پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸
نشر کتاب روسیه و رشد بخش دیجیتال

سایت آمازون یکی از مدل هایی است که بیشتر کتابفروشی های پیشقدم در صنعت نشر دیجیتال می خواهند از آن اقتباس کنند و البته موفقیت های آن را نیز تکرار کنند، اما به نظر می رسد گفتن این حرف راحت تر از عمل کردن به آن باشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی، در روسیه، فرهنگ استفاده از کارت های اعتباری تنها در شهرهای بزرگی چون مسکو و سن پترزبورگ تجربه شده، اما در مناطق دیگر به اندازه یافتن ببر سیبری، ناممکن است. بی اعتمادی عمیق به کارت های اعتباری در جامعه ای نفوذ دارد که عادت کرده تا روبل را در جریان یک معامله رد و بدل کند. همین مشکل برای خریدهای اینترنتی نیز وجود دارد. و در راس همه این مشکلات، بیشتر روس ها دسترسی به اینترنت برای خرید آنلاین هم ندارند. 

اما فروپاشی سیستم توزیع کتاب دوره شوروی و کاهش شمار خروجی در این زمینه، فرصت های بزرگی برای کارآفرینان آنلاین در نقاط مختلف کشور فراهم کرده است. و آن‌ها سریع به گوشه ای از این امکانات چنگ می زنند تا آن را حفظ کنند. حتی کتابفروشان سنتی نیز با ایجاد بخش فروش آنلاین سعی دارند تا از این گردونه عقب نمانند. به جای شارژ کردن کارت های اعتباری، استفاده کنندگان می توانند از روش های دیگر پرداخت استفاده کنند که شامل سفارش پستی، انتقال مستقیم و سرویس های آنلاین کیفی و البته کوپن های فروش نقدی است. کتاب ها می توانند به صورت شخصی به دست خریدار برسند، از طریق پست سراسر روسیه تحویل داده شوند و یا با پیک های شبانه تحویل خریدار شوند. در حال حاضر سفارش جدیدترین چاپ ها، عناوین کمیاب و برنامه های تخفیف نقش موثری در جذب مشتریان جدید و کسب اعتماد دارند. 

رشد فروش کتاب آنلاین شامل کتاب های چاپی یا کتاب الکترونیک ممکن است که به عددی دو رقمی برسد، اما در مجموع فروش آن کمتر از 10 درصد نقل از انتقالات بازار کتاب روسیه را در بر می گیرد. سرقت نسخه های الکترونیک در این میان مقصر اصلی است و بسیاری از خرده فروشان الکترونیک دست هایشان را در برابر این مشکل بالا برده اند اما کمپانی های متفاوت راه های خاص خودشان را برای مقابله با این مشکلات دارند. 

راه اندازی وب سایت هایی برای عرضه بهترین تجربه های آنلاین بهترین تلاش برای سایت Books.ru. است . از زمانی که این سایت در سال 1995 شروع به کار کرد، ویترین این سایت تا کنون 6 بار تغییر شکل داده که آخرین بار در تابستان سال پیش بود. با این حال این کمپانی از زمان تاسیس آن که تنها یک دفتر انتشاراتی بود و تنها عناوین آموزشی را ارایه می کرد تاکنون راه طولانی ای را طی کرده است. فروشگاه آنلاین این سایت ابتدا تنها به این منظور طراحی شده بود که عناوینی را که خود تولید می کرد به فروش برساند، اما تقاضای گسترده از سوی مصرف کنندگان برای خریداری کتاب هایی که در سایت آمازون ارایه می شد (در حالی که آن زمان تنها یک سال از تشکیل آمازون گذشته بود) ، سایت بوکس را به مسیر دیگری کشاند و امروز بخش انتشارات آن فعالیت جداگانه ای را دنبال می کند. 

به گفته آلکساندر کالونف مدیر عامل این سایت که اکنون بیش از 100 کارمند در گروه آنلاین خود دارد، در 15 سال گذشته تمرکز این کمپانی بر توسعه نرم افزارهای تخصصی و توانمند برای کمک به کاهش هزینه های جاری و ایجاد تسهیلات در بالاترین حد آن بوده است. در حالی که مرکز اصلی این تشکیلات در سن پترزبوگ مستقر است و در همین شهر یک انبار بزرگ نیز دارد، این تشکیلات انبارهای دیگری نیز تهیه کرد واین بار در مسکو این انبار را راه انداخت تا بتواند پاسخگوی مشتریانش باشد. این تشکیلات کار فروش کتاب های الکترونیک را نیز از سه سال پیش آغاز کرد و در همان زمان خدمات خود را در اختیار ناشران کوچک و متوسط نیز که اغلب به کانال های مختلف دسترسی ندارند، قرار داد. اکنون این تشکیلات بیش از 5/3 میلیون عنوان کتاب که نزدیک به 60 درصد آن ها خارجی هستند، و نیم میلیون عنوان کتاب را به صورت مستقیم در تشکیلات خود ارایه می کنند. 

