چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۳
نقد پيش از انتشار اثر، در برابر كج‌‌‌روي‌ها مي‌ايستد

حجت‌الاسلام نصرالله آقاجاني كه براي نقد «ميراث اسلامي در چنگال عصريت» در هشتمين جشنواره نقد كتاب در حوزه علوم اجتماعي و سياسي عنوان «شايسته تقدير» را به خود اختصاص داد، از نقد كتاب پيش از انتشار آن را براي ارايه اثر مفيد به مخاطب استقبال كرد.-

حجت‌السلام نصرالله آقاجاني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، بر لزوم ايجاد فضاي نقد در جامعه تاكيد كرد و گفت: اين فرهنگ را بايد در نظام آموزشي بنيان گذاشت تا شاهد پرورش نويسندگاني باشيم كه در برابر نقد موضع منفي نگيرند.

عضو هيات علمي معاونت آموزش دفتر تبليغات اسلامي نقش معلمان را در القاي اين فرهنگ بسيار موثر دانست و پرورش روح نقد در ميان دانش‌آموزان را مستلزم پرورش صحيح اين فرهنگ در ميان معلمان عنوان كرد.

آقاجاني همچنين از بيگانه بودن معلمان با فرهنگ و فضاي نقد، انتقاد كرد و دانشگاه‌ها را تنها فضايي دانست كه مي‌توانند در زمان كنوني در برانگيختن روح نقادي موثر باشد.

اين استاد دانشگاه از ايجاد كرسي‌هاي آزاد اندشي كه به ابتكار مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها بر پاشد، به عنوان يكي از زمينه‌هاي آموزش و پرورش روح نقادي در دانشگاه‌ها ياد كرد و گفت: مي‌توان اين كرسي‌ها را در سطوح گسترده‌تري نيز برقرار كرد اما بايد در ابتدا روح و ذهن دانشجو را در فضاي دانشگاه به اين سمت هدايت كرد.

وي رويكرد نويسندگان نسبت به نقد آثارشان را رويكردي سهل‌انگارانه توصيف كرد و گفت: نقد بر كتاب‌هاي نويسندگان بيشتر آنها را به انگيزشي وانمي‌دارد، زيرا فضاي نقد در جامعه ما سالم نيست.

برنده عنوان شايسته تقدير هشتمين جشنواره نقد كتاب، فضاي ناسالم نقد در كشور را اين‌گونه ‌تشريح كرد: فرهنگ نقد در ميان نويسندگان به درستي القا نشده است و برخي از آن‌ها با اين تصور كه «نقاد سخن مرا درنيافت و به نقد آن پرداخت» به نقد آثارشان توجهي نشان نمي‌دهند.

وي نقد كتاب پيش از انتشار اثر را رويكردي مناسب براي انتقال درست مطالب به مخاطب دانست و گفت: اين كار باعث مي‌شود هم مخاطبان به انتظار آن اثر بنشينند و هم آن نوشتار به خوبي حلاجي شود و سپس در دسترس مخاطب قرار گيرد.

عضو هيات علمي معاونت آموزش دفتر تبليغات اسلامي نقش مكتوبات در آموزش شيوه‌هاي نقادي را همگام با آموزش تجربي در اين زمينه مهم ارزيابي كرد و گفت: كتاب‌هاي بسياري در زمينه آموزش نقد موجودند اما اين آموزش‌هاي مكتوب بايد با آموزش تجربي در اين زمينه همراه شود.

آقاجاني فضاشناسي جامعه را در ارايه نقد سياسي اجتماعي بسيار مهم توصيف كرد و گفت: ممكن است يك نقد در زماني مطرح شود كه بر دامنه آن معضل سياسي و اجتماعي بيافزايد. بنابراين، در ارايه نقد بايد همواره فضاي اجتماعي و پيامد‌هاي آن در اجتماع مورد توجه قرار گيرد.

اين استاد دانشگاه دو بُعد اساسي «نقد مبنايي» و «نقد روبنايي» را در نقد سياسي و اجتماعي مطرح كرد و گفت: نقد مبنايي، بنيان يك تفكر يا پديده اجتماعي را مورد نقد قرار مي‌دهد اما در نقد روبنايي برداشت‌هاي گوناگون نسبت به يك موضوع مورد واكاوي و نقد قرار مي‌گيرد.

برنده عنوان شايسته تقدير هشتمين جشنواره نقد كتاب كه در مطلب «ميراث اسلامي در چنگال عصريت» به نقد رويکرد تحليلي حسن حنفي، روشنفكر معاصر مصري در بازسازي ميراث اسلامي پرداخته است، گفت: بارها كوشيده‌ام تا انتقادم را براي وي هم ارسال كنم اما تاكنون موفق به دريافت نشاني‌ او نشده‌ام.

هشتمین جشنواره نقد روز دوشنبه (28آذرماه) در سراي اهل قلم برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها