چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵
شعر انقلاب از زبان مردم سخن مي‌گويد

محمدرضا تركي، استاد دانشگاه در چهارمين و آخرين نشست از سلسله نشست‌هاي «درباره شعر انقلاب اسلامي» گفت: شعر انقلاب به مفاهيمي مانند آرمان‌گرايي و عدالت‌طلبي پرداخته و توجيه‌گرا نيست. به همين دليل از زبان مردم سخن مي‌گويد و با آن‌ها ارتباط برقرار مي‌كند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) چهارمين و آخرين نشست از سلسله نشست‌هاي «درباره شعر انقلاب اسلامي» با موضوع «نسبت شعر انقلاب و شعر گذشته و جهان» عصر ديروز (دهم آبان ماه) با سخنراني نويسندگان و استادان دانشگاه، دكتر «محمدرضا سنگري»، دكتر «جلال مرامي»، دكتر «محمدرضا تركی» و «سيد احمد نادمی» در دانشكده ادبيات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

محمدرضا سنگري، مدير اين نشست با اشاره به بهره‌گيري شعراي برجسته‌اي مانند سعدي و حافظ از شعراي پيشين، گفت: نسل شاعران انقلاب هم از گذشته و حتي از معاصران خود بهره گرفته‌اند.

وي در ادامه، سوالاتي درباره چگونگي پيوند شعر با گذشته مطرح کرد و دكتر  تركي، استاد دانشگاه تهران دراين‌باره اظهار كرد: برخي معتقدند كه شعر انقلاب، بازگشت به سنت بوده است. انقلاب اسلامي دنياي امروز را با سنت‌هاي قبل آشتي داده و مفاهيم جديد متناسب با فرهنگ ايراني و اسلامي را پذيرفته و در نهايت، باعث كنار هم قرار گرفتن جمهوريت و اسلام شده است.

مدير گروه انقلاب اسلامي فرهنگستان زبان و ادب فارسي افزود: انقلاب اسلامي هم از اين قاعده مستثني نيست. ادبيات پس از انقلاب اسلامي، قرائت تازه‌اي مبتني بر سنت‌ها و پيشينه‌ها ارايه كرده است.

تركي با اشاره به غافل نبودن ادبيات انقلاب اسلامي از تجربيات گذشته و توجه به زمان حال تاكيد كرد: شعر انقلاب به مفاهيمي مانند آرمان‌گرايي و عدالت‌طلبي پرداخته و توجيه‌گرا نيست؛ به همين دليل از زبان مردم سخن مي‌گويد و با آن‌ها ارتباط برقرار مي‌كند.

نويسنده كتاب «پرسه در عرصه کلمات» ادبيات انقلاب را تلفيقي پويا از ادبيات گذشته و نگاه مدرن خواند و افزود: زنده‌ياد قيصر امين‌پور، در فاصله ديروز و امروز قرار داشت و با تسلط بر پيشينه ادبيات فارسي، نوعي برخورد خلاقانه با اين حوزه و اديبات مدرن داشت.

در ادامه نشست «نسبت شعر انقلاب و شعر گذشته و جهان» سيد احمد نادمي به تحليل تاثير وقايعي مانند جنگ‌هاي جهاني در عرصه سياسي و ادبي اروپا پرداخت و گفت: با ظهور مدرنيسم در اروپا تمامي ارزش‌هاي كهن را به خاطر تعارضات اجتماعي، فراموش كرده و از بُن‌مايه‌هاي تمدني خود چشم‌پوشي كردند.

وي به مقايسه اين ديدگاه با وضعيت ادبي ايران پرداخت و يادآور شد: ادبيات انقلاب اسلامي، ادامه منطقي ادبيات كهن فارسي، يعني حيثيت فرهنگي ماست. در واقع ادبيات انقلاب، حاصل باززايي و رنسانس ادبي بوده و ارزش‌هاي گذشته را با نگاه زيبایی شناسي كنوني تلفيق كرده است.

نويسنده كتاب «شمشیر باستانی شرق» افزود: ادبيات انقلاب اسلامي با تاكيد بر اهميت ادبيات كهن از وجوه ادبيات مدرن نيز استفاه كرده و اين ويژگي‌، مهر تاييدي بر تداوم راه ادبيات نيما و بعد از نيما در دوران پس از انقلاب اسلامي است.

سپس دكتر جلال مرامي، عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي، به بررسي و تطبيق ادبيات انقلاب اسلامي با ادبيات جهان عرب پرداخت و گفت: انقلاب، خوانش جديدي از انسان و دين بوده و مشتركاتي با گذشته خود دارد.

اين استاد دانشگاه اضافه كرد: براي بررسي شعر انقلاب بايد زمان و مكان متناسب با آن را شناخت. شعر انقلابي و ديني، دين را پويا دانسته و محتواي شعري را مورد بررسي تعقلي قرار مي‌دهد.

سلسله ‌نشست‌هاي‌ تخصصي «درباره شعر انقلاب اسلامی» به همت «پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي» و با همكاري «دانشگاه علامه‌طباطبايي(ره)»، «دانشگاه تهران»، «دانشگاه الزهرا(س)» و «کانون اندیشه جوان» برپا شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط