نویسنده کتاب «نگاهی به سیره آموزشی رسول خدا(ص)» گفت: این نوشتار در پی نشان دادن هدفمند بودن روشهایی است که پیامبر(ص) برای آموزش امت اسلام در بیش از 1400 سال گذشته به کار میگرفتند. اين روشها برای محققان علوم تربیتی هنوز تازگی دارند.-
کریمیان افزود: معتقدم که این نوشتار پیشزمینهای برای تحقیقات گستردهتر و عمیقتر در حوزه سیره آموزشی رسول خدا در حوزههای مختلف آموزشی و تربیتی است و با توجه به اینکه تخصص و سیر مطالعاتیام در زمینه علوم تربیتی و «تعلیم و تربیت» نیست، با اینحال توانستهام منابع مختلفی را بیابم. گمان میکنم افرادی که متخصص این حوزهاند با جستوجوی بیشتر بتوانند به نتایج گستردهتری از روش تربیتی پیامبر دست یابند.
نویسنده «یهود و صهیونیسم، تحلیل عناصر قومی، تاریخی یک فاجعه» افزود: پیامبر(ص) در سیره آموزشی خود، به تفاوتهای فردی توجه بسیاری نشان میدادند. برای نمونه پاسخهایی که درباه پرسشی مشخص به ابوذر سلمان میدادند با پاسخهایی که برای اعراب بدوی اریه میکردند، بیآنکه تفاوت مبنایی داشته باشند، در شیوه بیان متفاوت بودند. این نکتهای است که امروزه در آموزشهای تعلیم و تربیت بسیار با اهمیت است. به یقین اگر افرادی که پیشینه مطالعاتی در زمینه شیوههای تدریس غربی را دارند، مطالعاتی در حوزه سیره آموزشی رسول خدا انجام دهند، به نتایج شايان توجهي دست خواهند یافت.
وی درباره مخاطبان این نوشتار گفت: این کتاب به زبان ساده نگارش شده است و تمام افردی که به حوزه تعلیم و تربیت علاقهمندند میتوانند از مطالب آن بهرهمند شوند اما مخاطبان اصلی این نوشتار معلمان و افرادیاند که در حوزه آموزش فعالیت دارند. این کتاب در عرصه «آموزش به سبک دینی» بسیار جذاب است و میتواند صفحه تازهای پیش روی معلمان بگشاید.
مترجم کتاب «تاثیر انتفاضه بر رژیم صیهونیستی» درباره ارایه منابع در زیرنویس کتابش گفت: در این نوشتار با آنکه علاقهمند بودم منابع بیشتری را در پانویس کتاب برای بهرهگیری مخاطبان قرار دهم، اما نتوانستم در اینباره با ناشر این کتاب به توافق برسم و به اجبار تنها به آوردن دو یا سه منبع در باره هر مطلب بسنده کردم.
کریمیان درباره چگونگی دسترسی به منابع برای تالیف کتاب «نگاهی به سیره آموزشی رسول خدا(ص)» گفت: براي اين كار، منابع شیعه و اهل سنت را بررسی كردم و کوشیدم مطالب را با یکدیگر تطبیق دهم و از آوردن مطالبی که بین این دو مذهب اختلافنظر وجود داشت، تا حد امکان بکاهم تا کتاب، مخاطبان بیشتری را دریابد.
وی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به ادعای اهل سنت مبنی بر بهرهگیری کامل از سنتهای پیامبر در روشهای زندگیشان، از منابع شیعی بیشتر بهره گرفته است یا از منابع سنی؟» گفت: منابع اهل سنت را از سایتی با عنوان «الموصولةالشامله» پیگیری میکردم و در منابع شیعی از کتابخانه پنجهزار جلدی شخصیام و بیش از 30 هزار کتاب الکترونیكي بهره گرفتم. جالب اینکه در منابع شیعی دانشمندان فراوانی به سیرهشناسی پیامبر پرداختهاند و نقطه اتکای من آثار شیعی بودهاند. من پس از بررسی منبع شیعی، آنها را با منابع سنی در این زمینه تطبیق میدادم و شاید تنها در دو یا سه مورد به اختلاف در این زمینه بر خوردم.
نویسنده کتاب «انسان از دیدگاه اخوانالصفا» با بیان اینکه «در حوزههای علمیه تاکنون کارهای پژوهشی بسیاری از سوی متفکرانی مانند آیتالله طباطبایی و آیتالله مطهری انجام شده است، اما متاسفانه هنوز هیچیک از این فعالیتهای علمی در قالب متودولوژی(روششناسي) بیان نشدهاند» گفت: کار آکادمیک در این حوزه میان سنیمذهبها بسیار زودتر از ما آغاز شده است و این امر به دلیل تعامل بیشتر آنها با دنیای غرب است. در این زمینه میتوان ویترینی را مثال زد که تمام کالاهای مرغوب خود را به خوبی و با سلیقگی به نمایش گذاشته و در مقابل فروشگاهی دیگر که با وجود داشتن کالاهای مرغوب، به ویترین فروشگاهش توجهی ندارد. میتوان حال و روز کتابهای شیعی در زمینه سیرهشناسی را به این ویترین تشبیه کرد.
کتاب «نگاهی به سیره آموزشی رسول خدا» را انتشارات بوستان کتاب قم با شمارگان 800 نسخه در 311 صفحه و به بهای پنج هزار 400 تومن روانه بازار نشر کرده است.
نظرات