گالونف و گروه او سال پیش با حمایت شبکه های اجتماعی این امکان را به عملکرد سایت خود نیز اضافه کردند و برای مثال از طریق فیس بوک از 750 هزار کاربر خود برای ایجاد ارتباط با دوستان برای رد و بدل کردن نظراتشان در زمینه کتاب ها و معرفی آن ها استفاده کردند و شکلی از کلوب های کتابخوانی اینترنتی را ایجاد کردند. این روش مخصوصا در شهرهای کوچک بسیار خوب جواب داده است. 

آماری که از LitRes بزرگترین مرکز دیجیتال در شهر فراهم آمده دلگرم کننده است :ارایه 60 هزار عنوان کتاب به زبان روسی، 250 هزار سفارش دهنده، 750 هزار کاربر و 5/2 میلیون بازدیدکننده در ماه. به گفته سرگی آنوریف مدیر عامل این سایت، رشد تقاضا برای کتاب های الکترونیکی و فروش کتاب های الکترونیک سال پیش دو برابر شد. او پیش بینی می کند که بازار کتاب های الکترونیک روسی در سه سال آینده 10 برابر رشد کند و سراسر کشور را دربرگیرد. 

به گفته وی در حالی که جنگ تملک غیرقانونی کتاب های الکترونیک ادامه دارد، آن ها در حال مذاکره با اتحادیه کتاب روسیه هستند تا به این وضعیت خاتمه داده شود و ناشران موظف به خرید کپی رایت کتاب های الکترونیک شوند. 

با این حال سایت های فروش کتاب الکترونیکی هستند که به صورت غیرقانونی این کتاب ها را می فروشند و تمایلی نیز به خرید حق انتشار آن ها و ارایه قانونی این کتاب ها ندارند. به گفته آنوریف حداقل 100 سایت به این ترتیب فعالیت می کنند. در همین حال اتحادیه کتاب روسیه با دومای روسیه همکاری می کند تا به این درخواست های مدنی جامه عمل بپوشاند. آنوریف همچنین با گوگل همکاری می کند تا بتواند لینک هایی را که به سوء استفاده قانونی کمک می کند، متوقف کند. تاکنون حدود 25 هزار لینک از گردونه سرقت ها خارج شده و هر ماه حدود 10 هزار لینک حذف می شوند. او می افزاید: چنین تلاش هایی ایجاد فعالیت قانونی برای خرید حق انتشار آثار دیجیتالی را میسر می کند. 

در همین حال فروش آثار مکتوب از طریق سایت Ozon.ru صورت می گیرد. این سایت پاسخی به سایت آمازون است و در سال 2011 رشدی 26 درصدی را تجربه کرده است. آلکسی کوزمنکو رییس این بخش می گوید ما 750 هزار عنوان کتاب را به صورت آنلاین ارایه کرده ایم که از این میان 220 هزار عنوان روی هستند، با این حال 95 درصد فروش از طریق همین عناوین روی ایجاد می شود. وی می گوید تقریبا 90 درصد این کتاب ها را مطمئنا ظرف 24 ساعت به دست سفارش دهندگانشان می رسانیم. برای کتاب های خارجی، ما تنها کتاب های پرفروش را در انبارمان موجود داریم. 

به گفته وی کتاب های شنیداری تنها 2 تا 3 درصد فروش کلی را دربر می گیرد و آن ها امیدوارند تا فروش کتاب های خارجی در سال 2012 رشد بیشتری را تجربه کند. 

او معتقد است اکنون رقابت در بخش بازار آنلاین بیشتر از همیشه است و در بخش فروش آنلاین کتاب نیز این تلاش مشهود است. همین امر موجب می شود تا آن ها وقت قابل توجهی را نیز صرف یافتن سیاست های اجرایی خود و قیمت گذاری بکنند. او می گوید: قیمت کتاب های ما کمی بالاتر از خرده فروش های آنلاین است، اما ما خدمات بهتری ارایه می دهیم. او می گوید برای مثال ما اکنون بیش از دو هزار مجموعه در سراسر روسیه داریم و در شهرهای بزرگ چندین مرکز نزدیک ایستگاه های قطار یا دیگر مراکز اصلی مشغول کار هستند. او می گوید در کنار استفاده از سیستم پست ، ما سیستم حمل و نقل ویژه خودمان را نیز راه اندازی کرده ایم تا کتاب ها را سریعتر به دست متقاضیان برسانیم.
این سازمان برای گسترش کارهایش یک جایزه ویژه کتاب نیز راه اندازی کرده که با نام جایزه کتاب «رونت» از سپتامبر (شهریور) گذشته شروع به کار کرد و در نخستین دوره به «عطش بازی»، «زمین بازی خیلی دور است» و «مونرو: باقیمانده ها» اهدا شد. 

سایت اوزون بخش ویژه کتاب های خودش را نیز دارد که شامل 15 هزار کتاب الکترونیک می شود. بازی های کامپیوتری و فروش فیلم نیز از فعالیت های جانبی این سایت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها