سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۸
اهداف نخستین همایش داستان کوتاه اعلام شد

محمدحسنی، مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان، توجه به حوزه آموزش، دقت در بخش نقد، پرداختن به مسایل بین‌المللی و حمایت از ناشران و نویسندگان ادبیات را از اهداف نخستین همایش داستان کوتاه دانست. این همایش از صبح امروز در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری آغاز شده و تا ساعت ۱۸ ادامه دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) برنامه‌های نوبت صبح نخستین همایش داستان کوتاه با ارایه مقاله‌هایی از نویسندگان و محققان، پیرامون داستان کوتاه، نمایش مستند و داستان‌خوانی در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری ادامه یافت.

درابتدای همایش حسنی، مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان، با تشکر از حضور شرکت‌کنندگان در این همایش، هدف این همایش را آشنایی بیش از پیش اهالی قلم در این حوزه عنوان کرد و گفت: غایت این همایش ارتقای کمیت و کیفیت ادبیات داستانی، به‌ویژه داستان کوتاه در ایران است.

وی اضافه کرد: بنیاد ادبیات داستانی با برگزاری این همایش چند هدف را دنبال می‌کند، یکی از آن‌ها توجه به حوزه آموزش و دیگری دقت در حوزه نقد است. پرداختن به بخش بین‌الملل از دیگر اهداف بنیاد است؛ همچنین حمایت از ناشران و پدیدآورندگان ادبیات داستانی یکی از موارد مورد توجه بنیاد ادبیات داستانی است.

این همایش پس از سخنرانی محمد حسنی با سخنرانی حمید شاه‌آبادی، دبیر نخستین همایش داستان کوتاه ادامه یافت.

شاه‌آبادی در قسمتی از سخنانش با بیان این‌که این برنامه با روز جهانی داستان کوتاه همراه است گفت: هدف از این همایش، شناخت بهتر داستان کوتاه و ارتباط بهتر نویسندگان با یکدیگر است تا ادبیات داستانی و به‌ویژه داستان کوتاه در ایران رشد درخور داشته باشد و به خلق آثار فاخر و زیبا بیانجامد.

پس از شاه‌آبادی، خسرو سینایی، فیلم‌ساز و نویسنده، به ایراد سخنرانی پرداخت و در ابتدا به وجه مشترک سینما و ادبیات داستانی اشاره کرد و گفت: سینما نیز مانند ادبیات، ابزاری است برای انتقال اندیشه.

وی ادامه داد: یکی از دیگر از ارتباط‌هایی که میان ادبیات و سینما برقرار است این است که سینما در ابتدا مبتنی بر داستان بود و با ابزاری که در اختیار داشت به ثبت آن پرداخت.

وی در پایان به مستقل بودن سینما از ادبیات هم اشاره کرد و گفت: سینما یک هنر مستقل است اما همکاری سینما با ادبیات به پیشرفت هنر سینما منجر می‌شود. فیلمساز اجراکننده اثر نویسنده نیست بلکه یک همفكری باید میان این دور برقرار شود.

سپس مستند مشت در نمای درشت با موضوع اقتباس از داستان کوتاه ایرانی در سینما، تولید شده در بنیاد ادبیات داستانی، نمایش داده شد.

احمد وکیلیان دیگر سخنران این همایش بود و به تاثیرپذیری ادبیات داستانی از اسطوره‌ها، قصه‌ها افسانه‌ها و حکایت‌ها پرداخت و گفت: همان‌طور که همواره شنیده‌ایم گذشته چراغ راه آینده است.

او در ادامه به مجموعه هزار و یک شب به عنوان یک اثر منحصر به فرد ایرانی در ادبیات جهان اشاره کرد و گفت: در سال 2004 یک همایش بین‌المللی، با عنوان «هزار و یک شب» در چهار کشور آلمان، فرانسه، ژاپن و ایتالیا برگزار شد و من به دبیر این همایش آقای اولریش مالروف گفتم چرا از ایران کسی در این همایش دعوت نشده است؟ وی این پاسخ را به من داد: «گیرم که پدر تو بوده فاضل؛ از فضل پدر تو را چه حاصل؟» و گفت: کدام ایرانی در مورد هزار و یک شب مقاله نوشته است تا در این همایش از او دعوت کنیم!

وکیلیان در ادامه گفت: دبیر آن همایش درست هم می‌گفت. بیش از صد نویسنده خارجی از داستان هزار و یک شب در داستان‌هایشان استفاده کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به گابریل گارسیا مارکز اشاره کرد که در اثر شناخته شده صد سال تنهایی اندکی از این داستان اقتباس کرده است؛ اما داستان نویسان داخلی کمتر به این موضوع پرداخته‌اند.

وی به اهمیت قصه‌خوانی در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: در کشور سوئد که چهارونیم میلیون جمعیت دارد، دو هزار قصه‌خوان وجود دارد که به مراسم مختلف می‌روند و برنامه قصه ‌خوانی اجرا می‌کنند و در آلمان درس قصه‌گویی در چارت درسی دانشجویان گنجانده شده است.

این نویسنده در پایان گفت: داستان کوتاه در ایران بیش از این‌ها نیاز به توجه دارد و ما همه باید برای این مقوله تلاش کنیم.

لاله اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه برنامه داستان «آدم آبرودار» را از احمد عرب‌لو خواند.

محمدرضا سرشار دیگر سخنران این همایش، به اهمیت مطالعه داستان و تاثیرپذیری از داستان کوتاه پرداخت و گفت: پیشینه داستان به شش هزار سال پیش می‌رسد و داستان همواره در زندگی انسان موثر بوده است. داستان یک لذت پاک و توام با غنا به بار می‌آورد.

وی افزود: یکی از کارکردهای داستان عبرت‌گیری است و ما نیز باید به این مقوله توجه ویژه داشته باشیم.

پس از سخنان کوتاه سرشار، نصرت‌الله محمودزاده، نویسنده، کالبدشکافی جنگ در داستان کوتاه را مورد بررسی قرار داد و به عنوان آخرین سخنران نوبت صبح این همایش به مدت کوتاه‌تری نسبت به سایر سخنرانان حرف زد و گفت: داستان کوتاه برخلاف رمان به ایجاز متوسل می‌شود و آن قطعه‌ای تخیلی است که خواننده را به هیجان درمی‌آورد.

او ادامه داد: تعریف صوری داستان کوتاه، در کوتاه بودن آن است؛ اما تعریف عمقی آن به برش کوتاه یک واقعه می‌پردازد. داستان کوتاه از جز به کل نمی‌رسد بلکه با جز به کل هویت می‌بخشد.

برنامه‌های صبح با این سخنرانی به پایان رسید و حاضران در همایش برای صرف ناهار و استراحت، به مدت یک ساعت سالن را ترک کردند.

این همایش تا ساعت ۱۸ ادامه دارد که در آن نمایش فیلم، كنسرت موسیقی ایرانی و ادامه سخنرانی‌ها برگزار خواهد شد.

گزارش ادامه برنامه‌های این همایش متعاقبا در «ایبنا» منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها