حجتالاسلام محيالدين بهراممحمديان، رييس سازمان پژوهش و برنامهريزي درسي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه گنجاندن ساعتي به عنوان ساعت كتابخواني در برنامه درسي پيشبيني نشده است، از برنامهريزي وزارت آموزش و پرورش براي ترويج كتابخواني خبر داد.-
رييس سازمان پژوهش و برنامهريزي درسي، با تاكيد بر اهتمام آموزش و پرورش در ترويج كتابخواني، درباره فهرست كتابهاي غيردرسي مناسب كه در كتاب درسي براي مطالعه پيشنهاد ميشود، گفت: نويسندگان و ناشران سراسر كشور در جشنواره ساماندهي منابع آموزشي با نام جشنواره رشد كه همه ساله برگزار ميشود كتابهاي خود را در معرض قضاوت داوران قرار ميدهند و كتابهاي مناسب توسط گروههاي داوري در حوزههاي تخصصي مختلف انتخاب ميشوند. توصيه ميشود كه همين كتابها در كتابخانههاي مدارس قرار بگيرد تا به عنوان كتابهاي خواندني در انتهاي كتابهاي درسي به دانشآموزان معرفي شوند.
وي درباره بازخورد معرفي اين كتابها گفت: معمولاً دانشآموزان از اين كتابها استفاده ميكنند اما تحقيقي كه از همه دانشآموزان بپرسيم كه آيا اين كتابها را مطالعه ميكنند يا نه انجام نشده است. نگاه عمومي اين است كه معلمان ما به دانشآموزان توصيه ميكنند كتابهايي را كه در آخر كتاب درسي معرفي شده، مطالعه كنند.
معاون وزير آموزش و پرورش با بيان پژوهشمحور بودن برنامه درسي، از توجه ويژه سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي براي ترويج كتابخواني خبر داد و گفت: اساساً رويكرد برنامه درسي، پژوهشمحور است و اين به آن معناست كه مطالعات خارج از كتاب درسي هم در برنامه درسي در نظر گرفته شده است.
وي افزود: معمولاً دانشآموزان ما به مطالعه غيردرسي علاقه نشان ميدهند. اگر به كتابهاي فارسي مقاطع مختلف تحصيلي مراجعه كنيد متوجه ميشويد كه ما گونههاي مختلف ادبيات همچون داستان، قصه، نمايشنامه، فيلمنامه و شعر را وارد اين كتابها كردهايم و وقتي دانشآموز با گونههاي مختلف ادبي آشنا ميشود براي مطالعات غيردرسياش از آنها الگوپذيري ميكند.
حجتالاسلام والمسلمين محمديان، كلاسهاي انشا را يكي ديگر از فعاليتهاي موثر در ترويج كتابخواني عنوان كرد و توضيح داد: زنگ انشا به نوعي استعداديابي دانشآموزان در گونههاي ادبي است كه معلمان آنها را آموزش ميدهند. فعاليتهاي فرهنگي و ادبي كه از سوي معاونت پرورشي اجرا ميشود نيز در راستاي تكميل اين فرايند است.
نظر شما