نسرين ديجوريان، نويسنده مجموعه آثاري با عنوان كلي «ارزشهاي زندگي»، آموزش مستقيم به كودكان را تاثيرگذار نميداند و معتقد است آموزش به كودكان بايد غيرمستقيم باشد.-
ارزشهايي براي نوشتن داستانهاي اين مجموعه انتخاب شدهاند كه در همه اديان مشتركند و به همين خاطر اين داستانها ميتوانند براي كودكان اقوام و اديان مختلف مورد استفاده قرار گيرند.
نسرين ديجوريان درباره ايده اوليه اين داستانها توضيح داد: مدتي پيش در كلاسهاي روانشناسي كودك شركت كردم كه از سوي موسسه پژوهشي كودكان دنيا برگزار شده بود. اين كلاسها ايده اوليه نوشتن داستانهايي از اين دست را به من داد. البته در همدان هم شاخهاي فرعي از موسسه را با نام «كودك همرهان همدان» تشكيل دادهايم كه تلاش ميكنيم مسايل روانشناسي و تربيتي كودك را ياد بگيريم و به ديگران ياد بدهيم.
وي ادامه داد: آموزش مستقيم براي كودك سم است. در بسياري از موارد نه تنها كودكان از طريق آموزش مستقيم چيزي ياد نميگيرند، بلكه در برابر آموزش، جبههگيري ميكنند و در بهترين حالت فقط از ترس پدر و مادر به آموزشها عمل ميكنند. مطالبي كه در نوشتن اين كتاب مورد استفاده قرار گرفت در زندگي شخصي من و دخترم نيز تاثير مهمي داشت. من احساس ميكنم آموزشهايي كه از طريق اين داستانها به دخترم منتقل كردهام در وجود او نهادينه شدهاند. به عنوان مثال من شايد نتوانم در هنگام عصبانيت، حقوق ديگران را رعايت كنم اما دخترم با استفاده از اين آموزشها اين موضوع را به خوبي مورد توجه قرار ميدهد.
نويسنده كتاب «نيكي و مورچهها» ادامه داد: آموزش به كودكان بايد غيرمستقيم باشد. چنين آموزشي تاثيرگذار و لذتبخش است و موجب ميشود پس از انجام كارهاي مثبت، حس خوبي به كودك دست دهد. با اين پيشفرض، ما كلماتي را براي نوشتن داستان انتخاب كرديم كه اثري از آموزش مستقيم در آن نباشد. حتي روي جلد كتاب نيز مفاهيم موردنظر در داستان را توضيح نداديم و تنها در پشت جلد اين مفاهيم به صورت مختصر براي والدين تشريح شده است.
ديجوريان درباره نگارش و انتشار ادامه مجموعه «ارزشهاي زندگي» توضيح داد: نگارش 11 جلد اين مجموعه به پايان رسيده است اما به دليل مشكلات مالي و فراهم نبودن امكان توزيع مناسب كتابها كه اغلب ناشران شهرستاني با آن مواجهاند؛ تنها 3 جلد از اين مجموعه منتشر شده و فعلاً انتشار ساير جلدها متوقف شده است.
اين نويسنده و تصويرگر درباره موضوع ساير داستانهاي مجموعه توضيح داد: شادي و نوعدوستي، موضوعات دو جلد بعدي اين مجموعهاند. در داستان نخست، «نيكي» شخصيت اصلي مجموعه با دوستش درگير ميشود ولي در نهايت اين دو به اين نتيجه ميرسند كه شادي و دوستي بهتر است. در داستان ديگر نيز دختري كه مشكل شنوايي دارد به مدرسه نيكي ميرود و با اتفاقاتي كه ميافتد بچهها ياد ميگيرند كه بايد ديگران را دوست داشته باشند و بپذيرند. جلد يازدهم اين مجموعه درباره «عشق» است و غيرمستقيم به كودكان ياد ميدهد كه تمام آنچه در كتابهاي قبلي خواندهاند در مفهموم «عشق» خلاصه ميشود.
نويسنده و تصويرگر مجموعه داستانهاي ارزشهاي زندگي در پايان اظهار اميدواري كرد با استفاده از آثاري از اين دست، جهان جاي بهتري براي زندگي شود. او در اينباره گفت: اميدوارم روزي فرزندان ما اين ارزشها را در رگ و خون خود حس كنند و بتوانند به دور از دشمني، جنگ، برتريجويي، خشونت، غم، ترس و ... در كنار همنوعان خود در شادي و آرامش زندگي كنند و زمين جاي بهتري براي زيستن شود.
انتشارات «چنار» شهر همدان تا كنون سه جلد از «مجموعه ارزشهاي زندگي» را روانه بازار كتاب كرده است. نسرين ديجوريان نويسنده و تصويرگر اين مجموعه است و نگارش يازده جلد ديگر از اين مجموعه را به پايان رسانده است.
نظر شما