کریستا ولف یکی از مشهورترین بانوان نویسنده آلمانی زبان معاصر شب گذشته 1 دسامبر (10 آذر) در سن 82 سالگی پس از طی یک دوره طولانی بیماری در بیمارستان «سنت – هدویگ» شهر برلین چشم از جهان فروبست. این خبر را انتشارات سورکمپ منتشر کرده است.-
در مرکز کتابهای ولف، همواره شخصیت هایی قرار دارند که متاثر از تقسیم آلمان هستند و این مساله را تصویر میکنند. «آسمان تقسیم شده »، «تفکر در مورد کریستا تی»، «الگوی کودکی»، «هیچ کجا. هیچ جا» و «کاساندرا» از جمله آثار مشهور این نویسندهاند. او حتی با وجود آن که چند سال برای سازمان اطلاعات آلمان شرقی کار کرده بود، برای بسیاری از افراد جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی) یک مرجع اخلاقی بود. ولف با جوایز بسیار زیادی از جمله جایزه گئورگ بوشنر و توماسمان تقدیر شد و کتابهایش به زبانهای بسیار زیادی ترجمه شدهاند.
«نوربرت لامرت» رییس جمهور آلمان پس از انتشار خبر درگذشت ولف با تجلیل از وی به عنوان نویسندهای برجسته و وقایع نگاری بینظیر اظهار كرد: ادبیات او مردم سرزمین ما را تکان داد و به تفکر واداشت. وي برای خوانندگان بسیار خود، چیزی بسیار بیشتر از یک نویسنده بود. او به راه و روش قدیمی و درعينحال راه و روش جدید و به توانایی بهبود انسانها معتقد بود.
در پیام تسلیت «لامرت» آمده است: با درگذشت ولف، آلمان یکی از برجسته ترین نویسندگان زن خود و یک شخصیت روشنفکر و وزنه انتقادی در سرزمین ما را از دست داد. وضعیت استثنایی تقسیم آلمان همانند اتحاد دو آلمان تاثیرات عمیقی در زندگی و آثار ادبی ولف برجای نهاد. وي بدون ذره ای ملاحظه، تضادهای دوران حیات یک نویسنده در عصر دیکتاتوری را آشکار میکند و به این ترتیب در کنار اطمینان شخصی سهمی مهم را در جبران عقب ماندگی های اجتماعی ایفا می کند.
«برند نویمان» وزیر فرهنگ آلمان نیز در این زمینه اعلام کرد: آلمان یکی از برجسته ترین بانوان نویسنده کاملا آلمانی معاصر را از دست داد. شخصیت های آثار او همچون کریستا.تی، مدئا و کاساندرا هرگز از ادبیات آلمانی زبان جدا نمی شوند. ولف پس از اتحاد دو آلمان واقعیت سیاسی را عرضه کرد و این چیزی است که باید نشان داده شود حتی زمانی که جراحت های دردناکی را در پی دارد.
مارسل رایش رانیسکی منتقد ادبی فرانکفورتی که مدت های بسیاری رو در روی ولف ایستاده بود به خبرگزاری آلمان گفت: او یک نویسنده شجاع بود که مسايل و مشکلات اصلی دوران خود را به شکلی تاثیرگذار مورد بررسی قرار می داد.
«آسمان تقسیم شده» منتشره به سال 1963 نخستین موفقیت ادبی این نویسنده با موضوع یک عشق شکست خورده در آلمان تجزیه شده بود که یکی از کتاب های جنجالی در آلمان شرقی بود و بعدها «کنراد ولف» برای انجمن فیلم آلمان شرقی این رمان را به صورت فیلم درآورد.
ولف مدتها برای اصلاحات اجتماعی در آلمان شرقی فعالیت کرد و به عنوان عضو حزب اتحاد سوسیالیستی آلمان به اقدامات خودسرانه دولت و رهبر حزب و سلب تابعیت «ولف بیرمن» آهنگساز و ترانه سرا اعتراض کرد اما اوایل 1989 از این حزب کناره گرفت. او در سال های جوانی با اشتازی با نام مستعار «آی ام مارگارت» همکاری داشت.
با انقلاب صلح طلبانه، ولف به عنوان نامزد نخستین انتخابات آزاد ریاست کشور آلمان شرقی وارد مذاکره شد. وي در آن زمان همراه با چند نویسنده دیگر فراخوانی را با عنوان «سرزمین ما» به امضا رساند که بعدها آن را «تلاش برای تشکیل یک آلمان شرقی دیگر» توصیف کرد.
ولف در سال 2010 با انتشارکتاب «شهر فرشتگان یا اورکت دکتر فروید» به گونه ای دنباله کتاب «الگوی کودکی» (1976) را منتشر کرد که این کتاب به منزله جبران دوران پس از سقوط دیوار برلین و مشخص شدن فعالیت های اولیه اش برای اشتازی بود. او در این مورد یک کتاب مستند با نام «مطالعه پرونده های کریستا ولف» را ارايه داد که در آن تحت نظر بودن خودش از سوي اشتازی را نیز ذکر کرده است. این کتاب از نقطه تاریک زندگی ولف سخن می گوید. ولف همواره از ترک آلمان شرقی امتناع می کرد و دلیل آن علاقه او به دولت سوسیالیستی بود.
«اینگو شولتزه» از جمله نویسندگان آلمانی بود که از ولف در برابر انتقادات وارده به او به دلیل همکاری با اشتازی حمایت کرد. او در گفتگو با رادیو فرهنگ آلمان اعلام کرد: در زمان جمهوری دموکراتیک آلمان این مساله دارای اهمیت بود که شخصی همچون ولف خاک این کشور را ترک نکند و کتاب های او نیز می توانست در این کشور همچون گذشته انتشار یابد.
«هرمان کانت» با درگذشت ولف از یک روز غم انگیز برای ادبیات سخن گفت. این رییس سابق انجمن نویسندگان آلمان شرقی زمانی را به یاد آورد که حقیقتا با ولف دوستی صمیمانه ای داشت و اظهار داشت: ما بعدها هم با وجود کشمکش هایی که ناشی از درگیری های بزرگتر حتی برای ما بود، به دوستیمان پایان ندادیم.
«آندره اشمیتس» معاون وزارتخانه فرهنگ برلین ولف را یکی از بزرگترین زنان ادبیات آلمانی برشمرد. «کلاوس استاک» رییس آکادمی هنر برلین نیز اظهار كرد: ولف یک مرجع اخلاقی برای اهالی مطالعه آلمان شرقی و یک سمبل شناسایی برای شمار بسیاری از مخاطبان زن و مرد در آلمان غربی بود.
نظر شما