سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰
توزيع 2000 قفسه كتاب در مدارس شهرستان‌هاي استان تهران

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌‌هاي استان تهران از توزيع 2000 قفسه كتاب در ميان مدارس ابتدايي خبر داد و گفت: مي‌كوشيم تا پايان سال تحصيلي زمينه‌هاي ساخت و توزيع 1000 قفسه كتاب ديگر نيز فراهم شوند.-

علي نيك‌پي در گفت‌وگو با خبرگزاي كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين‌كه در استان تهران حدود 1515 كتابخانه آموزشگاهي وجود دارد، اظهار كرد: در كتابخانه‌هاي كلاسي و آموزشگاهي شهرستان‌هاي استان تهران حدود 4 ميليون و 409 هزار و 674 كتاب وجود دارد كه اين رقم نسبت به سرانه كتاب كشور بسيار پايين است.

وي علت پايين بودن سرانه كتاب در برخي از استان‌هاي كشور به‌ويژه استان تهران را وجود موانع و مشكلات بسيار زياد در مسير ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در حوزه‌هاي خانواده، نظام آموزشي و دولت و رسانه‌هاي گروهي دانست و گفت: در خانواده تعامل كم اولياي دانش‌آموزان با مدرسه، دوري والدين از مباحث مربوط به كتاب و كتابخواني به دليل مشكلات معيشتي و كم‌توجهي آنها به مطالعه، زمينه‌هاي بي‌ميلي فرزندان براي مطالعه كتاب را فراهم كرده‌اند.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌‌هاي استان تهران ادامه داد: كمبود فضاي مناسب براي كتابخانه مدارس، فرسوده بودن كتاب‌هاي موجود در مدارس، ايجاد نكردن انگيزه از سوي مديران، معاونان و معلمان در ميان دانش‌آموزان براي مطالعه كتاب‌هاي غيردرسي در مدرسه و خارج از آن، نبود تناسب ميان نياز دانش‌آموزان و منابع موجود در كتابخانه‌هاي مدارس، كمبود كتاب‌هاي غيردرسي در برنامه‌ها و محتواي درسي دانش‌آموزان، نبود امكانات مطالعاتي در كتابخانه‌هاي مدارس و دوري مديران از تامين آن‌ها به دليل پرهزينه بودن تجهيزات مورد نياز، از جمله مشكلات و موانع نظام آموزشي در مسير ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني كشور به شمار مي‌آيند.

نيك‌پي با اشاره به نقش موثر رسانه و دولت در ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني كشور گفت: كمبود ارتباط ميان وزارتخانه‌ها و سازمان‌هايي كه اهداف مشترك در توسعه فرهنگ كتاب و كتابخواني دارند، مانند وزارت آموزش و پرورش، شهرداري و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، كم‌توجهي رسانه ملي به ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني و نبود بودجه لازم براي تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس، موانعي‌اند كه با كوتاهي دولت و رسانه‌ها در مسير ترويج فرهنگ مطالعه كشور به وجود آمده‌اند. بنابراين، از مسوولان حوزه كتاب و كتابخواني خواستاريم نسبت به رفع اين موانع اقدام كنند تا هرچه زودتر شاهد افزايش سرانه كتاب نه تنها در استان تهران، بلكه در سراسر كشور باشيم.

وي در پايان از تشكيل هسته‌هاي مطالعاتي در مدارس اغلب شهرستان‌هاي استان تهران خبر داد و گفت: دانش‌آموزان در اين جلسات به مطالعه و تحقيق درباره موضوعي خارج از مطالب كتاب‌هاي درسي مي‌پردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط