دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۰
56 عنوان كتاب فني‌حرفه‌اي و كاردانش برگزيده شدند

ناشران و مولفان حوزه فني‌حرفه‌اي و كاردانش تاكنون 466 اثر را به دبيرخانه طرح «سامان‌بخشي كتاب‌هاي آموزشي» ارسال كرده‌اند. داوران اين حوزه، تعداد 56 اثر را به عنوان كتاب مناسب معرفي كردند.-

محمدحسين معتمدراد، مسوول «كتابنامه رشد» فني‌حرفه‌اي و كاردانش وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اعلام اين خبر اظهار كرد: داوران حوزه فني‌حرفه‌اي و كاردانش علاوه بر معرفي اين 56 اثر به عنوان «كتاب‌هاي مناسب با سرفصل‌هاي برنامه درسي و كتاب‌هاي درسي» 65 اثر را نامناسب و 108 عنوان را غيرمرتبط معرفي كرده‌اند.

وي ادامه داد: اين 108 اثر به دليل اين كه محتواي آن‌ها با سرفصل‌هاي برنامه درسي، تاريخ انتشار و فراخوان ارسال شده از سوي دبيرخانه طرح «سامان‌بخشي كتاب‌هاي آموزشي» به ناشران و مولفان سراسر كشور، مغاير بودند و همچنين به دليل فراتر بودن سطح علمي اين آثار از سطح علمي دانش‌آموزان، غيرمرتبط ناميده شدند.

مسوول «كتابنامه رشد» فني‌حرفه‌اي و كاردانش وزارت آموزش و پرورش افزود: 237 اثر باقي‌مانده از آثار ارسال شده به اين دبيرخانه، در چرخه داوري به سر مي‌برند.

معتمدراد افزود: بيشترين و كمترين تعداد كتاب‌هاي ارسال شده به دبيرخانه طرح «سامان‌بخشي كتاب‌هاي آموزشي» تاكنون به رشته‌هاي «كامپيوتر» و «مواد» مربوط مي‌شوند. همچنين تاكنون در رشته بهداشت و كودكياري كتابي به اين دبيرخانه ارسال نشده است.

وي با بيان اين‌كه تعداد كتاب‌هاي ارسال شده در حوزه فني حرفه‌اي و كاردانش به اين دبيرخانه در شش ماه دوم سال تحصيلي جاري(يازدهمين كتابنامه) آمار بيشتري را نسبت به كتاب‌هاي ارسال شده در شش ماه دوم سال تحصيلي گذشته(دهمين كتابنامه) به خود اختصاص داده‌اند، گفت: برگزاري نهمين جشنواره كتاب‌هاي آموزشي رشد و اطلاع‌رساني به ناشران و مولفان از طريق پايگاه الكترونيكي سامان كتاب، رغبت بيشتر ناشران را براي ارسال كتاب به اين دبيرخانه فراهم كردند.

مسوول «كتابنامه رشد» فني‌حرفه‌اي و كاردانش وزارت آموزش و پرورش عنوان كرد: فراخواني كه دبيرخانه طرح «سامان بخشي كتاب‌هاي آموزشي» به ناشران و مولفان حوزه فني حرفه‌اي و كاردانش ارسال كرده است، به مثابه فرم ارزشيابي ناشران از توليداتشان به شمار مي‌رود. آن‌ها با اين فراخوان متوجه مي‌شوند كه چقدر توليداتشان به برنامه‌ها و معيارهاي اين دبيرخانه نزديك‌ است و اگر با اين معيارها فاصله دارند، بكوشند تا در آينده دست به توليدات بهتر و با كيفيت‌تر بزنند، توليداتي كه با سرفصل‌هاي كتاب‌هاي درسي همخواني داشته باشند.

معتمدراد در پايان گفت: ناشران كتاب‌هاي آموزشي نبايد به جشنواره كتاب‌هاي آموزشي و كتابنامه‌هاي رشد با رويكرد تجاري نگاه كنند، بلكه براي ايجاد تنوع در محتواي توليداتشان بكوشند؛ به گونه‌اي كه كتاب‌هايشان جوابگوي نيازهاي چندگانه دانش‌آموزان باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط