به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، به نقل از ستاد خبري سراي اهل قلم بيست و پنجمين نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران، نشست «بررسي نمايشگاه كتاب و نقش آن در ترويج علم راهها و راهكارها» با حضور آزاده حيدري، محمد حسنزاده، عبدالرضا نوروزي چاكلي و حميد دليري يكشنبه (17 ارديبهشت) در سراي كارنامه نشر برگزار شد.
حسنزاده در ابتداي اين نشست با بيان اينكه علم تلاشياست منظم براي كشف رفتارها و پديدههاي پيرامون ما، گفت: در طول زمان رسم بر اين بوده كه همواره عالمان علم را ياد ميگرفتند و آن را به كار ميبستند. گروهي كه عالم تلقي ميشدند زبان و اصطلاحات خاص خود را پيدا كردند و اينجا بود كه احساس شد جامعه به دو قطب تبديل شده است. عدهاي كه فعاليت علمي انجام ميدادند و مردم عادي كه به زندگي روزمره خود مشغول بودند.
وي ادامه داد: برخي معتقد بودند بايد علم را از صاحبان علم گرفت و در جامعه همگاني كرد، بر اين اساس شيوههاي متعددي هم براي ترويج علم در جامعه مانند برگزاري نمايشگاه وجود دارد.
نوروزي چاكلي، با انتقاد از اينكه بحث ترويج علم در جامعه مغفول مانده، گفت: بخش اعظمي از كارهايي كه در كشور انجام ميشود و ميتواند رويكرد ترويجي داشته و در جامعه اثر بخش باشد مورد غفلت قرار گرفته است. مثلاً بسياري از مقالات ما كه از كارهاي تحقيقاتي استخراج ميشوند رويكرد ترويجي ندارند، در حالي كه مقاله ترويجي بايد بتواند علم را به زبان مردم بيان كند.
وي افزود: كار ما هميشه ناتمام مانده است! در اينجا محافلي مانند نمايشگاه كتاب وجود دارد كه تمام كارهاي توليد شده در حوزه نشر به صورت دستهبندي در آن ارايه ميشود و بسياري از افراد كه به اين نمايشگاه مراجعه ميكنند به بخش ناشران دانشگاهي ميروند. در حالي كه در بخش عمومي، ميتواند ترويج علم بيشتري صورت بگيرد. بسياري از علاقمندان به بخش عمومي حتي كمتر كتاب ميخرند و بيشتر از كتابها ديدن ميكنند و اين همان مصداق ترويج علم است.
اين مدرس كتابداري اضافه كرد: در كشورهاي مختلف، نمايشگاه محل فروش كتاب نيست با اين وجود نمايشگاه چه به صورت فروشگاه و چه نمايشگاه ميتواند ابعاد ترويجي براي علم داشته باشد. ترويج علم را بايد از سنين كودكي آغاز كرد و امروز در بخش كودك نمايشگاه ميتوان شوق يادگيري علم را مشاهده كرد.
وي تأكيد كرد: اگر جامعه ما چيزي به عنوان نمايشگاه نداشته باشد ارتباط بين جامعه نشر و جامعه عمومي برقرار نميشود، چون جامعه دانشگاهي همواره محافل و منابع خود را دارند، اما جامعه عمومي كمتر فرصت مراجعه به چنين مكانهايي را پيدا ميكند.
حيدري ديگر سخنران اين مراسم با اشاره به ضرورت ترويج علم و كاركرد آن در جامعه گفت: در كشورهاي توسعه يافته فعاليتهاي علمي مستمري وجود دارد،زيرا آنها تفكر و بينش علمي دارند و از اين تفكر براي كمك به سياستمداران و دولتمردان خود استفاده ميكند و در واقع با ترويج علم در جامعه همافزايي به وجود ميآيد.
وي ادامه داد: اگر بخواهيم سند چشمانداز 1404 را محقق كنيم بايد ترويج و توليد علم را در جامعه جدي بگيريم و متوليان نيز بايد در اين حوزه سرمايهگذاري و مردم را در افزايش سطح علميشان همراهي كنند. نمايشگاه كتاب ميتواند مكاني باشد كه ترويج علم در آن اتفاق ميافتد.
اين دكتراي كتابداري با تأكيد بر اطلاعرساني در حوزه نشر گفت: متأسفانه مردم ما از بسياري از كتابهاي خوب چاپ شده اطلاع ندارند و از سوي ديگر بين محققان و مردم ارتباطي شكل نگرفته است. نمايشگاه كتاب ميتواند مكاني براي ارتباط بين اين دو قشر و ارتباط چهره به چهرهشان باشد.
دليلي، عضو هيأت علمي دانشگاه پيام نور با بيان اينكه كتاب محور دانايي و دروازه علم و دانش است گفت: كتاب نقش مهمي در ارتقاي شاخصهاي فرهنگي دارد و نمايشگاه كتاب يكي از مكانهايي است كه علاوه بر خانواده، مدرسه، كتابخانه و غيره ميتواند نقش ترويجي در علم داشته باشد. اين يك گردهمايي فرهنگي است كه ميتواند منجر به فرهنگ كتابخواني شود.
وي تأكيد كرد: ترويج علم راهكار مهمي براي توسعه پايدار است و جامعهاي كه فرهنگ آن به صورت دروني و بيروني ترويج يابد ميتواند به توسعه برسد.
دليلي در ادامه ضمن كمرنگ دانستن بخش كودكان و نوجوانان در نمايشگاه كتاب امسال، گفت: بخش كودك و نوجوان در مقايسه با سال گذشته كمرنگتر است و لازم است تا فعاليتهاي سرگرمي بيشتري در اين بخش اضافه و غرفههاي كودكان پربارتر شود.
اين استاد كتابداري در پايان، بر برگزاري نمايشگاههاي اينچنيني در استانهاي مختلف كشور تأكيد كرد و گفت: بايد چنين نمايشگاههايي در دانشگاهها، اماكن عمومي و... برگزار شود تا كتاب به درون مردم راه يابد.
وي تصريح كرد: اگر كتابخوان زياد شود جامعه رشد پيدا كرده و ميتواند پايدارتر و توسعه يافتهتر شود.
بيست و پنجمين نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران تا 23 ارديبهشت ماه در مصلاي امام خميني (ره) برپاست.
دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸
نظر شما