جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
مشاوره گروهي راهبرها و فنون

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...


تمرينها فرصتی برای يادگيری تجربی فراهم می‌كنند
تمرينها می‌توانند بسترساز رويكرد ديگری به غير از روش بحث، برای تشريح مسائل شوند. گاهی اوقات خوب است كه از اعضا بخواهيم بيشتر موضوعات را به طور عملی انجام دهند تا اينكه فقط در مورد آنها حرف بزنند. برای مثال، در مورد گروه بحثی كه بر محور عدم پذيرش از جانب دوستان است صحبت می‌كنيم. برای اينكه بخواهيم بر اين موضوع با روشی فراتر از حرف زدن تمركز كنيم، رهبر از اعضا می‌خواهد تا يكي از آنها كنار بايستد و بقيه با دستهای به هم پيوسته حلقه‌ای ببندند. به عضو خارج از دايره ياد داده می‌شود كه تلاشی كند تا به داخل دايره رخنه كند، در حالی كه اعضا تلاش می‌كنند تا از ورود ممانعت كنند. اين تمرين معمولاً برای آن عضو احساس تنهايی ايجاد می‌كند و باعث می‌شود برای دستيابی به روش‌هايی برای پذيرفته شدن از جانب بقيه تلاش كند. ديگر تمرينهای عملی اين است كه از اعضا بخواهيم جفت شوند و برای رسيدن به اهدافشان احساس «فشار» را تجربه كنند.

صفحه 335/ مشاوره گروهی راهبرها و فنون/ ادوارد ای. جيكوبز، رابرت ال. ماسن و ريلی ال. هارويل/ ترجمه دكتر خدابخش احمدی و فاطمه حسينی/ انتشارات سمت/ چاپ اول/ سال 1390/ 694 صفحه/ 11500 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها