شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۱
مفتون: مدیران هنری از ورود تصاویر بی‌کیفیت به دنیای کودکان جلوگیری کنند

امیر مفتون، تصویرگر کتاب کودک و نوجوان، بی‌کیفیت بودن برخی از تصویرگری‌های کتاب کودک را به ضرر کودکان دانست و گفت: مدیران هنری باید از ورود تصاویر بی کیفیت به دنیای کودکان جلوگیری کنند.-

امیر مفتون تصویرگر کتاب کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مشکلات حوزه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان، گفت: هم اکنون در بازار کتاب برخی کتاب‌ها موجود هستند که تصویرگری مناسب و کیفیت لازم را ندارند.
 
وی افزود: این نوع تصویرگری که از دیدگاه من تصویرگری بازاری است می‌تواند سطح سلیقه مخاطب کودک و نوجوان خود را پایین بیاورد و سبب شود تا کودک از همان ابتدا با تصاویری سطح پایین اخت شود. وقتی کودک از آغاز با تصویرگری بازاری و نازل روبه‌رو بوده چگونه می‌تواند تصویرگری هنری را درک کند و از آن لذت ببرد؟ به نظر من کودک باید از ابتدا با تصاویری زندگی کند و جلو بیاید که بتواند سطح سلیقه او را بالا بیاورد تا دیگر به تصاویر بدون کيفيت اهميت ندهد.

تصویرگر کتاب «یک قول موشی و یک قول کلاغی» درپاسخ به این سوال که «چرا این روز‌ها تصویرگری بازاری به اين اندازه جا بازکرده؟»، اظهار کرد: دید جامعه امروز به تصویرسازی تغییر کرده؛ به گونه‌ای که جامعه به تصویرگری بازاری اهميت بیشتری می‌دهد. در ضمن از تصویرگری هنری نیز حمایتی صورت نمی‌گیرد. این دو با هم رابطه‌ای در هم تنیده دارند؛ یعنی نمی‌توان گفت که سطح سلیقه مردم باعث شده تا تصویرگری هنری افول کند یا آثار سطح پایین با تکرار سبب شده​اند سطح سلیقه مخاطب نزول کند. برای رفع این مشکل باید در وهله نخست، مدیران هنری اجازه ورود تصویرگری‌های سطح پایین را به بازار ندهند و در عین حال از تصویرگری هنری حمایت کنند. از این طریق می‌توان هم سطح سلیقه مخاطب و هم  سطح تصاویر را بالا برد.
 
مفتون گفت: دیگر مشکلی که هم اکنون بر حوزه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان و در کل فضای تصویرگری سایه افکنده، دغدغه‌های مالی و اقتصادی است. این مساله بسیاری از تصویرگران حرفه‌ای و موفق را از این حوزه بیرون رانده و باعث شده تا آن‌ها به کار‌های دیگر گرافیکی یا تدریس روی آورند که درآمد بيشتری نسبت به تصويرگری کتاب دارد. خالی شدن حوزه تصویرگری از تصویرگران حرفه‌ای جا را برای تصویرگران ضعیف باز می‌کند. باید این مشکل از را‌‌ه‌های مختلف مانند حمایت بخش خصوصی و یا دولتی رفع کرد.
 
این تصویرگر درباره مشکل دیگر حوزه تصویرگری اظهار کرد: امروزه در جامعه تصویرگران منتقد حرفه‌ای و پویا نداریم. در نقد تصویرگری امروزه یا یک اثر به طور کلی نفی می‌شود یا فقط از اثر تعریف می‌کنیم. نقد باید سازنده باشد و با مشخص کردن جنبه‌های منفی یک اثر در پویایی فضای تصویرگری ایران نقش داشته باشد. 

وی افزود: تمامی مشکلات تنها مربوط به عوامل پیرامونی تصویرگران نیست. گاهی اوقات خود تصویرگر نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد. برای مثال گاهی تصویرگران مجموعه را یک پارچه نمی‌بینند و آن را به صورت تک فریم می‌بینند. این در صورتی است که باید کار را یک دست دید و پیش برد حتی برای پلان‌های کوچک. 

این تصویرگر ادامه داد: در مواردی دیگر هم خلاقیت تصویرگر‌ها مساله‌ساز می‌شود. برخی تصویرگران آثار زیادی را تاکنون تصویرسازی کرده‌اند اما تمامی آن‌ها شباهت زیادی به هم دارند و تنها با تغییر جزییات اثر جدید را خلق کرده‌اند که به اثر قبلی بسیار شبیه است. برخی دیگر از تصویرگران عکس گروه قبل سعی می‌کنند بسیار خلاق باشند و آثاری بسیار انتزاعی خلق می‌کنند و خود را پشت آن‌ها پنهان می‌کنند. این تصویرگران تفاوت نقاشی از تصویرگری را درک نکرده‌اند و تنها هدف آن‌ها معروف شدن است. البته این افراد پس از مدتی کوتاه از عرصه تصویرگری کنار می‌روند. در تصویرگری برای کودکان خلاقیت و در نظر گرفتن مخاطب باید همزمان اجرا شود تا اثر، اثری ماندگار و فاخر شود.

امیر مفتون متولد ۱۳۶۱ در تهران است. او تاکنون نزدیک به ۶۰ کتاب را برای کودکان تصویرگری کرده و جوایزی همچون قلم زرین بلگراد را از آن خود کرده است. کتاب‌هایی که او تصویرگری کرده تاکنون در جشنواره‌های همچون سی.جی کره و شارژه امارات موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اند و از کتاب‌های برگزیده بودند. از کتاب‌های که مفتون تصویرگری آن را به عهده داشته است می‌توان «جغد صبح» و «مردی که می‌خواست زن بگیرد» را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها