جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
كتاب‌های منتشر شده با موضوع گزارش‌نويسی منسجم نيستند

استاد پيشكسوت روزنامه‌نگاري مي‌گويد آثار منتشر شده در حوزه روزنامه‌نگاري، به‌ويژه گزارش‌نويسي، منسجم نيستند و روي برخي موضوعات در اين حوزه كارهاي بسياري شده و از برخي موضوعات نيز غفلت كرده‌ايم.-

قاضي‌زاده در ارزيابي خود از حوزه نشر كتاب‌هاي روزنامه‌نگاري به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: در يك مرحله زماني تعداد كتاب‌هاي چاپ شده در حوزه روزنامه‌نگاري و به‌ويژه گزارش‌نويسي كم بود اما اکنون كوشش‌هايي خوبي در اين باره صورت گرفته است و افرادي چون احمد توكلي با اين موضوع آثاري را ارايه كرده‌اند. 

وي با بيان ‌اين‌كه كتاب‌هاي منتشر شده با موضوع گزارش‌نويسي منسجم نيستند، افزود: بايد سازمان يا موسسه‌اي وجود داشته باشد كه آثار منتشر شده در اين حوزه را مديريت كند. 

وي در اين باره اظهار كرد: به برخي موضوعات در گزاش‌نويسي زياد پرداخته شده و موازي‌كاري داريم اما در برخي موضوعات نيز غفلت ورزيده‌ايم و كاري صورت نگرفته است. 

اين استاد روزنامه‌نگاري به ارايه مثال‌هايي در اين زمينه توضيح داد: درباره گزارشگري جنگ، گزارشگري حوادث، گزارشگري هنري، گزارشگري كتاب و ... بايد كتاب داشته باشيم اما نداريم! بسياري از گرايش‌هاي تخصصي گزارشگري قابليت اين را دارند كه يك كتاب از آن‌ها منتشر شود اما اين اتفاق در مورد آن‌ها نيفتاده است. 

وي همچنين گفت: هر از چند گاهي در حوزه گزارش‌نويسي موج‌هايي از اقيانوس به ساحل مي‌خورند و بعد اثري از آن باقي نمي‌ماند.

قاضي‌زاده در ادامه با اشاره به ناآشنايي دبيران و سردبيران رسانه‌ها با دانش روزنامه‌نگاري و تاثيرات آن بر محتواي كتاب‌هاي منتشر شده در اين حوزه گفت: اين ناآشنایی موجب مي‌شود نيازهاي اين حوزه به خوبي شناسايي نشوند و بسياري از آن‌ها مغفول بمانند و در كتاب‌هاي ترجمه و تاليف شده بازتاب پيدا نكنند.
 
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي در پاسخ به اين سوال كه چرا در حوزه نشر كتاب‌هاي روزنامه‌نگاري، بومي‌سازي نكرده‌ایم گفت: چاپ سوم كتاب «تجربه‌‌هاي ماندگار در گزارش‌نويسي» نشان داد اين كتاب مورد توجه قرار گرفته است. من در اين كتاب در نظر داشتم يك فصل از كتاب را به تجربه‌هاي ماندگار گزارش‌نويسي در داخل كشور اختصاص دهم اما با اين مشكل مواجه شدم كه نويسنده‌هاي اين گزارش‌ها اغلب ستاره‌دار بودند و اين روند چاپ كتاب را با مميزي روبه‌رو مي‌كرد. 

وي تاكيد كرد: با اين‌كه در ايران گزارش‌هاي فراواني توليد مي‌شود اما تعداد كمي از اين گزارش‌ها خوب و استانداردند. 

اين مدرس ارتباطات ادامه داد: روزنامه‌نگاران ما به  گزارش‌هاي پشت میزی روي آورده‌اند و كار ميداني نمي‌كنند! بيشتر گزارش‌هاي توليد شده آميخته‌اي از مطالب سايت‌هاي اينترنتي و ... است. 

قاضي‌زاده با بيان‌ اين‌كه براي بومي‌سازي حوزه نشر كتاب‌هاي روزنامه‌نگاري بايد روزنامه‌نگاري را رونق بدهيم، افزود: اگر روزنامه‌نگاري پررونق نداشته باشيم نشر اين حوزه نيز ساماني نخواهد يافت. 

وي افزود: در كتاب «تجربه‌هاي ماندگار در گزارش‌نويسي» 70 قطعه كوچك از گزارش‌هاي خوب و استاندارد را بيان كرده‌ام اما واقعا تا چه حد خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ما بر اساس اين استانداردها كار مي‌كنند، خود سوال ديگري است.
 
اين استاد ارتباطات در ادامه درباره مشكلات گزارش‌نويسي در ايران گفت: متاسفانه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در دو دولت اخير پاسخ‌گو نبوده‌اند و اين موضوع به گزارش‌نويسي ما آسيب زده و گزارش‌ها بعضاً لاغر و بدون پيام است. 

وي يادآور شد: در طي اين مدت در بيش از 10 جشنواره مطبوعاتي افتخار داوري داشته‌‌ام و در همه آن‌ها گزارش خوب كم ديده‌ام. 

وي تاكيد كرد: همان‌طور كه گفتم بايد روزنامه‌نگاري را رونق دهيم تا حوزه نشر آن هم سامان پيدا كند و اين وابسته به وجود آمدن شرايطي است. متاسفانه اكنون گزارشگري را پيدا نمي‌كنيد كه پنج سال سابقه مفيد داشته باشد.
 
قاضي‌زاده در پايان سخنانش بر مديريت مراكز دانشگاهي بر حوزه نشر روزنامه‌نگاري تاكيد كرد و افزود: دانشگاه علامه طباطبايي، دانشگاه امام صادق، مركز تحقيقات و مطالعات رسانه و از  مراكزي هستند كه مي‌توانند به ساماندهي اين عرصه توجه كنند. 

به گفته اين استاد ارتباطات، به تازگي چاپ سوم کتاب «تجربه‌های ماندگار در گزارش‌نویسی» نوشته جان کری، با ترجمه وی از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شده است.

کتاب حاضر، مجموعه‌ای از گزارش‌ها و آثار نویسندگان و گزارشگران بزرگ مطبوعاتی است که به دلیل استقبال فراوان دانشجویان و علاقه‌مندان و فروش نسخه‌های قبلی، برای سومین بار بازچاپ شده است. 

این مجموعه نمونه‌ای از کوشش حرفه‌ای از کار گزارشگری در انواع زمینه‌ها، موضوع‌ها، مناسبت‌ها و محل‌های گوناگون است که 70 نوع از گزارش‌های گزیده نویسندگان و روزنامه‌نگاران مطرح را در خود جای داده است. کوتاهی قطعه‌ها و تنوع موضوع‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌ این کتاب به‌شمار می‌رود. 

كتاب حاضر با شمارگان دو هزار نسخه و بهاي پنج هزار تومان به‌تازگي دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها روانه بازار نشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها