چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵
بررسي نظريه‌هاي صنعت گردشگري در «رويکردها و اشکال توريسم»

دكتر رامين اسدي، دانش‌پژوه جغرافياي سياسي، اقتصادي و اجتماعي كتاب «رويكردها و اشكال توريسم» را در دو بخش تنظيم كرده است. فصل نخست «رويكردهاي توريسم» و فصل دوم «اشكال توريسم» نام دارند و در ابتداي هر فصل، به تعاريف، مفاهيم و نظريه‌هاي مربوط به صنعت گردشگري پرداخته شده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، جهانگردي به عنوان يك صنعت سفيد، نقش و اهميت بسيار زيادي در رشد اجتماعي و اقتصادي جوامع پيدا كرده است به طوري كه كشورها در تمام مراحل توسعه خود به آن وابسته‌ هستند. صنعت گردشگري، به طور مستقيم و غيرمستقيم با تمامي بخش‌هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي ارتباط دارد.

اين كتاب كه رساله دكتري اسدي به‌شمار مي‌رود، توريسم را به عنوان بخش صادراتي، پس از نفت فرآورده‌هاي شيميايي و توليد خودرو رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است و معتقد است كه در بسياري از كشورهاي در حال توسعه، اين صنعت يكي از مهمترين منابع درآمد و صادرات بوده و سبب ايجاد فرصت‌هاي بسيار در زمينه اشتغال و توسعه مي‌شود.

وي تعريف گردشگر را در اين كتاب برگرفته از تعريف سازمان جهاني گردشگري بيان كرده و به اصلاح و بازبيني تعريف گردشگر پرداخته است و مي‌نويسد: نه تنها كساني كه از تعطيلات خود براي مسافرت استفاده مي‌كنند، بلكه افرادي را كه با هدف تجارت، شركت در گردهمايي‌ها، ملاقات‌ها و كنفرانس‌ها، ديدار از اقوام و خانواده، تحصيل، دين و مذهب از كشورها بازديد مي‌كنند، مي‌توان جزو گردشگران به‌شمار آورد.

در اين كتاب برخي از افراد و سازمان‌ها نيز به ارايه تعاريفي از توريست بين‌المللي پرداخته‌‌اند. جامعه ملل، گردشگر خارجي را شخصي تعريف مي‌كند كه حداقل به مدت 24 ساعت در كشوري غير از ميهن خود اقامت مي‌گزيند، اين تعريف افرادي را كه با هدف تفريح، دلايل خانوادگي، پزشكي و غيره يا با اهداف علمي، اداري، ديپلماتيك، مذهبي، ورزشي و نيز به دلايل تجارت و يا حضور در سفر دريايي حتي به مدت كمتر از 24 ساعت اقامت مي‌گزينند، شامل مي‌شود.

عناوين فصل نخست كتاب عبارت است از منافع اقتصادي توسعه گردشگري، آثار و منافع اجتماعي و سياسي توسعه گردشگري، تعاريف مفهومي، عناصر رايج در تعريف گردشگري، تعريف گردشگر، تعريف توريسم داخلي، گردشگري عام، گردشگري خاص، گردشگري نوگرا، طبقه‌بندي رايج مسافران، پديده گردشگري و نتايج رشد توريسم، توريسم يك صنعت است يا يك نيروي اجتماعي؟ و توريسم به عنوان نيروي اجتماعي و توريسم و سفر به عنوان حقوق بشر.

همچنين در اين بخش عناويني نظير توريسم اجتماعي، توريسم فراتر از تجارت، نوع‌شناسي گردشگران، رويكردهاي توريسم، توريسم جايگزين، پيدايش توريسم جايگزين، شكل‌گيري توريسم جايگزين، توريسم جايگزين پاسخي نسبت به توريسم انبوه، توريسم جايگزين به عنوان بخشي از الگوي اجتماعي حاكم، تئوري توريسم جايگزين، توريسم كم تأثير يا توريسم طرف عرضه، توريسم پايدار، توسعه توريسم پايدار، توريسم مسولانه، تعاريف توريسم مسوولانه و تعاريف موجود از توريسم مسووليت‌پذير آمده است.

نويسنده در فصل دوم كتاب با نام «اشكال توريسم» مي‌نويسد: در دهه پنجاه قرن بيستم، صنعت گردشگري رونق بسياري يافت، تا آن زمان به دليل مسايل بهداشتي و امنيتي به وجود آمده در پي جنگ‌ها و درگيري‌ها، اين صنعت با محدوديت و موانع متعددي مواجه شده بود. اين دهه دوره رشد و توسعه فعاليت‌هاي متصديان تورهاي مسافرتي به‌شمار مي‌رفت، در پي اين امور روند صنعت گردشگري از فعاليت انفرادي تجاري به فعاليتي يكپارچه و جامع تبديل شد.

