به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب برگرفته از رساله دکتراي نويسنده با عنوان «تبيين نقش و جايگاه رسانهها در جامعه دانايي و ارايه رويکرد مديريتي متناسب با آن» است که زمينههاي دانشافزايي و رسيدن به معرفت هم در روش تحقيق و هم مباحث نظري، در آن موردتوجه قرار گرفته است.
نويسنده در بخشهاي هفتگانه کتاب ميکوشد با اشراف بر عناصر فرهنگ و ارتباطات، ضمن تبيين نقش و جايگاه رسانه در جامعه داناييمحور، فاصله بين حقيقت رسانهاي تا رسانه ايدهآل در جامعه آرماني را ترسيم كند.
وي با تأکيد بر جامعه اطلاعاتي و اهميت توليد دانش در جوامع امروزي، به تشريح ارزش و مختصات جامعه دانايي ميپردازد و در اين فراز، نتايج درخوري را به خواننده عرضه ميکند.
نگارنده در اين اثر بيان ميکند که جامعه دانايي يک آرمان گريزناپذير در مسير توسعه و تعامل هر ملتي است که در آن گردش امور مبتني بر دستاوردها، اطلاعات و شاخصهاي علمي است و رسيدن به آن جز با بهرهگيري از ابزار رسانه امکانپذير نيست.
رسانه در اين گذار به عنوان يکي از ابزار و وسايلي است که ميتواند با نفوذ و کارکردهاي متفاوت، جوامع را در دستيابي به اهداف خاص خود ياري دهد. در دنياي امروز با وجود امکانات نوين و گستردگي عرصه پژوهش اين امکان در اختيار نظريهپردازان و پژوهشگران رسانه قرار داده شده است تا با به آزمون گذاشتن نتايج تحقيقات خود، کاربردها و کارکردهاي نويني را در زمينه تأثيرگذاري رسانهها به دست آورند.
وي ضمن تاکيد بر تدوين الگوهاي هنجاري متناسب با عملکرد رسانهها اذعان ميدارد که رسانهها در شرايط كنوني از الگويي تبعيت ميکنند که فاقد راهبردهاي جامع در خصوص نقش و جايگاه خود در يک جامعه آرماني هستند.
اين وضعيت ميتواند منجر به بحران رسانهها و نابسامانيهاي رفتاري آنها در حوزه ارتباطات اجتماعي شود که براي نقشآفريني مؤثر لازم است تا الگويي هنجاري براي مديريت رسانهها ترسيم شود و کارکردهاي کلان فرهنگي و اجتماعي در آن مدنظر قرار گيرد. اين تحقيق در صدد تبيين اين چيدمان از رسانهها در جامعه داناييمحور است.
شناسنامه يک تحقيق نظري، سازمانهاي رسانهاي ميراث عقلانيت ارتباطي، مختصات جامعه دانايي، رسانهها، راه طي شده، راهبرد فرهنگ ارتباطات رسانهاي، رسانه ايدهآل در جامعه آرماني و رسانهها: راه پيشرو از جمله فصلهاي اين كتاب است.
کتاب «نقشآفريني رسانهها در جامعه دانايي» در 216 صفحه، با شمارگان هزار و 500 نسخه و به بهاي 4 هزار تومان توسط دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها منتشر شده است.
پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۸
نظر شما