مولفان و كارشناسان حوزه ناشنوايان در حال تاليف كتاب «زبانآموزي، جملهسازي و انشا» براي معلمان دانشآموزان ناشنواي پايه پنجم ابتدايياند. اين كتاب شيوههاي آموزش ساختن كلمه، عبارت، جمله و در نهايت متن كوتاه توسط دانشآموزان را دربردارد.-
وي ادامه داد: اين اثر ضمن بيان ويژگيهاي دانشآموزان ناشنوا، به معلمان دانشآموزان ناشنواي پايه پنجم ابتدايي ميآموزد كه از چه روشهايي استفاده كنند تا دانشآموزان در پايان دوره ابتدايي موفق به نوشتن يك متن كوتاه درباره يك موضوع شوند.
كارشناس واحد ناشنوايان مقطع ابتدايي سازمان آموزش و پرورش استثنايي افزود: مولفان و كارشناسان حوزه ناشنوايان براي سال تحصيلي 93 ـ 92 براي پايه ششم ابتدايي به تاليف كتاب «زبانآموزي، جملهسازي و انشا» نيز اقدام خواهند كرد.
رَشنو در ادامه سخنانش توضيح داد: دانشآموزان ناشنواي دوره ابتدايي تا پيش از سال 1387 در فرآيند ياددهي ـ يادگيري نظام آموزش و پرورش از كتابهاي درسي ويژهاي كه در راستاي مشكل خاص آنها طراحي شده بود، استفاده ميكردند. اين دانشآموزان وقتي وارد مقاطع راهنمايي و متوسطه ميشدند، بايد كتابهاي درسي دانشآموزان عادي را مطالعه ميكردند. در چنين شرايطي خزانه لغات دانشآموزان ناشنوا در مقايسه با دانشآموزان عادي بسيار ناچيز بود و مشكلاتي را به وجود ميآورد. بنابراين، سازمان آموزش و پرورش استثنايي براي از ميان برداشتن اين معضل و وقفه طرح عاديسازي كتابهاي درسي را ارايه كرد.
وي بيان كرد: با اجراي اين طرح از آن سال به بعد، دانشآموزان ناشنواي مقطع ابتدايي مانند دانشآموزان عادي، كتابهاي درسي عادي را مطالعه ميكنند. سازمان آموزش و پرورش استثنايي با هدف راهنمايي معلمان اين گروه از دانشآموزان، جزوهاي را طراحي كرده است كه به معلمان ميآموزد تا چگونه برخي مفاهيم و موضوعات كتابهاي درسي عادي را به صورت سادهتر تدريس كند تا براي دانشآموزان ناشنوا قابل فهم باشد.
كارشناس واحد ناشنوايان مقطع ابتدايي سازمان آموزش و پرورش استثنايي در پايان سخنانش گفت: كارشناسان واحد ناشنوايان مقطع ابتدايي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور به دليل تغيير محتواي كتابهاي درسي پايه دوم ابتدايي و افزوده شدن پايه ششم به دوره ابتدايي، اكنون در حال تاليف و تدوين اين جزوه براي معلمان دانشآموزان ناشنواي پايههاي دوم و ششم ابتدايياند.
نظر شما