شركت توزیع کتاب «ترنج» وابسته به مجمع ناشران انقلاب اسلامی، از 16 اردیبهشت، بستههای فرهنگيهای خود را در بیستوپنجمین نمايشگاه بینالمللی کتاب تهران به مخاطبان عرضه ميکند./
وي ادامه داد: يكي از نخستين قدمهاي اين شركت، تهيه 50 بسته فرهنگي با موضوع هاي گوناگون است كه در مجموع 700 عنوان كتاب را به تناسب مخاطب در خود گنجاندهاند. اين منابع توسط بروشور و تيزر تلويزيوني به افراد معرفي ميشوند. مخاطبان با در دست داشتن بروشور و مطالعه چكيده كتابها ميتوانند در كوتاهترين زمان ممكن كتابهاي مورد نظر خود را توسط شركت توزيع ترنج تهيه كنند. اطلاعات اين بستههای فرهنگي از فردا (16 اردیبهشت) در نمايشگاه کتاب تهران به مخاطبان عرضه ميشود.
لبافي با اشاره به كتابهاي چيده شده در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامي، گفت: اين كتابها نمونهاي از آثاري اند كه در بستههاي فرهنگي ما ديده شدهاند. مجمع ناشران تاكنون 90 عضو را پذيرفته است. محوريت اصلي كار اين ناشران بيشتر با موضوع انقلاب اسلامي است و انتشاراتیهایی مانند سروش، اميركبير، اطلاعات، موعود، سوره مهر و نشر شاهد نمونهاي از ناشران عضو اين مجمعاند.
وي ادامه داد: شركت توزيع ترنج علاوه بر كتابهاي ناشران عضو مجمع، كتابهاي خوب ديگر ناشران را در بستههاي فرهنگي به مخاطبان ارايه ميدهد. عضويت ناشران در شركت توزيعي ترنج بدون محدوديت است و ميتوانند با عضويت در مجمع ناشران از امكانات آن بهرهمند شوند.
لبافي در مورد انتخاب كتاب خوب ديگر ناشران و تعريف آنها از كتاب خوب گفت: به اعتقاد ما كتاب خوب اثري است كه از نظر محتوا و مخاطب داراي كشش متقابل باشد. يعني از نظر محتوا از تمامي شاخصههاي مورد نظر اخلاقي برخوردار باشد. مقام معظم رهبري نيز جمله معروفي در اين بحث دارند كه بايد مخاطبان را به سمت كتابهاي خوب هدايت كرد. تفسير ايشان از كتاب خوب اثري است كه متناسب با فرهنگ ايراني و اسلامي باشد و به واسطه آن اهداف انقلاب اسلامي را بسط و گسترش دهد.
كارشناس دفتر اجرايي مجمع ناشران انقلاب اسلامي ترقي و تحول اسلامي و انساني را يكي از اهداف مجمع ناشران عنوان كرد و گفت: اين مجمع تصميم دارد مخاطب را به كتابهاي خود پيوند دهد و در قالب توزيع با استفاده از چند شيوه مختلف، كتابها را به آنها معرفي كند که نخست ايجاد بستههاي فرهنگي است و نمونه آن امسال توسط شركت توزيع ترنج معرفي شدهاند.
وي ادامه داد: از ديگر قدمهاي مجمع ارایه و معرفي كتاب الکترونیکی از طريق سيستمهاي عامل است كه مخاطبان ميتوانند با استفاده از امكانات موبايل كتابهاي خود را دانلود و از آن استفاده كنند. توزيع كتاب به سبك سنتي در بازار كتاب نيز يكي از ديگر از روشهاي مجمع ناشران انقلاب در بخش توزيع است. در اين موقعیت شركت توزيع ارتباط خود را با كتابفروشيها گسترش ميدهد.
لبافي افزود: تهيه روزنامههاي ديواري براي معرفي كتاب در مدارس يكي از شيوههاي جديد پيوند دادن كتاب با جوانان است. اين روزنامه ديواري به نام «روشنا» اطلاعات كاملي از كتابهاي منتشر شده را در اختيار مخاطب قرار ميدهد. جامعه هدف ما براي اين روزنامههاي ديواري، آموزش و پرورش، مدارس و نهادهايياند كه در حوزه مسايل فرهنگي فعاليت دارند.
وي ادامه داد: ايجاد ويترين كتابهاي مناسب در كتابفروشيهاي كشور يكي ديگر از طرحهاي مجمع اند. با استفاده از اين طرح درخواست مخاطبان به واسطه ويتريني كارشناسي شده و مسير دستيابي به كتابهاي مورد نظر آسان ميشود. زيرا بسياري از مخاطبان به دنبال عناويني اند كه هيچ وقت در ويترين كتابفروشيها آنها را نميبينند و كتابفروشيها به دليل وابستگي به سبد اقتصادي، سعي ميكنند كتابهايي را كه داراي گردش مالی بالایی اند، در ويترين خود قرار دهند.
لبافي با اشاره به اين كه ويترين هر كتابفروشي با تخصص كاري او تعريف ميشود، گفت: كتابفروشيهايي كه شكل زنجيرهاي دارند مانند شهر كتابها، نخستين گروه مخاطب شركت توزيعاند. زيرا اين نوع كتابفروشيها، مخاطبان گوناگوني دارند كه براساس سليقههاي مختلف به اين اماكن مراجعه ميكنند.
وي ادامه داد: كتابفروشيها براي بقاي خود به كتابهاي پرفروش احتیاج دارند. پرفروش نبودن اكثر كتابهاي ناشران يكي از دغدغههاي مجمع ناشران انقلاب است كه با نگاهي كارشناسي در تلاش رفع اين مسايل از نظر محتوايي، شكل ظاهري كتاب و توزيع آنهاست. اين ايراد ها براساس كارشناسيها بررسي و روشهاي اصلاح آنها به كتابفروشيها عرضه خواهند شد.
نظر شما