وي در ادامه مي‌گويد: در اين دوران، سفرهاي بين‌المللي با هدف سپري كردن تعطيلات، توسعه يافت. تغيير ماهيت تقاضاها از جمله عواملي بود كه ساختار صنعت گردشگري را متحول ساخت، از اين رو بسياري از كشورهاي غرب اروپا با هدف توسعه اين صنعت و منافع حاصل از آن، به مشاركت در زمينه توريسم بين‌المللي پرداختند، اين روند كه از دوران پس از جنگ آغاز شده و حتي تا به امروز هم تداوم دارد، «توريسم انبوه» ناميده مي‌شود و از نتايج توسعه آن مي‌توان به پيدايش جوامع صنعتي در شمال و شمال شرق اروپا اشاره كرد. اين جوامع، امكانات مالي و وقت آزاد لازم را كه لازمه توريسم انبوه بود، فراهم مي‌كردند.

ركود توريسم انبوه، اكوتوريسم، مفهوم اكوتوريسم، تعاريف اكوتوريسم، فعاليت‌ها و عنصر مبتني بر طبيعت، توريسم ماجراجويي، تحقيقات صورت گرفته در زمينه توريسم ماجراجويي، ژئوتوريسم، جايگاه ژئوتوريسم در توريسم پايدار، توريسم فرهنگي، تعاريف توريسم فرهنگي در منابع فرهنگي لرد، گردشگران فرهنگي، فراهم ساختن زمينه صلح و درك متقابل از طريق توريسم فرهنگي، توريسم ديني، دين، گردشگري و روحانيت، مقوله‌هاي توريسم و سفرهاي زيارتي، مشخصات و الگوهاي سفر توريست‌هاي ديني، اقتصاد توريسم ديني، تأثيرات منفي گردشگري بر اماكن ديني، دين و گردشگري، انگيزه سفرهاي ديني و ادراكات آكادميك از سفرهاي زيارتي عناوين فصل دوم كتاب است.

زيارت‌هاي قرون وسطايي، توريسم سلامت، توريسم طبي، تشريح بازار مديكال توريسم، پزشكي مكمل و جايگزين، توريسم ورزشي، تأثيرات تركيب توريسم و ورزش، توسعه توريسم ورزشي، توريسم روستايي، توريسم و توسعه پايدار روستايي، توريسم شهري، ساختار توريسم شهري، موضوعات توريسم شهري، ذينفعان توريسم شهري، ارايه‌كنندگان و تسهيل‌كنندگان سياست‌ها، برنامه‌ها و زيرساخت‌ها، بخش خصوصي (سرمايه‌گذاران و متخصصان)، توريسم تجاري از جمله بخشي از عناوين فصل دوم است.

تعريف سفر و توريسم تجاري، نوع‌شناسي سفر و گردشگري تجاري، توريسم نشست‌ها، كنفرانس‌ها و همايش‌ها، نمايشگاه‌ها، دوره‌هاي آموزشي، تبليغ و بازاريابي فرآورده در بازار، توريسم تحصيلي، توريسم داوطلبانه، تعريف توريسم داوطلبانه، فعاليت‌ها و پروژه‌هاي توريسم داوطلبانه، اماكن و مدت پروژه‌هاي توريسم داوطلبانه، نمونه‌هايي از سازمان‌هاي توريسم داوطلبانه، انگيزه‌هاي توريست‌هاي داوطلب، مزاياي توريسم داوطلبانه، انتقادات وارد شده نسبت به توريسم داوطلبانه، توريسم حامي فقرا و تعريف توريسم حامي فقرا از جمله ديگر بخش عناوين فصل دوم كتاب است كه در اين باره توضيح داده شده است.

كتاب «رويکردها و اشکال توريسم» در 160 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و بهاي 10 هزار تومان به كوشش انتشارات كينون و پشتيباني مجتمع فني و آموزشي ايران (واحد تحقيق و توسعه) منتشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قدمی ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    با سلام. بنده دانشجوی دکتری بازاریابی هستم و عنوانه رساله خودم رو در رابطه با گردشگری دارم می نویسم. به طور اتفاقی با سایت خبرگزاری کتاب ایران آشنا شدم و کتاب رویکردها و اشکال توریسم آقای دکتر رامین اسدی را بعنوان منبع در رساله خودم مفید دیدم ولی متاسفانه در کتاب فروشی های شهرستان پیدا نکردم. سوال بنده این هست که اگر ممکنه فایل pdf کتاب رو در اختیار بنده قرار بدید تا از مطالب اون استفاده کنم و یا اینکه راهنمایی بفرمایید کتاب رو‌از کجا تهیه کنم.ممنون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها