منوری در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: متاسفانه در سیستم تولید کتاب در حوزه آثاری در زمینه پژوهش شعر عاشورایی، کار چندانی انجام ندادهایم؛ چراکه بیشتر نگاهی احساسی و نه پژوهشی داشتهایم.
وی ادامه داد: همواره در ارتباط با واقعه عاشورا تنها سعی کردهایم با نگاه عاطفی و احساسگرایانه به خلق آثاری در این حوزه بپردازیم و تحقیق و پژوهش در زمینه آثار خلق شده را فراموش کردهایم.
این شاعر به تعداد اندک آثار پژوهشی منتشر شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر همین آثار اندک در حوزه پژوهش شعر عاشورایی بیشتر جنبه گزارشی از روند تاریخی شعر عاشورایی داشتهاند یا به جنبههای عاطفی واقعه عاشورا پرداختهاند.
وی شرط ارتقا و پیشرفت در عرصه شعر عاشورایی را تحلیل این نوع شعر دانست و اظهار کرد: باید شعر عاشورایی آسیبشناسی و تحلیل شود تا به نکات مثبت و منفی آن پی ببریم و در جهت حذف نکات منفی و تقویت نکات مثبت گام برداریم.
منوری در پایان یادآور شد: در بحث عاشوراپژوهی به ویژه در حوزه شعر عاشورایی توجه به بحثهای تحلیلی و آسیبشناسی این نوع شعر بسیار ضروری است تا شاعران علاوه بر خلق آثار گزارشی و توصیفی از واقعه عاشورا به عرصه اعتقادی این مساله نیز وارد شوند و بر چرایی این واقعه نیز تاکید کنند.
هادی منوری متولد سال 1344 در مشهد و فارغالتحصیل دکترای داروسازی است. نخستین اثر منتشر شده او شعری است، که در مجله جوانان سال 1363 به چاپ رسید. نخستین کتاب او نیز «گزیده ادبیات معاصر دفتر 113» نام دارد، که در سال 1380 از سوی انتشارات نیستان منتشر شد.
وی تاکنون مسوولیتهایی مانند ریاست شورای شعر وزارت ارشاد، عضو شورای نشر کتاب، عضو شورای شعر و موسیقی صدا و سیما، عضو هیات امنای کانون هنر، مسوول شعر کنگره سرداران، مدیریت واحد فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی، مدیر مسوول و صاحب امتیاز نشریه «ترنگ» و سردبیری نشریه «مرهم»، را برعهده داشته است.
سفرنامه «دوباره شهید شدم» و مجموعه قطعههای ادبی با عنوان «قیامت حروف» از جمله آثار منتشر شده منوری هستند.
سهشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۳
نظر شما