتواي دروس به ماهيت «علم اطلاعات و دانششناسي» نزديك شود.
وي همچنين بيان كرد: در مقطع كارشناسي ارشد نيز نزديك به هفت گرايش جديد تاسيس شد كه از آن جمله ميتوان به دانشنامهنگاري، مطالعات اسناد و آرشيو و نسخههاي خطي اشاره كرد. اين گرايشها رويكرد دانششناسي دارند.
عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد در ادامه با اشاره به اين كه هر كار جديدي داراي نواقص و كاستيهايي است، افزود: بايد با كمك اعضاي هيات علمي و كتابداران دست به دست هم دهیم و كاركرد كتابخانهها را به سمت ارايه دانش سوق بدهيم و جايگاه دوبارهاي را براي آن تعريف كنيم.
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
نظر شما