نويسنده كتاب «سوژهيابي در رسانههاي خبري» گفت: دانشكدههاي روزنامهنگاري و خبرنگاري نيازمند اختصاص يك واحد درسي در زمينه سوژهيابي براي آشنايي دانشجويان با فرايند سوژهيابياند.-
وي ادامه داد: اين كتاب ميتواند به دانشجوياني كه كمتر با نگرش سوژهيابي آشنايند، كمك كند تا پرسشهاي ذهني خودشان را به سوژه خبري تبديل كنند. در واقع، اين نوشتار آموزش به افراد را از سطح مبتدي تا سطح پيشرفته پوشش ميدهد.
دانشآموخته رشته روزنامهنگاري با بيان اينكه برگزيدن روشهاي سوژهيابي با توجه به شرايط و نيازهاي هر جامعه متفاوت است، گفت: البته اين تفاوت، فرايند سوژهيابي را تحت تاثير قرار نميدهد و همه جوامع از يك فرايند در تهيه، پرداخت و ارايه سوژه پيروي ميكنند.
نويسنده حوزه رسانه، نوع رسانه را در نحوه پرداخت به سوژه موثر دانست و گفت: در هريك از رسانههاي ديجيتال، نوشتاري و تصويري نياز است به شيوه خاص به سوژه نگريسته شود. من نيز در اين اثر كوشيدم با توجه به عنوان كتاب همه رسانههايي را كه در حوزه خبر فعاليت ميكنند، پوشش دهم.
قشمي اين كتاب را براي تمام برنامهسازان راديويي، پژوهشگران اجتماعي و افرادي كه در پي تهيه سوژههايي براي تحقيقات دانشگاهياند، مفيد دانست و گفت: هدف اين كتاب تغيير نگاه و نگرش در مخاطب است. بنابراين، ميتواند براي مخاطبان عام نيز مفيد باشد.
نويسنده كتاب «سوژهيابي در رسانههاي خبري» ادامه داد: مطالعه اين كتاب ميتواند به مخاطب در گزينش پيامهاي رسانهاي كمك كند و حتي در ارتقاي سواد رسانهاي مخاطب موثر باشد.
نويسنده حوزه رسانه با بيان اينكه كوشيده است تا در زمينه سوژهيابي، نكتهاي را از نظر نيندازد و به همه جنبههاي سوژههاي خبري بپردازد، گفت: تنها بخشي كه هنوز جاي كار در آن باقي است، بخش «نحوه پردازش سوژه» است كه بايد بهصورت جداگانه به آن پرداخته شود.
چاپ نخست كتاب «سوژهيابي در رسانههاي خبري» را انتشارات دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها با شمارگان 1500 نسخه، 189 صفحه و به بهاي 25000 ريال روانه بازار نشر كرده است.
اين نوشتار با بهرهگيري از 23 منبع فارسي و 10 منبع لاتين درصدد است رويكرد سوژهپردازي را در روزنامهنگاران تقويت كند و نگرش آنان را از رويكردي «رويدادمحوري» به سوي نگرش «فرايندمحوري» سوق دهد.
نظر شما