مسوول كتابخانهي مدرسهي راهنمايي دخترانهي «آيين اسلام» با اشاره به اينكه حجم كتابهاي درسي به دانشآموزان اجازهي مطالعه نميدهد، گفت: متاسفانه بچهها نيز در حوزهي مطالعه سطحينگر شدهاند. به طور مثال به كتابخانهي مدرسه مراجعه ميكنند و سراغ كتاب «په نه په» را ميگيرند!
مسوول كتابخانهي مدرسهي آيين اسلام با اشاره به اينكه بيشتر دانشآموزان براي مطالعهي كتابهاي درسي خود در ساعات استراحت به كتابخانه ميآيند و از ميز و صندليهاي سالن مطالعه استفاده ميكنند، افزود: بسياري از دانشآموزان در ساعات استراحت كتابهايي را از داخل قفسه بر ميدارند و بخشي از آن را مطالعه ميكنند و دوباره در ساعت بعدي ادامهي آن كتاب را ميخوانند اما كتابها را خانه نميبرند و بيشتر آنها علت را حجم زياد درسهاي خود عنوان ميكنند.
او اظهار كرد: تا به حال كتابدار نبودهام و نخستين سالي است كه در كتابخانهي مدرسه مشغولم به همين دليل در كارهاي كتابخانه از بچهها كمك ميگيرم تا از سليقه و نظر آنها آگاه شوم. اما متاسفانه بچهها خيلي سطحينگر شدهاند؛ بهگونهاي كه اينروزها به كتابخانهي مدرسه مراجعه ميكنند و سراغ كتاب «په نه په» را ميگيرند!
او با اشاره به اين كه سالهاي گذشته اين كتابخانه توسط دانشآموزان اداره ميشد، گفت: برخي از كتابها به دليل اينكه درست نگهداري نميشد از ميان رفتند. امسال براي اينكه موضوعات مختلف مشخص باشند آنها را با عطفهاي رنگي مشخص كرده و در قفسه چيدهايم از اين طريق راحتتر كتابها را پيدا ميكنيم.
نوراني دربارهي نقش كتابدار در ارتقاي سطح سليقهي نوجوانان و راهنمايي آنها براي انتخاب كتابهاي خوب گفت: وجود يك كتابدار قطعاً موثرتر از حضور افرادي است كه اطلاع زيادي از كتابها ندارند؛ اما مهمترين مشكل آموزش و پرورش اين است كه براي كتابخانهي مدارس نيرو در نظر نميگيرد و تعداد افراد كتابدار كه در آموزش و پرورش كار ميكنند، انگشتشمار است.
او با اشاره به اينكه دانشآموزان بيشتر كتابهاي داستاني و كتابهاي علمي را به امانت ميگيرند، بيان كرد: كتابهاي علمي را بيشتر براي انجام تحقيقات درسي خود مطالعه ميكنند كه در اين زمينه معلمها نيز موثرند و بايد روش تحقيق را به دانشآموزان بياموزند.
مسوول كتابخانهي مدرسهي «آيين اسلام» گفت: خواندن كتابهاي غيردرسي، وسعت ديد نوجوانان را گسترش ميدهد و ذهن آنها را فعال ميكند. حتي برخي از نوجوانان با خواندن داستانها و رمانها خود را به جاي شخصيت داستان ميگذارند كه نه تنها بد نيست بلكه ميتواند به آنها كمك كند در فضاي ذهن خود برخي اتفاقها را تجربه كنند.
وي از ديگر مسايل براي گرايش نوجوانان به كتابخواني را علاقهي ذاتي آنها نيز برشمرد و گفت: بسياري از دانشآموزان را ميشناسم كه خانوادهاي اهل كتاب ندارند اما تشنهي كتابند و دايم به كتابخانه ميآيند و كتابهاي جديد ميگيرند اما برخي با وجود اينكه كتابهاي بسياري در اختيار دارند، علاقهاي براي مطالعه ندارند.
نظر شما