پنجشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳
فرم يا محتوا

حسين حضرتي،داستان نويس:محتوا انديشه را بيان مي‌كند، اما فرم شكل اجرايي بيان انديشه است. محتوا يعني موضوع، ايده و انديشه در طرح. فرم حتي از زندگي ما هم لاينفك است. درست مثل تعليق كه تنها در داستان وجود ندارد، در زندگي ما هم هست...

حسين حضرتي،داستان نويس:محتوا انديشه را بيان مي‌كند، اما فرم شكل اجرايي بيان انديشه است. محتوا يعني موضوع، ايده و انديشه در طرح. فرم حتي از زندگي ما هم لاينفك است. درست مثل تعليق كه تنها در داستان وجود ندارد، در زندگي ما هم هست...


فرم در سخنراني هم نقش دارد. فن خطابه در يونان باستان چنان اهميت داشت كه سوفسطاييان به تعليم آن براي نمايندگان سنا مي‌پرداختند. فرم به تنهايي عبارت است از مجموعه بسياري از ريزه‌كاري‌هاي مهم.
مثلاً در داستان اين نكته مهم است كه شروع چگونه باشد و پايان به چه شكل و نثر داستان را چگونه انتخاب كنيم، جنس كلمات چگونه باشد و اسم و صفت را چگونه برگزينيم. در كجا از لحن استفاده كنيم، چگونه يك صحنه را شروع كنيم و به پايان برسانيم.
فرم‌هاي بزرگ و كوچك در كنار هم قرار مي‌گيرند و در كليت به وحدت مي‌رسند تا يك فرم كلي را به وجود بياورند.


بنابراين ارتباط فرم با محتوا بسيار ديالكتيكي است. اگر محتوا نباشد ،فرم تنها، بيهوده‌گويي خواهد بود. اما اينكه اخيرا عده اي از نويسندگان ما سراغ پيچيده نوشتن رفته اند و بعضا هم تازه كارند و كم تجربه به ادبيات داستاني معاصر ما لطمه زده است.

مباحثي چون پست‌مدرنيسم و ساختارگرايي در وضع كنوني ما تأثيري بر ادبيات ما نخواهد گذاشت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    با سلام به نظر می رسد بتوان نویسندگان معاصر ایران را به دو بخش تقسیم کرد نویسندگانی که فرم و شکل داستان سرایی قوی دارند اما متاسفانه محتوای رمانها و داستان هایشان مبتذل و سطحی است و در حد همان خاطره گویی یا گاهی اپیزود نویسی باقی مانده و دسته دیگر که آرمانها و افکار بلندی دارند ولی از فنون داستان نویسی بی خبرند و داستانهای تاریخی شان در واقع چسباندن چند سند تاریخی به هم دیگر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها