ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
«شيعيان، افزون بر پيامبر، به امامت امامان باور دارند و مقصود از امامت اين است كه معتقد باشد امامت مانند نبوت منصبي است الهي و همچنان كه خداوند سبحان هر كه را از بندگان خود بخواهد به نبوت و رسالت برميگزيند... همچنين، هركه را كه خواهد براي امامت اختيار ميكند و به پيغمبر خود امر ميكند تا به امامتش تصريح كند و به پيشوايي مردم منصوبش سازد تا به وظايفي كه ميبايست پيغمبر انجام دهد قيام كند. و شرط است كه امام چون پيغمبر از اشتباه و گناه معصوم باشد» (به نقل از فاخوري، 1386، ص 112).
با اين حال، گرچه انديشه تشيع ابتدا تا حد زيادي به دلايل سياسي و اجتماعي شكل گرفت. با فاصلهاي كوتاه انديشههاي فلسفي و كلامي خاص خود را پديد آورد و به مثابه يكي از فِرق مهم كلامي در جهان اسلام مطرح شد. گسترش اين انديشه چنان بود كه خود در طي قرون به چند گرايش متفاوت تقسيم شد و تشيع نام نهضتي گشت كه همزمان دست كم بر ديدگاههاي زيديه، اسماعيليه و شيعه دوازدهامامي اطلاق ميشد.
صفحه 141/ كلام در ايران و جهان اسلام/ دكتر علي اكبر ولايتي/ موسسه انتشارات اميركبير/چاپ اول/ سال 1390/ 184 صفحه/ 2300 تومان
نظر شما