به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) یازدهمین مجمع عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شامگاه چهارشنبه 30 فروردین، با حضور علیاکبر اشعری مدیر پروژه باغ کتاب، سعید رضایی شریف آبادی رییس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی و جمعی از استادان، دانشجویان و علاقه مندان رشته کتابداری در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
عباس حری از استادان پیشکسوت کتابداری و اطلاع رسانی در بخشی از این مراسم، ضمن انتقاد از ناديده گرفته شدن شان رشته کتابداری در جامعه، گفت: زمانی که جامعه به کتاب و علم اعتنایی نداشته باشد نام رشته کتابداری هم به کتابگذاری تنزل مییابد.
وی ادامه داد: ما در ابتدا باید بدانیم که در رشته کتابداری و اطلاع رسانی چه می کنیم تا بتوانیم در مرحله بعدی هویت خود را بشناسيم و نامی مناسب برای این رشته انتخاب کنیم.
حری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که سالهاست در متون مختلف رشته ما از یک زنجیره صحبت می شود، گفت: این زنجیره شامل داده، اطلاعات و دانش است؛ داده چیزی است که پردازش نشده و خام است، پس از پردازش تبدیل به اطلاعات شده و معنا می یابد و در نهایت به دانش می رسد.
این استاد کتابداری اضافه کرد: من معتقدم این یک زنجیره نیست و دانش آخر خط نیست بلکه می تواند ابتدای خط فرد دیگری باشد، در واقع «دانش» می تواند برای فرد دیگری «داده» باشد.
حری با بیان این که یکی از استادان این رشته نام «دانش شناسی» را برای این رشته پیشنهاد کرده، گفت: این نام نیز بیان کننده همه محتوای این رشته نیست. باید نامی برای رشته کتابداری انتخاب شود که تمامی محتوای آن را در بر بگیرد.
وی نام «علم اطلاعات» را برای رشته کتابداری پیشنهاد کرد و افزود: نام کنونی رشته کتابداری و اطلاع رسانی ترکیبی حشو است و باید یکی از این نام ها حذف شود.
این استاد کتابداری ادامه داد: برخی می گویند اطلاع رسان کتابداری است که کارش را خوب انجام می دهد، با این نگاه کتابداری و اطلاع رسانی با یکدیگر مترادف گرفته شده اند؛ ما وقتی می گوییم کتابداری یعنی مدیریت کتاب و مدیریت کتاب هم به معنای مدیریت اطلاعات مکتوب است. اطلاع رسانی هم همین معنا را دارد بنابراین باید از ترکیب کتابداری و اطلاع رسانی یکی حذف شود.
حری تاکید کرد: کتاب برای ما به معنای اطلاعات است و ما در کتابداری با اطلاع رسانی سر و کار داریم.
این چهره ماندگار رشته کتابداری در پایان اظهار کرد: نظر مختار من این است که رشته ما علم اطلاعات است که دو شاخه نظری و عملی دارد که یکی اطلاع شناسی و دیگری اطلاعرسانی است.
رضایی شریفآبادی نیز در بخش دیگری از این مراسم ضمن ارایه گزارشی از عملکرد انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، گفت: این انجمن اقدامات مهمی را در سال 90 مانند همکاری در برگزاری نشست ها و کارگاه های تخصصی نمایشگاه کتاب، برگزاری 8 نشست تخصصی، برگزاری 13 کارگاه آموزشی، ایجاد شاخه استانی گیلان، عضویت پیوسته در انجمن های علمی (وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و برگزاری 7 نشست با سردبیران نشریات کتابداری انجام داده است.
وی ادامه داد: راه اندازی شاخه استانی گیلان در این میان نشان از کوشش ملی انجمن و همکاری کتابداران با یکدیگر دارد.
رضایی افزود: همکاری در برگزاری همایش مبانی نظری رشته کتابداری، برگزاری دو نشست با مدیران گروه رشته کتابداری در دانشگاه ها، تشکیل کمیته کتابخانه های تخصصی و کمیته نظارت ارزیابی و برگزاری 8 جلسه مشترک میان کمیته های مختلف انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، از دیگر فعالیت های مهمی اند که در سال گذشته صورت گرفته اند.
رییس انجمن کتابداری برخی دیگر از فعالیت های مهم این انجمن را عنوان کرد و گفت: آغاز مطالعه اولیه درباره ایجاد بانک اطلاعات کتابداران، تعیین اولویت های پژوهشی در حوزه کتابداری، طراحی وب سایت جدید و بررسی پیشنهاد تشکیل کمیته اخلاق حرفه ای نیز از دیگر اقدام های مهم ماست.
این استاد رشته کتابداری در ادامه سخنانش، گزارشی نیز از عملکرد سایر انجمن های کتابداری در استان های اصفهان، خراسان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، همدان و یزد ارایه کرد.
در پایان این مراسم از کتاب «اخلاق حرفه ای در کتابداری و اطلاع رسانی» رونمایی شد.
چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۶
نظر شما