ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
اينجاست كه امام علي (ع) زمامدار منصوب، و فرستاده صاحب منصب خود را با تأكيد هرچه بيشتر، موظف و مكلف ميسازد كه مبادا مديريت را بازيچه اغراض خود و اطرافيان گرداند و در امور سياسي و اجتماعي، ميان خادم و خائن، فرق نگذارد.
و ـ احياناً ـ خائن را بر خادم مقدم دارد و امناي جامعه، و خدّام ملت را منزوي سازد و آن كند كه قبل از او در ديار مصر فراعنه، و در سرزمين پارس ساسانيان، و در ديار روم، قيصران كردند، و جز بدنامی و عاقبت زشت و ننگ و عار، چيزي براي خود، بر جاي نگذاشتند. اگر در حكومت مالك، تحولي خدايي و مردمي پديدار آيد و ضابطهها حاكم گردد و رابطهها به انزوا كشانده شود، فلسفه حكومت حقّه علوي ـ كه حكومتي الهي،مردمي است ـ بر كرسي مينشيند و ايدهها و آرمانيهاي عاشقان و طالبان مدينه فاضله تحقق مييابد.
عليرغم همه انحرافها و انحطاطها و حق كشيها و تبعيضها، سرانجام بايد روزي بيايد كه بشريت شاهد حاكميت كامل ضابطه بر رابطه، و اقتدار حق بر باطل گردد. گرچه بشر در اين راه طولاني و پرنشيب و فراز، صدمههاي بسيار و آسيبهاي بيشمار ببيند؛ چرا كه راه بالا نفسگير و پرزحمت، و فتح قلههاي بلند خسته كننده و پرمشقت است؛ ولي اين قدر در كام انسانهاي هدفمند شيرين و دلنشين است كه به تحمل زحمت و مشتقش ميارزد. مالك به پيروي از مولاي والامقامش هموار كننده چنان راهي است.
صفحات 287 و 288/ انديشههاي سياسي ـ تربيتي علوي در نامههاي نهجالبلاغه/ آيتالله دكتر احمد بهشتي/ انتشارات بوستان كتاب/ چاپ دوم/ سال 1391/ 736 صفحه/ 15000 تومان
نظر شما