به گزارش خبرگزاي كتاب ايران(ايبنا) آيين رونمايي از بازچاپ نفيسترين نسخه نهجالبلاغه صبح امروز با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، غلامحسين اميرخاني و حجتالاسلام والمسلمين دينپرور، رييس بنياد نهجالبلاغه در سالن پژوهشهاي بينالمللي برج ميلاد برگزار شد.
دينپرور: نهجالبلاغه در اوج است
رييس بنياد نهجالبلاغه در اين همايش، دين و مذهب را جزيي از فطرت انسانها دانست و گفت: پر جاذبهترين آثار هنري، علمي و معماري با رويكرد ديني توليد شدهاند، از اين رو برترين آثار معماري دنيا را در طراحيهاي كليساها و مساجد و برترين آثار مكتوب را در آثار ديني از جمله قرآن كريم ميبينيم.
حجتالاسلام والمسلمين دينپرور نهجالبلاغه را وجود رقيقي از امام علي (ع) دانست و گفت: اين كتاب پس از هزار و اندي سال، بدون تبليغ در دنيايي كه دستان مرموزي قصد محو اين كتاب شريف را دارند، همچنان در اوج است و در سازمان ملل متحد كه امروز ابزار دست زورگويان جهان شده، در قوانين سال 2002 يونسكو از نامه امام علي (ع) به مالك اشتر ياد شده است.
وي ادامه داد: ما وارث كتابي هستيم كه امروز دنيا نيازمند آن است. اين كتاب دو ويژگي مهم امام علي (ع) يعني علم بينهايت كه از پيامبر دريافت كرده و فصاحت و بلاغت اعجازانگيز را كه صاحب آن است داراست. نهجالبلاغه فراتر از زمان و مكان است و ما وظيفه بهرهبرداري از اين اثر را داريم.
رييس بنياد نهجالبلاغه با بيان اينكه «امروز بیش از همه روز، زمان نهجالبلاغه است» به توزيع نشرياتي عليه نهجالبلاغه در آيين حج سال گذشته اشاره كرد و گفت: دشمنان ميكوشند اين گنج عظيم را از دست ما خارج كنند و ما بايد بيشتر در ترويج فرهنگ نهجالبلاغه اهتمام داشته باشيم.
اميرخاني: بيمعنا شدن ما را نا اميد ميكند
غلامحسين اميرخاني پيشكسوت حوزه خطاطي و استاد خط، ديگر سخنران اين آيين بود. وي گفت: در جست و جوي معنا بودن مايه خستگي و نا اميدي نيست بلكه اين بيمعنا شدن است كه ما را نا اميد ميكند.
اين استاد برجسته خطاطي كشورمان گفت: ذهن انسان توانايي درك منشاء هستي را ندارد اما در علوم اسلامي حضرت حافظ ميفرمايد: «چون جمع شد معاني گويي بيان توان زد» اين امر نشان ميدهد كه در فرهنگ ايراني به وسيله ذهن و از راه دريچهاي به نام هنر ميتوان انسان را به علوم اسلامي جلب كرد و انسان را به مفهوم «انسان تعاليطلب» و «انسان متفكر» نزديك ساخت.
اميرخاني افزود: اين پرسش ذهن انسان را به خود مشغول ميكند كه اين آثار هنري چگونه و چرا توليد ميشوند؟ آثاري كه در طول تاريخ ما توليد شده و جهان با قرار دادن اين آثار در موزههايش به آن افتخار ميكند. بايد دانست كه فرهنگ مهمترين جايگاه كمك كننده براي رشد شخصيت انسان معاصر است و بايد در اين زمينه به آن درجه از استواري برسيم كه به مصونيت برسیم.
وي با بيان اينكه اکنون از نظر رسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي متولي اين امر است، پرسيد: بودجه اين وزارتخانه اكنون چقدر است؟ آيا دربرابر دهها وظيفه كه انسانسازي هدف آن است، ساز و كار درستي تعبيه شده است؟ انسانسازي نيازمند امكانات و پشتيباني است.
اميرخاني با بيان اينكه امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از لحاظ در اختيار داشتن امكانات مورد مظلوميت قرار گرفته است گفت: توليد آثار نفيس در كشورمان كه صاحب برترين هنرهاي دنياست سبب آبرومندي كشورمان در دنيا خواهد شد همانگونه كه در گذشته اين هنرها باعث افتخار كشورمان بوده است. همچنين توليد آثار فاخر هنري ميتواند سليقه اقشار جامعه بهنحوي ارتقا دهد كه توجهي به آثار مبتذل نداشته باشند.
در اين آيين فيلم «آفتاب در حجاب» به كارگرداني «حسنعلي اربابي» پخش شد كه در آن استادان خط به ويژگيهاي منحصر بهفرد اين اثر اشاره كردند. استفاده از خط نسخ ايراني به عنوان خطي تراز اول در اين اثر، چشمنوازي حاشيهها، تركيببندي خط نستعليق در حاشيه، قصار نويسي، تنظيم جنس و مقدار مركب استفاده شده در اثر و نيز يكدستي نوع كلمات از جمله ويژگيهايي بودند كه كارشناسان خطاطي براي اين اثر در اين فيلم برشمردند.
اين نهجالبلاغه نفيس دوره قاجار را «مجتبي سبزه» براي نخستين بار در ميان آثار يكي از مجموعهداران بزرگ يافت و سپس با پيگيريهايي كه براي اسكن ويژه آن انجام داد، اين نوشتار را به شکل چهاررنگ تعریف شده و حالت خاص برگههای قدیمی و کهنگی اثر قدیمی منتشر كرد. غلامحسين اميرخاني نيز مقدمهاي بر بازچاپ اين اثر نوشته است.
پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰
نظر شما