كارشناسان آموزش و پرورش استثنايي از كتابهاي درسي اين حوزه ميگويند/3
برقي: براي دانشآموزان استثنايي دو محتواي آموزشي وجود دارد
معاون برنامهريزي آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: دانشآموزان استثنايي به دو گروه كلي تقسيم ميشوند؛ دانشآموزاني كه ميتوانند از كتابهاي درسي دانشآموزان عادي بهره گیرند و دانشآموزاني كه تنها قادرند کتابهای درسی خاص خود را مطالعه کنند._
وي ادامه داد: همچنين كارشناسان آموزش و پرورش استثنايي كتابهاي درسي را براي گروه نخست از دانشآموزان استثنايي بررسي ميكنند و برخي از محتواي آنها را با توجه به توانمنديهاي دانشآموزان حذف، سادهتر يا حتي در صورت لزوم بخشهايي را نيز اضافه ميكنند. ارايه محتواي كتابهاي درسي در قالب لوحهاي فشرده از ديگر اقداماتياند كه اين كارشناسان براي گروه نخست از دانشآموزان استثنايي انجام ميدهند.
معاون برنامهريزي آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي با اشاره به گروه دوم از دانشآموزان استثنايي عنوان كرد: سازمان آموزش و پرورش استثنايي براي دانشآموزاني كه قادر به مطالعه كتابهاي درسي دانشآموزان عادي نيستند، به توليد محتواي خاص اقدام ميكند. دانشآموزان كمتوان ذهني، دانشآموزان اُتيسم با كمتوان ذهني و دانشآموزان چندمعلوليتي كه كمتواني ذهني نيز دارند، در اين گروه از دانشآموزان استثنايي قرار ميگيرند.
برقي در پاسخ به اين سوال كه «با توجه به تغييرات كتابهاي درسي پايه دوم ابتدايي دانشآموزان عادي، آيا كتابهاي درسي دانشآموزان استثنايي اين پايه تحصيلي نيز تغيير خواهند كرد؟» گفت: اين كتابها براي دانشآموزان استثنايي نيز تغيير كردهاند. اكنون كارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنايي در حال مناسبسازي محتواي كتابهاي درسي اين پايه تحصيلي براي دانشآموزان استثنايياند. سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي كتابها را بعد از مناسبسازي چاپ خواهد كرد.
وي افزود: تاكنون كارشناسان آموزش و پرورش استثنايي حدود 35 عنوان كتاب درسي پايههاي مختلف تحصيلي را شناسايي كردهاند كه براي سال تحصيلي جديد هيچگونه تغييري نكردهاند، اين كتابها اكنون در چاپخانه سازمان آموزش و پرورش استثنايي در حال تبديل به بريل هستند.
معاون برنامهريزي آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي به اين سوال كه «با توجه به اضافه شدن پايه ششم ابتدايي از سال تحصيلي جديد، آيا دانشآموزان استثنايي نيز اين پايه را تجربه خواهند كرد؟» پاسخ مثبت داد و عنوان كرد: كارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنايي اكنون در حال تاليف محتواي كتابهاي درسي پايه ششم ابتدايي با توجه به نيازها و توانمنديهاي دانشآموزان استثنايي اين پايه تحصيلياند. اين محتواها در راستاي تكميل محتواي كتابهاي درسي پايههاي تحصيلي قبلي تدوين ميشوند و دانشآموزان استثنايي را براي ورود به پايه تحصيلي راهنمايي پيشحرفهاي آماده خواهند كرد.
در سال تحصیلی 92-91 شوراي عالي آموزش و پرورش افزوده شدن دو ماده درسي «كار و فناوري» و «تفكر و پژوهش» را براي معلمان پايه ششم ابتدايي تصويب كرده است. برقي درباره چگونگي ارايه اين دروس براي معلمان دانشآموزان استثنايي پايه ششم ابتدايي گفت: تمام برنامههاي سازمان آموزش و پرورش استثنايي در راستاي برنامههاي وزارت آموزش و پرورش تنظيم و اجرا ميشوند. بنابراين، اين دو درس نيز براي معلمان دانشآموزان استثنايي پايه ششم ابتدايي، متناسب با تواناييهاي اين دانشآموزان ارايه خواهند شد. محتواي كتابهاي مربوط به اين دو درس اكنون توسط گروه مولفان «كار و فناوري» و «تفكر و پژوهش» در سازمان آموزش و پرورش استثنايي در حال تهيه است. اين كتابها تا حدود يك هفته ديگر آماده و براي طراحي و چاپ به سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي ارسال ميشوند.
وي در ادامه سخنانش گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنايي علاوه بر توليد كتابهاي درسي براي دانشآموزان استثنايي، خود را موظف ميداند كه هر ساله يك سلسله كتابهاي تخصصي درباره آموزش و پرورش استثنايي براي همكاران آموزش و پرورش و ساير علاقهمندان توليد كند. «طرح آموزش ويژه فرد»، «راهنماي عملي آموزش پدران و مادران و مربيان كودكان نابينا و نيمهبينا»، «كاردرماني در عقبماندگي»، «راهنماي معلم دانشآموز آسيبديده شنوايي در كلاس درس عادي» و «خانواده و كودك با ناتوانيهاي چندگانه» عناوين برخي از اين كتابها را تشكيل ميدهند.
معاون برنامهريزي آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي در پايان سخنانش گفت: كتابهاي «بهداشت مدارس كودكان و دانشآموزان استثنايي»، «الگوهاي غذايي براي كودكان و دانشآموزان استثنايي»، «كودكان بيشفعال همراه با كمبود توجه» و «اُتيسم» عناوين ديگرياند كه اكنون توسط واحدهاي كارشناسي اين سازمان در حال تاليفاند و به زودي منتشر خواهند شد. مربيان، والدين، علاقهمندان و متخصصان حوزه آموزش و پرورش استثنايي، مخاطبان اين آثار را تشكيل ميدهند.
نظر شما