به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، راضیه شهیدی درباره این مجموعه گفت: برخی مفاهیم که مطالب بیشتری درباره آنها وجود دارد در کتابهایی جداگانه منتشر میشوند و موارد دیگری که هنوز تحقیقات زیادی درباره آنها نشده ممکن است در کنار هم در یک کتاب قرار بگیرند.
این کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی افزود: طبق پژوهشهایی که با همکاری لاله رحیمخانی انجام دادهایم دریافتیم خودکارآمدی تاثیر زیادی بر فعالیتها و زندگی انسانها دارد و فردی که خودکارآمدی بالایی دارد از هوش هیجانی بالایی هم برخوردار است.
به گفته این مولف، نخستین جلد این مجموعه به مفهوم «خودکارآمدی» اختصاص دارد و به باورهای فرد از تواناییهای خود در انجام امور مختلف میپردازد.
شهیدی ادامه داد: در کتاب «خودکارآمدی» چندین پرسشنامه گنجانده شده که مخاطب میتواند از آنها بهره بگیرد. همچنین بعد از توضیح مفاهیم نظری، راهحلهایی هم برای بالابردن خودکارآمدی ارایه شده و این اثر را به کتابی راهبردی تبدیل کرده است.
این پژوهشگر که از پایاننامه خود را با عنوان «رابطه خودتنظیمی، شخصیت و عملکرد تحصیلی» دفاع کرده، افزود: هماکنون در حال نگارش این کتاب با همکاری خانم رحیمخانی هستم و بخش زیادی از مطالب نوشته شدهاند گرچه متن کتاب هنوز کامل نشده و به دنبال مطالب بیشتر و جدیدتری هستیم تا بتوانیم اثری جامع را منتشر کنیم.
وی «خودکارآمدی» را موضوعی جدید در علم روانشناسی دانست و افزود: هنوز پژوهشهای زیادی درباره خودکارآمدی انجام نشده و حتی در بسیاری از واژهنامههای تخصصی روانشناسی این کلمه دیده نمیشود. این اصطلاح برای برخی استادان و دانشجویان رشته روانشناسی هم ناآشناست و مباحث مربوط به آن در روانشناسی جدید مطرح شده است.
شهیدی مخاطبان این کتاب را دانشجویان رشته روانشناسی، دانشآموزان و دبیران دانست و گفت: در این کتاب بر مفهوم خودکارآمدی تحصیلی تمرکز شده و به دانشآموزان و دبیران کمک میکند تا بتوانند به شناخت بهتری از این مفهوم برسند.
رحیمخانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی است، پیش از این اثری را با عنوان «نجوم: چشماندازی بر سیارات و ستارگان» به همراه جواد محسننیا منتشر کرده بود. وی پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد خود را با موضوع ارتباط خودکارآمدی و هوش هیجانی نوشته و از آن دفاع کرده است.
سهشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹
نظر شما