پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
اخلاق حرفه‌اي در كتابداري و اطلاع‌رساني

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

داد و ستد چند جانبه جامعه با سازمان

جامعه در غالب سازمان‌ها از عناصر محيط بيروني انگاشته مي‌شود و لذا الگوهاي رايج در دانش مديريت، جامعه را در محيط دروني سازمان نمي‌آورند.
امروزه اين تلقي سنتي مورد چالش قرار گرفته است. شهروندان در جامعه، به نحو مستقيم يا غيرمستقيم با محيط دروني سازمان تعامل دارند. جامعه، چه اينكه آن را محيط بيروني سازمان بدانيم يا محيط دروني آن بينگاريم داد و ستد چند جانبه با سازمان دارد. ابعاد اين داد و ستد در خصوص كتابخانه و مركز اطلاع‌رساني پيچيده‌تر مي‌گردد. جامعه هم محيطي است كه كتابخانه در آنجا فعاليت مي‌كند و در تعامل اجتماعي نقش مي‌يابد. شهروندان براساس فرهنگ اهداي كتاب و منابع علمي و فرهنگي از تأمين‌كنندگان اين سازمانها هستند. شهروندان كه امروزه مفهوم فراگيرتر «نت و ندان» را يافته‌اند، كاربران كتابخانه و مركز اطلاع‌رساني‌اند. به همين دليل، جامعه، اعم از شهروندان، هم ميهنان و جامعه جهاني، جايگاه ويژه‌اي در ميان صاحبان حق در كتابخانه و مركز اطلاع رساني دارد، از همين رو مي‌توان گفت، از حيث مسئوليت‌پذيري كتابخانه و مركز اطلاع‌رساني در قبال حقوق عناصر محيط، اولويت با مسئوليت اجتماعي است.

صفحه 145/ اخلاق حرفه‌اي در كتابداري و اطلاع‌رساني/ احد فرامرز قراملكي، لعبت درخشاني، سعيد رضايي شريف‌آبادي/ انتشارات سازمان مطالعه و تدوين علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت)/ چاپ اول/ سال 1390/ 264 صفحه/ 4000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها