به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نمايشگاه دروپا به عنوان يك نمايشگاه استاندارد و معتبر بينالمللي در هر دوره به مدت 13 روز در مركز نمايشگاهي دوسلدورف برگزار ميشود و اين در حالي است كه اغلب نمايشگاههاي چاپ كشورمان بين چهار تا پنج روز برگزار ميشود و اين زمان فرصت بازديد خوب و مناسب را از دستاندركاران و صنعتگران ايراني ميگيرد و غرفهگذاران نيز با پرداخت هزينهاي سنگين بدون دريافت بازخورد خوب و مناسب، به شركتهاي خود باز ميگردند.
كامبيز خالقيزاده، كارشناس و مدرس صنعت چاپ كشور با اشاره به اهميت حضور چاپخانهداران ايراني در نمايشگاه چاپ دروپا 2012، ميگويد: اگر چه حضور دستاندركاران صنعت چاپ كشور در اين نمايشگاه ضروري است اما جاي دانشجويان و فارغالتحصيلان رشتههاي مختلف براي بازديد از اين نمايشگاه خالي به نظر ميرسد. نمايشگاه چاپ دروپا هر چهار سال يكبار به عنوان يكي از بزرگترين و بهنامترين نمايشگاههاي چاپ جهان برگزار ميشود كه مخاطبان و جامعه هدف زيادي را به نمايشگاه دوسلدورف آلمان ميكشاند.
وي ادامه داد: در اين ميان نحوه حضور چاپخانهداران و دستاندركاران اين صنعت در نمايشگاه اهميت دارد؛ حضوري كه باشكوه و ارزشمند بوده و بتواند براي صنعت چاپ كشور مثمرثمر باشد.
خالقيزاده با بيان اينكه بخش عمده بازديدكنندگان ايراني، صاحبان حرفهها و افراد باتجربه صنعت چاپ، هستند، اظهار كرد: بايد براي حضور نخبگان، دانشآموزان و دانشجويان رشتههاي مختلف چاپ نيز در اين نمايشگاه برنامهريزي شود.
وي تصريح كرد: حضور اين افراد كه به عنوان آيندگان و نسل آتي صنعت چاپ كشور به شمار ميآيند در اين نمايشگاه ضرورتي انكار نشدني است كه مسوولان بايد به اهميت آن واقف باشند.
خالقيزاده با اشاره به تجربه برگزاري نمايشگاه دروپا 2008، عنوان كرد: در اين نمايشگاه، جمعي از دانشآموزان و دانشجويان چاپ كشورهاي مختلف براي بهرهمندي از سمينارهاي علمي و آموزشي راهي آلمان شده بودند.
به گفته خالقيزاده، اگر چه براي حضور امسال دانشجويان به نمايشگاه دروپا اقدامي انجام نشده است، اما دولت و دستاندركاران صنعت چاپ كشور ميتوانند با برنامهريزي گسترده براي چهار سال آتي زمينه حضور آنها را در دروپا 2016 فراهم كنند.
وي با بيان اينكه استفاده از كارگاهها و سيمنارهاي آموزشي حاشيهاي نمايشگاه دروپا بايد در برنامه چاپخانهداران ايراني، قرار گيرد، يادآور شد: اكنون فهرست برنامهها و سمينارهاي آموزشي دروپا در سايت نمايشگاه وجود دارد و افراد ميتوانند از زمان و موضوع هر يك از اين نشستها مطلع شوند.
وي تصريح كرد: 13 روز برگزاري نمايشگاه، فرصت خوب و مغتنمي است كه دستاندركاران صنعت چاپ كشور بايد از آن استفاده كنند و فقط به تماشا و مشاهده ماشينها و فناوريهاي جديد اكتفا نكنند.
بازديد از نمايشگاه تور و گردش نيست!
يكي از ملزوماتي كه هر فردي براي بازديد از نمايشگاههاي بينالمللي و داخلي بايد در نظر داشته باشد، چگونگي بازديد از نمايشگاهها است. مدير ليتوگرافي «طيفنگار» معتقد است، تجربه حضور در نمايشگاههاي مختلف نشان ميدهد، افرادي كه به صورت هدفمند، با برنامه و تفكر از پيش تعيين شده در نمايشگاهها حضور دارند، موفق عمل ميكنند.
مجتبي مدني گفت: وقتي يك چاپخانهدار بتواند خود را همگام با علم و دانش روز، همچنين تكنولوژيهاي نوين همراه و همگام كند، بالاترين سود و بهره را ميبرند، اما افرادي كه بدون برنامه قبلي به نمايشگاهها بروند، دستاورد خاصي به همراه ندارند.
وي با بيان اينكه نمايشگاه دروپا از چهار سال پيش برنامهريزي مدون و منظمي براي برگزاري اين دوره انجام داده است، اظهار كرد: استفاده از نشستهاي تخصصي، برنامه سالنهاي خريد و فروش، مشاهده فناوريهاي جديد و ... در سايت نمايشگاه آمده است و افراد ميتوانند با مراجعه به آن از برنامهها مطلع شوند.
مدني تصريح كرد: عدهاي از بازديدكنندگان ايراني با برنامه كارهاي خود را انجام ميدهند ولي برخي به نمايشگاه نگاه تور و گردشگري دارند و بيشتر به جنبههاي تفريحي آن نگاه ميكنند و چندان به محتوا و اثرگذاري آن اهميت نميدهند.
وي معرفي برنامهها و بخشهاي مختلف نمايشگاه چاپ دروپا را يكي از ملزومات آن دانست و افزود: نمايندگان اين نمايشگاه در سراسر دنيا بايد سمينارها و برنامههاي معرفي نمايشگاه را به صورت گسترده و با جزئيات كامل به چاپخانهداران ارايه كنند تا هر يك بر اساس نياز و برنامه پيش روي خود براي حضور در نمايشگاه برنامهريزي كنند.
به گفته مدني، نشريات تخصصي نيز بايد در اين ميان، بهتر و موثرترعمل كنند و به عنوان قطب اطلاعرساني اثرگذار براي صنعت چاپ در اين زمينه برنامهريزي مدون و منظمتري داشه باشند.
به آلمان نرويد
در اين ميان عضو شوراي سياستگذاري صنعت چاپ كشور اما معتقد است به دليل گراني قيمت يورو، حضور در نمايشگاه دروپا توجيهي ندارد و بهتر است چاپخانهداران به آلمان نروند.
رضا رضايي افزود: با توجه به تحريمها و سختگيريهاي اجباري كه برخي كشورهاي اروپايي نسبت به ايران اعمال ميكنند، لزومي براي حضور و استقبال چاپخانهداران ايراني از نمايشگاه دروپا نيست.
وي با بيان اينكه با توجه به خريداري ماشينها با ارز يورو، فشار بالايي به خريداران ايراني وارد ميشود، اظهار كرد: اگر چاپخانهداري از اين نمايشگاه ماشين خريداري كند، ضرر ميكند و چرخهاي اقتصادي كشور در اين صورت از حركت باز ميايستد، پس بهتر است در نمايشگاهها و حوزههاي مختلف ديگر برنامهريزي كند.
رضايي يادآور شد: مسوولان كشور ميتوانند از ظرفيتها و استعداد جوانان كشورمان استفاده كنند و ساخت ماشينآلات صنعت چاپ را مانند ديگر صنايع در دستور كار قرار دهند تا ضمن خودكفايي صنايع داخلي نيازي به صرف هزينههاي بالا و گرانقيمت براي حضور در نمايشگاههاي خارجي و يا خريد ماشين آلات آنها نباشد.
شانزدهمین نمایشگاه چاپ و بستهبندي دروپا 3 تا 16 می 2012 (13 تا 26 ارديبهشت 91) در شهر دوسلدورف آلمان برگزار میشود.
یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸
نظر شما