در این همایش علاوه بر سخنراني فريدون وردينژاد، مدرس دانشگاه و مديرعامل اسبق خبرگزاري جمهوري اسلامي، میزگردي با موضوع «رسانه اجتماعی و کتاب» برگزار شد كه علی اکبر اکبریتبار، دانشجوی دکتری علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و امیرمهدی عنبری، کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی در آن حضور داشتند.
اكبري تبار در ابتداي سخنان خود با بيان اينكه شبكههاي اجتماعي بر اساس كاركرد خود به دستههاي مختلف تقسيم ميشوند، گفت: اين شبكهها خدمات كاربر محور را ارايه ميدهند. شبكههاي اجتماعي از نگاه جامعهشناسي كالاهاي جمعي است كه از طريق ارتباطات و رفتارهاي جمعي و به واسطه يارانه توليد شدهاند.
وي ادامه داد: فضاي مجازي به تشكيل اجتماعات جديدي از كاربران در اين فضا كمك كرده است. تحقيقات نشان داده كه از آغاز پيدايش اين شبكهها تا كنون، خدمات آنها رشد سريعي داشته است و بيشترين استفادهكنندگان آن داراي رده سني 25 سال بودهاند.
وي درباره حضور شركتهاي چاپ و نشر و توزيع كتاب در فضاي مجازي گفت: اين شركتها به صورت وبسايت، پروفايلهاي شركتها، صفحات اجتماعي كوچك و كانالها و شبكههايي مانند يوتيوب حضور دارند.
اكبري تبار همچنين با اشاره به شبكههاي اجتماعي كتاب محور و ارايه تعريفي از آن گفت: اين شبكهها به معرفي و به اشتراكگذاري مطلب يا مباحثي درباره كتاب ميپردازند و هدف آنها شكلگيري ارتباط بر اساس علاقه به كتاب است.
وي با بيان اينكه برخي مراجع آنلاين مانند ويكيها و كتابهاي گوگل نيز به موضوع كتاب پرداختهاند، ادامه داد: شبكههاي اجتماعي كتاب محور خارجي متعددي مانند «گودريدز» علاقهمندان بسياري را به خود جلب كرده است.
اين دانشجوی دکتری علوم اجتماعی ادامه داد: گودريدز در سال 2006 افتتاح شد و هم اكنون بيش از 6 ميليون كاربر داشته و 220 ميليون كتاب در آن به اشتراك گذاشته شده است. شبكه اجتماعي «بوك كراسينگ» نيز يكي ديگر از شبكههاي اجتماعي كتاب محور است كه ايده اصلي آن در سال 2001 شكل گرفت و قديميترين شبكه اجتماعي كتاب محور است. اين شبكه با بيش از 9 ميليون كاربر كتابهاي بسياري را به اشتراك گذاشته است. ارتباط دادن مردم با استفاده از كتاب هدف اصلي اين شبكه است.
وي همچنين درباره «شلفاري» به عنوان يكي ديگر از شبكههاي اجتماعي كتاب محور سخن گفت و اضافه كرد: اين شبكه دانشنامه اجتماع محور براي علاقهمندان كتاب است كه در سال 2006 بنيانگذاري شده است و اجازه ميدهد تا كاربر قفسههاي مجازي از كتابهاي مورد علاقه خود را بسازد و اين كتابها را به اشتراك گذاشته و درباره آن صحبت كند.
وي ادامه داد: شبكه اجتماعي «لايبرري تينگ» نيز در سال 2005 ايجاد شد و شعار آن «خانهاي براي كتاب شما» است. شما ميتوانيد در اين شبكه فهرستي از كتابهايي را كه داريد، كاتالوگ كنيد. كتابخانههاي بزرگي مانند كنگره آمريكا و بريتانيا فهرست كتابهاي خود را در اين شبكه قرار دادهاند ولي متاسفانه تا كنون كتابخانههاي ما در اين شبكه هيچ فعاليتي نداشتند.
اكبري تبار در ادامه به نمونه ايراني شبكههاي اجتماعي كتاب محور اشاره كرد و گفت: شبكه كتابخوانان حرفهاي با شعار «من كتاب ميخوانم» نيز فعاليت خود را از مردادماه سال جاري آغاز كرده است و نوپا است. در اين شبكه بيش از 600 هزار كتاب به اشتراك گذاشته شده است و نمونه مشابهي از «شلفاري» است.
وي افزود: يكي از كارهايي كه ميتوان روي اين شبكههاي اجتماعي انجام داد مطالعه ارتباط ميان افراد بر اساس واسطه كتاب است. با بررسي ارتباطات در اين شبكهها ميتوان فهميد كه كدام كتابها بيشترين تاثير را دارد.
اين دانشجوی دکتری علوم اجتماعی در ادامه ضمن تاكيد بر حمايت از شبكه كتابخوانان حرفهاي در ايران، گفت: اين شبكهها ميتوانند فرهنگ كتابخواني را ترويج كنند. با توجه به علاقهاي كه تا كنون نسبت به اين شبكهها نشان داده شده است بايد از اين شبكهها حمايت كرد. اميدواريم وجود اين شبكهها به ترويج كتاب و كتابخواني در ميان مردم بيانجامد.
عنبري نيز در ادامه اين نشست درباره اهميت شبكههاي اجتماعي سخناني را ارايه كرد. دکتر فریدون وردینژاد، مدرس دانشگاه و مديرعامل سابق خبرگزاري جمهوري اسلامي در اين همايش با موضوع «شبکههای اجتماعی: چالش هنجاری در جامعه» سخنراني كرد.
نظر شما