به دنبال موفقیت باورنکردنی رمانی به نام «پنجاه طیف خاکستری» ناشران چشم به ظهور نویسندگان خود-ناشر جدید دارند.-
به دنبال موفقیت «پنجاه طیف خاکستری» نوشته ال جیمز که نخست به عنوان کتاب الکترونیکی منتشر شد و بعد به سریعترین کتاب پرفروش جهان بدل شد، ناشران در حال توجه به راهکاری هستند که نویسندگان نوقلم را در مرکز توجه قرار میدهد.
هفته پیش پیرسون مالک یکی از موسسههای نشر، یکی از بزرگترین ناشران محلی ایندیانای آمریکا را به قیمت 74 میلیون پوند خرید تا موفق شود کتابهای الکترونیک را به سرعت در اختیار بگیرد و بتواند نویسندگان این آثار را در نخستین گامها کشف کند و علت این خرید مالکیت وب سایتی است که به کمک آن ناشران داستانی می توانند کارهایشان را خودشان منتشر کنند.
چند روز پیش دنیس مینا نویسنده برنده جایزه کتاب جنایی گفت كه معتقد است قدرت کتاب الکترونیکی به زودی راهی که نویسندگان آثارشان را منتشر میکنند، متحول خواهد ساخت. او که این جایزه را برای «پایان فصل زنبور» دریافت کرده بود گفت: کسی نمی داند چه میشود، اما کمابیش می توان گفت تغییر بازار به صورت بنیادین به دلیل وجود کیندل و نشر الکترونیک صورت گرفته است. با تولیدات ادبی، نوع قصهگویی نیز تغییر میکند.
او افزود هنجارهای نشر قابل انتظار مثل این که میانگین اندازه یک کتاب باید 350 صفحه باشد نیز به زودی از بین میرود. در حالی که چارلز دیکنز داستان هایش را چنان شکل می داد که به صورت پشت سر هم قابل تعقیب کردن باشند، نویسندگان کتابهای الکترونیک از توجه به این مسایل به طور فزایندهای فارغ هستند.
او گفت : اصلا قصه چیست؟ چرا یک قصه نمی تواند 18 صفحه یا 150 صفحه باشد؟ چه چیزی یک رمان کوتاه است و چه چیزی یک رمان نیست؟ همه این نوشتهها می توانند به کمک ابزار رسانهای الکترونیکی در دسترس قرار بگیرند.
کیت وایس مدیر عامل موسسه آتور سولوشن، اعتقاد راسخ دارد که سکوهای پرش آنلاین برای نویسندگان جدید با پدیده نویسنده خود- ناشر یکی نیست. شرکت او که سال 2007 کار خود را شروع کرد، 190 هزار عنوان کتاب الکترونیک برای 150 هزار نویسنده آنلاین ایجاد کرده و در سه سال گذشته به میزان 12 درصد این کار را گسترش داده است.
برهان دیگری که برای حرکت روبه جلوی کتابهای الکترونیک وجود دارد از «بوک استیتس» ریشه میگیرد که اطلاعات 2 هزار ناشر را در سراسر آمریکا جمعآوری کرده است. این اطلاعات دربرگیرنده عناوین داستانی، آموزشی، تحصصی و دانشگاهی میشود و نشان می دهد که میزان درآمد ناشران آمریکا در سال 2011 دو برابر شده و به بیش از دو میلیارد دلار رسیده است.
سال پیش 211 هزار عنوان کتاب خود-ناشر منتشر شد که 50 درصد بیشتر از سال پیشتر بود. تریشیا برچر یکی از نویسندگان این کتابها که رمان خود را منتشر کرده، در پایان هفته گذشته از این خبر که خود-ناشران آنلاین جدید هدف دیگری نیز در سر دارند و آن گسترش صنعت نشر کتاب است، استقبال کرد و گفت: همیشه مردم زیادی هستند که سعی میکنند در زمینه نشر کاری به دست بیاورند و نمیتوانند کاری از پیش ببرند. به این ترتیب من خیلی منتظرم که ببینم باز هم ناشران میتوانند در عمل کنترل کیفیت را در دست داشته باشند؟ او افزود من نسبت به این مساله خوشبینم.
پیتر اشتراوس کارگزار ادبی و ویراستار پیشین اما معتقد است هنوز زود است که بتوان گفت تمامی این صنعت سیال و در حال رشد است. به گفته وی هر چند اکنون انتشار کتاب کار سادهای شده، اما حضور ناشران هنوز برای ویرایش و پشتیبانی کارها مورد نیاز است. آنچه برای «پنجاه طیف خاکستری» اتفاق افتاد و یک سه گانه را به کتاب پرفروش جهانی بدل ساخت، با کمک ویراستاری، معرفی، بازایابی و توزیع هوشمندانه آن پدید آمد.
یکی دیگر از دست اندرکاران صنعت چاپ نیز معتقد است هنوز وارد عرصه چاپ شدن کار سادهای نیست. عناوین کتابهای الکترونیکی که خوب میفروشند همیشه وقتی در قالب کتاب چاپ می شوند، موفق نیستند.
این متخصص اندیشه دهه 30 را یادآور می شود که ناشران حتی به بررسی ذایقه بازار می پرداختند و کتابهای جلد کاغذی را از طریق ماشینهای سکه ای عرضه میکردند تا به میزان استقبال جامعه از کتاب جدید پی ببرند.
گزارشگر: مازیار معتمدی
نظر شما