ايبنا نوجوان: نخستين مدرسهي داستاننویسی مجازی ایران فعالیت رسمی آموزشی خود را از روز گذشته، ۲۸ بهمن۱۳۹۰ آغاز كرد. این مدرسه زیر نظر «محمدجواد جزینی» داستاننویس و مدرس داستان و تعدادي از داستاننويسان معاصر اداره میشود.
جزيني دربارهي اين مدرسه و هدف از آغاز كار آن توضيح داد: «هنرجويان این مدرسه در طول دورهي آموزشی با شیوههای نگارش داستان کوتاه آشنا میشوند. با اين هدف، پنج دورهي آموزشي براي علاقهمندان تدوين شده است. كارگاههاي آموزش انواع مختلف داستان كوتاه همچون داستانهاي مناسب كودكان و نوجوانان و نيز دورهي آموزش به علاقهمندان نوجوان از جملهي دورههاي اين مدرسه است.»
نويسندهي «الفباي داستاننويسي» دربارهي متون آموزشي مناسب نوجوانان كه در اين مدرسه تدريس ميشود گفت: «متون آموزشي با الگوگيري از روش آموزشي مدارس غيرحضوري داستاننويسي در كشورهاي ديگر تدوين شده است. اين روشهاي آموزشي، با نامهاي پلكاني و گام به گام، انقلابي در آموزش داستاننويسي به نوجوانان به وجود آورده است.»
او افزود: «تلاش شده است كه اين روشها و متون آموزشي با زباني ساده بيان شود و با همراه كردن نمونههايي از ادبيات كودك و نوجوان براي استفادهي اين گروه سني مناسب شده است.»
جزيني دربارهي اساتيد دورههاي نوجوانانهي اين مدرسه اظهار كرد: «مدرسان اين دورهها از بين كساني انتخاب شدهاند كه نوشتن داستان براي كودكان و نوجوانان را در كارنامهي كاري خود داشته باشند؛ بتوانند تدريس به هنرجويان نوجوان را برعهده داشته باشند و تجربهي برخورد و كار با بچهها نيز در سابقهي كارششان موجود باشد. اساتيد مرحلهي نخست اين دوره در سايت معرفي شدهاند و به تدريج و در مراحل بعدي نيز اساتيد ديگري به اين گروه افزوده ميشود.»
نويسندهي «تابستان پرماجرا» دربارهي تجربيات خود در تدريس داستاننويسي به نوجوانان و بوميسازي متون آموزشي براي علاقهمندان اين گروه سني توضيح داد: «10 سال قبل مسووليت طراحي و تاسيس «هنرستان داستاننويسي» براي نوجوانان را برعهده داشتم. 4 سال سابقهي كار براي اين هنرستان و ارتباط با سامانههاي آموزشي خارجي كمك كرد تا برنامهي درسي مناسب نوجوانان ايراني بوميسازي شود.»
او با گلايه از كمرونق بودن حوزههاي مختلف فرهنگ در كشورمان اظهار اميدواري كرد با استفاده از اين فضاي مجازي تمام نوجوانان كشور بتوانند از امكانات آموزشي استفاده كنند.
نويسندهي «آب، باد، آتش» دربارهي امكانات آموزشي اين مدرسه گفت: «متون آموزشي، امكان استفادهي آنلاين از كلاسها و تماس تلفني با مدرسان دوره، امكاناتي است كه فعلا براي كاربراي و هنرجويان درنظر گرفته شده است. البته در آينده امكان دانلود درسهاي هر كلاس براي هنرجويان همان دوره نيز به قابليتهاي قبلي اضافه ميشود.»
جزيني دربارهي تاثير حضور در دورههاي داستاننويسي در پرورش «نويسندگان نوجوان» توضيح داد: «مدرسهي داستاننويسي حكم آموزشگاه رانندگي را دارد؛ شايد افرادي در اين كلاسها شركت كنند و هرگز رانندگان خوبي نشوند اما توانايي رانندگي را پيدا ميكنند. نوجوانان هم با حضور در اين دورهها ميتوانند تواناييهاي لازم براي نوشتن را كسب كنند و بعدها با استفاده از تجربيات زندگي به نويسندگان خوبي تبديل شوند.»
علاقهمندان به ثبت نام در اين مدرسه ميتوانند با مراجعه به سايت مدرسه داستاننويسي از شرايط حضور در دورههاي آموزشي آگاه شوند.
شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۸
نظر شما