چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷
کتاب «مبانی سواد رسانه‌ای» به نمایشگاه کتاب آمد

کتاب «مبانی سواد رسانه‌ای» نوشته «جيمز پاتر» همزمان با بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، این کتاب از سوي دکتر صدیقه ببران و همکاران او افسون حضرتی و مهران بهروزفغانی ترجمه شده و تلاشی است برای معرفی مبانی و مفاهیم نظری و عملیاتی «سواد رسانه‌ای».

مولف این مجموعه تلاش مي‌كند با ارايه چشم‌اندازی وسیع و روشن، مخاطبان را در تمیز «دنیای واقعی» از «دنیای رسانه‌ای» راهنمایی کند. با عنایت به ضرورت تبیین مبانی نظری نوین حوزه علوم ارتباطات و رسانه، «کتاب مبانی سواد رسانه­ای» ترجمه­ای است از فصول برگزیده کتاب ارزشمند «سواد رسانه­ای» دکتر جیمز پاتر که ویرایش پنجم آن توسط انتشارات سیج در سال 2010 میلادی انتشار یافته است. این کتاب در 6 فصل، مبانی اساسی سواد رسانه‌ای را بررسی می‌كند.

در فصل نخست، ضرورت و علل نیاز سواد رسانه­ای و ضرورت افزایش آن تشریح و تبیین شده است. فصل دوم با بیان تفاوت­های اساسی در مفاهیم حوزه رسانه، به تعریف سواد رسانه­ای، اهداف، ویژگی­ها و ابعاد آن می‌پردازد. در فصل سوم، مدل سواد رسانه­ای به همراه اجزا و عناصر آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می­گیرد.

فصل چهارم به تشریح چگونگی نیل به توسعه و رشد سواد رسانه­ای پرداخته و توسعه مهارت‌های سواد رسانه‌ای را همگام با مراحل و ابعاد رشد و توانایی­های طبیعی افراد از کودکی تا بزرگسالی تشریح می‌کند. در فصل پنجم با هدف تبیین تفاوت‌های دنیای واقعی از دنیای رسانه­‌ای، به تشریح واقعیت و ابعاد آن و ویژگی‌های دنیای رسانه­ای از دیدگاه مخاطبان و برنامه­سازان پرداخته و در نهایت به اهمیت سواد رسانه‌ای پی‌می­بریم.

با توجه به این‌که کتاب حاضر قرار است به عنوان یک مرجع در اختیار دانش‌پژوهان حوزه رسانه قرار گیرد، فصل ششم با رویکرد به کارگیری مؤثر مهارت­های سواد رسانه­ای در حوزه خبر، تدوین شده است.

کتاب «مبانی سواد رسانه‌ای» به كوشش موسسه ندای فرهنگ مشرق زمین منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها